Risicovolle hijshandelingen in de bouw

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door liebherr-machinist »

Ik denk dat het beter is om inplaats van zo'n checklist de machinist al een stuk minder verantwoordelijkheid te geven (lees in de schoenen te schuiven) want laten we wel wezen de bouwvakkers zijn ook volwassen mensen die weten wat veillig werken is. (en bij menig bouw bedrijf word je al snel als zeikerd benoemd als je veillig wilt werken nu heb ik daar schijt aan en wacht net zolang met hijsen tot de kettinkjes er omheen zitten of het wel bekende buegeltje bij lijmers en de opperaars)
Ik sta regelmatig in de tunnels en als je ziet wat daar allemaal niet veillig gaat dan kom je als machinist echt niet aan werken toe en ben je alleen maar met werkbesprekingen bezig.
Ik ben van mening dat als de uitvoerders nu gewoon eens een keer woord bij daad stellen en het personeel sancties oplegt wanneer er veiligheids regels overtreden worden dat het al een stuk veilliger word, want menig keer hoor ik bij diverse toolbox meetingen en werkbesprekingen dat we veilliger moeten gaan werken ,maar er word nooit bijgezegt dat als het niet gebeurd dat dat gevolgen heeft.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

Het is ook nog lang niet zo als het moet zijn, al leven velen met schone schijn.

Wij kunnen niet meer doen als ons best, maar vervelend is het wel dat er zo makkelijk omgegaan wordt met beleidsregelgeving waarvan een ieder toch van af weet. Vroeger was er nog wel eens respect voor een regelmatig controlerende Arbeidsinspectie, nu weten we dat deze instantie door allerlei bezuinigingen zodanig is ingekrompen dat de inspectie alleen nog maar komt opdraven bij grote schade of ongevallen. De verantwoordelijkheid tot veilig werken is nu geheel bij opdrachtgever, uitvoerder en medewerkers neergelegd. Dus oppassen maar, zeker voor een gemiddelde machinist met een doorgaans schamel loontje, welk nu een enorme verantwoording heeft zijn de verhoudingen eigenlijk helemaal zoek. ;)


Foto;
Wat is het lekker werken op een leerlingen bouwplaats zoals hier bij de uitbreiding SSPB te Zaandam. Lopen niet te zoeken naar een helm en nemen direct wat van je aan.
Bijlagen
P1020997 Bmf.JPG
P1020997 Bmf.JPG (107.2 KiB) 3317 keer bekeken

Gebruikersavatar
De Faunman
Starter
Berichten: 237
Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
Locatie: Montfoort

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door De Faunman »

Het draagen van helmen is ook zo"n mooi punt ik roep het 1 keer en voor de rest ieder is wijs genoeg, met uitstappen voor een ketting vergeet ik hem ook wel eens ($)
En het is net wat johan zegt de mensen die het jaaren doen breng je niks bij de jeugd gaat nog wel
Maar het is wel iedereen zijn EIGEN verantwoording als je tegen een ketting aanloop zonder helm niet ik heb de hoofdpijn

De faunman
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door Bart »

Ik ben het met je eens Faunman, maar het dragen van de helm is volgens mij meer dan voldoende ter sprake gekomen in diverse topic's.

Ik denk dat we het hier beter over de risicovolle hijshandelingen kunnen hebben.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

stamgast_2 schreef:Het hijsen van een bundel lange steigerpijpen vind ik hier ook wel tussen passen. In het verleden vaak genoeg wat pijpen er tussen uit zien schuiven.
Net als met de blokken klem. Heb hier al een keer een hand klem zien zitten toen er een blok tussen uitschoof toen ze net het net los aan het maken waren.
Of de (te)grote pallets stenen voor een pallethaak. Als je die oppakt hangt je pallethaak al de verkeerde kant op. Dan heeft die spanband al niet veel meer tevertelen.
Vond het wel altijd fijn als je dan op het hulo-formaat pallet stonden (was vaak meerprijs)

Soms is de beveiliging gevaarlijker dan het eerste probleem. Juist omdat ze lastige handelingen moeten doen. Op vervelende postitie's



Gr Roy
Een machinist is helaas genoodzaakt zich op een gemiddelde bouwplaats toch regelmatig met de regie te bemoeien, om dan vooral de riggers werkzaamheden te begeleiden van (meest on- of anders geschoolde) medewerkers welke soms al vele jaren een niet juiste aanslag-wijze hanteren. Die tassen met steiger-buizen worden met regelmaat geheel verkeerd aangeslagen, soms niet gestropt in de hijsbanden, of de stroppen gaan in een broek voor de opslagjukken in plaats van diagonaal gestropt er omheen.

Ook is er vaak geen juiste maat pallethaak voor de tassen stenen aanwezig, dan is het de beste manier om die tassen maar in de singels te hijsen, eventueel met een spanband als borg en onder tussen de singels een paar delen (plank) of balken, om de banden een klemfuctie te geven. Tenminste, dit is dan mijn favoriete methode, zie foto.
Bijlagen
Medemblik 16 -5-08 010 Bmf.JPG
Medemblik 16 -5-08 010 Bmf.JPG (146.16 KiB) 3042 keer bekeken

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door animal »

Johan,neem aan dat het nog veiliger is om de 2 pallets afzonderlijk te pakken..

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door dr crane »

ik volgde deze discussie tot nu toe alleen maar , maar het is altijd afwegen en beslissen voor de machinist , die tenslotte de eindverantwoordelijke blijft.
net als het voorbeeld van de twee pallets stenen tegelijk , waar ik absoluut begrip voor heb , je loopt op deze manier minder totaal risico omdat je minder hijsbewegingen hebt !. maar alle hijsjes hebben zo hun risico , het ene wat makkelijker te omzeilen als het ander. ten opzichte van de pallets met stenen laat ik die meestal eerst (dwars) op een europallet zetten alvorens de boel in de hoogte te nemen. en een aardig onderwerp van risico is ook de puinkantelbak , waar ook de gemiddelde bouwvakker zijn arm op het verkeerde moment tussen probeert te steken !!
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door liebherr-machinist »

Wat ik ook een risicovolle handeling vind, het neerleggen van de kubel zeker als je een liggende twee of drie kuups kubel achter de mixer moet leggen met een nieuwe chauffuer.
Negen van de tien gaan dan aan de achtekant van de kubel de kubel bijdraaien als deze bijna ligt met als gevolg dat als ze naar de mixer lopen, de kans bestaat dat deze wegdraait doordat de kubel terug recht onder je blok wilt blijven.
Hoe vaak je dan wel niet ziet dat ze hun handen op de verkeerde plek doen , net als jij de kubel snel neerwilt leggen omdat je anders weer opnieuw de kubel goed moet leggen.(een ervaren oudere vooral mixer chauffuer begeleid de kubel alleen maar en gebeurt dit bijna nooit.)

En wat betreft de foto dat bovenste palletje met hijsbanden pakken is helemaal geen succes dan maar opelkaar minste risico.

En dan nog het tunnelen op een krappe lokatie , je ontkomt er bijna niet aan om over iemands hoofd heen te draaien met de tunnels, met het risico dat er wat uit valt.
Zelf probeer ik altijd de weg met de minste bouwvakkers te zoeken maar die vlechters en elektriciens lopen echt overal waar ze niet moeten zijn :evil: :D

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door dr crane »

Dat risico met tunnels van dik 13 ton is nog het grootst als er iemand van de tunnelploeg weer eens iets kwijt is, dan kun je donderop zeggen dat het tijdens het draaien een stukkie ijzer of iets dergelijks uit die doos keilt. Laatst weer erg veel lol gehad met die spullen uit Hasselt (Ov). Die cilinders zijn nog uit de tijd dat een beuk vier meter breed was en 2.50 mtr. hoog. Gelukkig ben ik maar een invaller! anders had ik dat spul elke dag.
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

En soms, heel soms gebeuren er zonder enig overleg en voor dat je er erg in hebt van die spontane aanvallen op het veiligheids protocol, misschien van uitgaande dat de helm toch wel een goede bescherming beloofd. Het heeft eigenlijk geen zin om je daar dan direct druk over te maken, maar als de gelegenheid er is begin ik er toch over hoe dat anders ook kan. (ch)
Bijlagen
P1050682 Bmf.JPG
P1050682 Bmf.JPG (56.58 KiB) 2867 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”