Aslimiet

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
maurice
Starter
Berichten: 543
Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:21
Locatie: den haag

Aslimiet

Bericht door maurice »

Beste mensen, ik vroeg me eigenlijk af waarom er een aslimiet is van 9 assen voor mobiele kranen? Heeft dit een specifieke reden? Kan iemand mij vertellen waarom?

Gebruikersavatar
bassie
Starter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 19:30
Locatie: nieuwegein

Re: As limiet mobiele kranen

Bericht door bassie »

ik gok omdat het dan wel heel erg lomp groot word :D
en misschien omdat je toch geen hogere doorlopende vergunning krijgt dan 100 ton.
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: As limiet mobiele kranen

Bericht door Eyeless »

Volgens mij is de toegestane asdruk 12 ton met een max treingewicht van 100 ton..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: As limiet mobiele kranen

Bericht door johanneuteboom »

Heb ook wel eens opgevangen dat vele Europese overheden 100 ton als grens hebben gesteld voor bijzondere (standaard serie geproduceerde) voertuigen.
Maar of dat echt zo is, in ieder geval lijkt het er wel op. (ch)

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: As limiet mobiele kranen

Bericht door Eyeless »

Quote van een collega die met de 650 aan de kant heeft gestaan..
DEMAG AC 25 schreef:De wet is 100 ton en niks meer (po) heb laatst zelf op de weeg brug gestaan en alles is mijn effe uitgelegd nederlandse verguning is max 100 ton ......
Van de RDW website:

Zelfrijdende werktuigen
Een van de doelstellingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en het daaraan verbonden Voertuigreglement (VR) was deregulering.
Als resultaat daarvan is bij de invoering van deze wetgeving per 1 januari 1995 in een aantal gevallen de wettelijke maten, massa's en aslasten verruimd. Voor de zelfrijdende werktuigen, waaronder ook de mobiele kranen vallen, is als gevolg hiervan geen ontheffing meer vereist tot de volgende maxima:

•breedte 3,00 meter
•lengte 20,00 meter
•aslast 12.000 kg
•totale massa 60.000 kg


Boven de 60 ton kan je een vergunning krijgen tot max. 100 Ton..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Gebruikersavatar
bramverhaegh
Forumlid
Berichten: 4691
Lid geworden op: ma 3 nov, 2008 18:58
Locatie: Barendrecht

Re: As limiet mobiele kranen

Bericht door bramverhaegh »

Maar neem bijvoorbeeld een AC700 die heeft een terrein gewicht van 108 Ton en deze mag wel over de weg rijden. (ch) zijn toch weer 8 ton meer.

Gebruikersavatar
jwvdst
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 10 nov, 2008 17:25
Locatie: NOP
Contacteer:

Re: As limiet mobiele kranen

Bericht door jwvdst »

is het niet zo als je onder de 100 ton blijft en binnen bepaalde afmetingen dat je dan geen begeleiding nodig bent?

Gebruikersavatar
bassie
Starter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 19:30
Locatie: nieuwegein

Re: As limiet mobiele kranen

Bericht door bassie »

met een rijdend werktuig moet je boven de 84 ton begeleiding hebben
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Re: As limiet mobiele kranen

Bericht door animal »

bassie schreef:met een rijdend werktuig moet je boven de 84 ton begeleiding hebben
Dus met andere woorden,een LTM 1400-7.1 heb al begeleiding nodig,of valt deze er nog net onder?
7x12T=84T namelijk.

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: As limiet mobiele kranen

Bericht door Eyeless »

Heren dit is allemaal makkelijk op te zoeken.. De RDW heeft hier een hele website voor.. Je kan hier allemaal vragen gaan stellen maar als je even in Google zoekt vind je de antwoorden sneller dan dat je hier het bericht heb getikt..

Hier de link naar de pdf http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202010.pdf

Onder de 3.50 breed en 27.50 lang en 100 Ton heb je geen begeleider nodig..

Om nog even te reageren op het volgende bericht..
bramverhaegh schreef:Maar neem bijvoorbeeld een AC700 die heeft een terrein gewicht van 108 Ton en deze mag wel over de weg rijden. (ch) zijn toch weer 8 ton meer.
Die 108 ton is met alle 4 de poten eraan net als de 650.. In Nederland moeten alle 4 de poten en het ballast hulpframe eraf..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”