Risicovolle hijshandelingen in de bouw

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

Foto 2 ;
Bijlagen
P1140977 Bmf.JPG
P1140977 Bmf.JPG (128.46 KiB) 5454 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

Foto 3 ;

Big Bags met zand gevuld , deze zijn zo goed als meest uitsluitend voor eenmalige hijsbewegingen geschikt.

Met afvullen en op locatie afnemer bezorgen is die norm al meest overschreden.
Deze bouwstoffen leverancier nam de moeite de afnemer op dit feit te wijzen en plaatste de Big Bags keurig op degelijke pallets.

Jammerlijk werden de tegels niet op maatpallets afgeleverd , met enige inspanning kwam dat ook wel weer goed.
Bijlagen
P1140976 Bmf.JPG
P1140976 Bmf.JPG (123.11 KiB) 5417 keer bekeken

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door geertyke »

Waarom niet gekozen voor een palletvork?

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door johanneuteboom »

Geertyke;
Ook het werken met palletvorken brengt de nodige risico's met zich mee, vooral als er onervaren mensen mee aan de gang moeten.
Zelf werk ik in voorgaande of vergelijkbare situatie het liefst met singels.

Ook het werken dicht bij gevels of andere kwetsbare obstakels maakt het werken met een pallet haak echt niet makkelijk of veiliger.

Ook niet voorbijgaan aan de nodige rompslomp om zo'n pallethaak mee te gaan slepen, het is echt de moeite niet waard voor enkele pallets materiaal en een niet weg te cijferen verhoogd risico op letsel of schade wanneer er onervaren mensen mee moeten werken, zelfs een ervaren machinist kan bepaalde bewegingen niet corrigeren wanneer er onbehouwen aan zo'n haak getrokken of geduwd wordt.

Daar komt ook nog eens een keer bij dat lasten op pallet goed gezekerd moeten staan, wat betekend dat lasten deugdelijk met spanband tegen omvallen gezekerd op de vorken of tegen de haak moeten staan.

Daar hebben we dan eigenlijk gewoon een deskundige rigger voor nodig. (ch)

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door geertyke »

Ok. (Y)

Gebruikersavatar
Regay De schotgay
Starter
Berichten: 798
Lid geworden op: di 5 sep, 2006 20:13
Locatie: Zwaag

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door Regay De schotgay »

Ipv een kubel kun je een Pallethaak aan je rek hangen en mocht dat niet willen dan zet je hem in een aan hangertje.Ik zweer bij een pallethaak werkt ook veel sneller....Vind ik met sommige hijshandelingen nog veiliger ook omdat je met singels de pallet vaak kapot trek.

Gebruikersavatar
De Faunman
Starter
Berichten: 237
Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
Locatie: Montfoort

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door De Faunman »

Regay De schotgay schreef:Ipv een kubel kun je een Pallethaak aan je rek hangen en mocht dat niet willen dan zet je hem in een aan hangertje.Ik zweer bij een pallethaak werkt ook veel sneller....Vind ik met sommige hijshandelingen nog veiliger ook omdat je met singels de pallet vaak kapot trek.
(Y) (Y) (Y) (Y)
En daarbij komende stenen worden vaak tegen elkaar gezet kan je geen banden tussen door krijgen
Als ze de pallets uitelkaar drukken met bijv. een steigerpijp sneuveld meestal de pallet dus geef mij ook maar een pallethaak VEEl sneller en veiliger
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door jutter »

***veel sneller en veiliger***

als de opdrachtgever de pallethaak toch niet meebestelt laat je ze toch lekker klooien , je wordt per uur betaald

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Risicovolle hijshandelingen in bouw

Bericht door arjan »

Dat dacht ik pas geleden ook, niet dus. Dakleer draaien mooi en makkelijk met een pallethaak.

De mooiste pallets zijn Euro pallets, maar je krijgt het steeds vaker op blok pallets. En steeds vaker van slechte kwaliteit en dat heb ik geweten, bij mij brak er eentje in tweeen op de pallethaak. Normaal staan er 24 rollen op een pallet, op deze stonden er 29 op, gelukkig geen schade op wat rolletjes na dan.

Dit voorval heb ik met de planning besproken en daar kreeg ik een simpel antwoord. Deze pallets met 29 rollen zijn te groot voor een pallethaak. Dus hijs je ze met hijsbanden en daar omheen een sjorband, sinsdien nooit meer problemen gehad. Elke situatie is weer anders.
Arjan
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”