Ergernis situaties hijswereld

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door arjan »

DAF CF driver schreef:
De ergernis over het niet willen draaien met de afstandsbediening door DAF CF-driver begrijp ik niet. Als jullie met een autolaadkraan wel de rc gebruiken zijn jullie in de directe nabijheid van de wagen aan het werk. Of dicht bij het werk bijv. het plaatsen van ruiten. Maar jullie werkgebied verplaatst zich nooit zo snel als dat van ons.
Dit houdt in dat als we de last in het oog willen houden, we nooit volledig de omgeving en de ondergrond zien. Een ongeluk is dan zo gebeurd. Hmmm, neem de VVT-gids er eens bij. Daar staat ergens iets overhet draaien met de afstandbediening en de maatregelen die dan daarvoor getroffen moeten worden.
.

Euh ja .
Met de autokranen van tegenwoordig staan we altijd in het zicht en nabijheid van de auto :? .
Heb geen mega autokraan maar zeker geen kipper met hoogsta .
We hebben weliswaar geen draaikrans die wat kan raken.
Je stabiliteit is geen reden , je bent zeker van je werk of niet .
We hebben hier in zuid-holland de slechtste ondergrond van nederland en dan moet je wel een oogje in het zeil houden , ook met de autokraan.
En de "feeling"die je buiten mist , je heb het in je of je heb het niet .
Wij staan vaak over schuttingen / op steigers / in gebouwen met de afstandbediening , als er wat is stopt die vanzelf.
Wij staan vaak alleen met laden en lossen of dat nou toegestaan is of niet , het word zeer gewaardeert .
Daarom word voor een beetje autokraan meer betaalt dan een klein (en duurder in aanschaf) telekraanje :D .
Van de week een machinst van de koninklijke vond het maar niks voor hem , een ponton met 14 glasbokken lossen en lege laden , 1,5 uur werk alleen (uurtje factuurtje en geen getreuzel hoor).
Hij zat liever bij zijn kachel , ik me dagelijkse beweging/training (Y)

Kraanbedrijven zijn er ook heel goed in transportwerk ''af te pikken' van de gewone vervoerder .
Dan word er gezegt dat ze het werk bij een proffesioneel partij neerleggen met mooie computerprogramma's en gladde praatjes .
Om vervolgens met een trailer en een losse telekraan aan te komen rijden , maar dan bijv. geen evenaar bij zich want dat is geen standaard uitrusting.
Dan vind ik het best grappig als ze randen kapottrekken of dergelijks .
Maarja dat is de klant die daar voor kiest .

En wat Jan net zegt , helemaal gelijk .
Wij werken nooit met een hijsplan en dan maakt het niet uit of het alleen laden/lossen is of dat er wat 100 meter hoog moet.
Zelf logische nadenken en een inzicht kom je een heel eind , de petrochemie erbuiten dan wat dat zijn vervelende en en verwende opdrachtgevers en machinsten

Gr. Nico

ps Heej Jan je weet wel wie ben toch ? Zie je zo weinig bij firma , ze hebben ook geen werk voor jouw soort kranen .
jaja next time P.B
Volgens mij heb jij een ergernis tegen kraanbedrijven zelf als ik dit zo lees, maar weet niet waar je dit vandaan hebt. Maar de meeste hebben zelf een transport afdeling.
arjan
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door liebherr-machinist »

Ehh cf rijder kan jij 30 meter hoog en dan nog 60 meter weg komen?
Er zijn zat katkranen die dit wel kunnen en als die gasten buiten lopen lopen ze per dag een hele marathon.als ze dan aan de andere kant van een twintig meter hoog gebouw lopen kunnen ze niet zien wat er rond de kraan gebeurt misschien staat er wel iemand met een autolaadkraan te lossen die niet in de gaten heeft dat de kat kraan zwenkt en zijn autolaad kraan raakt omdat hij in zijn draaibereik zit ooit eens aan gedacht?
Wat betreft hijsplan zoiets is in sommige gevallen verplicht bv het hijsen met meerdere kranen,(is in sommige gevallen overbodig maar wel handig)
En wat betreft het werk afpakken van transport bedrijven ik zie het eerder andersom autoLAADkranen waren vroeger nog bedoelt voor laden en lossen en nu plaatsen ze al dakkappellen en glas.

Mensen die zulke opmerkingen maken mogen ook wel in de ergenissen top tien van mij.

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door geertyke »

dat is wel waar. eerder autolaadkranen nemen werk af. En daar zie je regelmatig toch ongelukken. Transport en kraanverhuur is al eeuwen lang samen.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door liebherr-machinist »

Kan het nog sterker vertellen kraanverhuur is uit transport voortgekomen.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door stamgast_2 »

liebherr-machinist schreef:Ehh cf rijder kan jij 30 meter hoog en dan nog 60 meter weg komen?
Er zijn zat katkranen die dit wel kunnen en als die gasten buiten lopen lopen ze per dag een hele marathon.als ze dan aan de andere kant van een twintig meter hoog gebouw lopen kunnen ze niet zien wat er rond de kraan gebeurt misschien staat er wel iemand met een autolaadkraan te lossen die niet in de gaten heeft dat de kat kraan zwenkt en zijn autolaad kraan raakt omdat hij in zijn draaibereik zit ooit eens aan gedacht?
Wat betreft hijsplan zoiets is in sommige gevallen verplicht bv het hijsen met meerdere kranen,(is in sommige gevallen overbodig maar wel handig)
En wat betreft het werk afpakken van transport bedrijven ik zie het eerder andersom autoLAADkranen waren vroeger nog bedoelt voor laden en lossen en nu plaatsen ze al dakkappellen en glas.

Mensen die zulke opmerkingen maken mogen ook wel in de ergenissen top tien van mij.

Ow zo een bekend verhaal.

Heb op een bouwput gehad dat ik in de ochtend aankwam. Netjes op tijd dus krijg een soort klein klemmetje mee van de uitvoerder en een tekening. En de plek waar ik eerst op kon stellen. Netjes de kraan neergezet. Had al snel door dat het om latijen ging die achter in de gevel kwamen. Dus ook maar een portofoon gepakt. Zodanig dat we gelijk konden beginnen als de mannen zouden komen. Het duurde even, maar niet te lang. Staat de uitvoerder weer naast me en vraagt of hij nou alles gegeven had (tekeningen, klem, etc.) Dus ik zeg ja. Komt de vraag waarom ik nog niet begonnen was. Het idee was om de komende 5 weken daar dat te doen. Voor bij de kraan eentje in de klem doe. Omlopen naar de andere kan van het gebouw. 8 verdiepingen in het steiger omhoog. En dan alles netjes tussen de steiger en gevel in laten zakken.

Ik had nieuws voor de uitvoerder en dat was dat ik in dat hok naast de toren ging zitten. En dat het slimmer was dat hij er 1 of 2 man bij regelde. Maar dat ik niet heen en weer en op en neer ging klimmen met een kast op me buik.

Heeft niet lang geduurd, maar wel een kwade werkgever aan de telefoon met de vraag waar ik mee bezig was. Ook die heeft netjes te horen gekregen wat de uitvoerder wilde. Krijg ik doodleuk het antwoord dat hij me zo verhuurd had. Ze hadden 1 geluk, de kraan was weer snel ingepakt. En terug aan de zaak.

Goed gesprek gehad en uiteindelijk duidelijk overeen gekomen dat de kraanmachinist zelf bepaald of het beter/ veiliger is om met een rc te draaien, ja of nee. En het maakte mij niet uit zomer of winter, ik ga met liefde de cabine in.

Gr Roy (die geen rc meer heeft)
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door johanneuteboom »

animal schreef:Lijkt wel een persoonlijk ergernis topic ipv wat de meerderheid vind....
Ik vindt eigenlijk toch wel dat er uit dit topic een prachtig objectief beeld geschetst wordt waar er zaken te verbeteren zijn, om het lelijke word ergernissen ( wat velen toch de stuipen op het lijf moet jagen) maar te vermijden.

Laat het duidelijk zijn dat de oorsprong van ergernissen niet door mij persoonlijk is verzonnen, eigenlijk kan ik zelf prima met de meeste ergernissen leven, al brengt dit wel voort dat we bijna dagelijks bezig zijn met instructie geven en soms ook bezig bent om de werkzaamheden zo uit te voeren dat het met enige improvisatie veilig kan gebeuren. Natuurlijk zou het beter zijn als sommige zaken iets beter geregeld zijn, daar is ons allen veiligheid mee gediend, volgens mij is daar helemaal niets mis mee, al mag ieder het zijne er van denken, maar ik denk dat als iedereen zijn mond houd er helemaal niets gebeurt. (ch)

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door johanneuteboom »

Fotoscan van het VCA blad over het artikel waarvoor ik hier het topic begonnen ben .
Bijlagen
Hijsergernissen  BMF 3.JPG
Hijsergernissen BMF 3.JPG (73.55 KiB) 3621 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door johanneuteboom »

Scan 2 ;
Bijlagen
Hijsergernissen BMF 21-10-11.jpg
Hijsergernissen BMF 21-10-11.jpg (104.22 KiB) 3614 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door johanneuteboom »

Scan 3 ;
Bijlagen
Hijsergernissen BMF 21-10-11 bmf 005 001.jpg
Hijsergernissen BMF 21-10-11 bmf 005 001.jpg (107.35 KiB) 3604 keer bekeken

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door liebherr-machinist »

Johan dit ziet er perfect uit , hoe komen wij machinisten aan een origineel exemplaar??

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”