Ergernis situaties hijswereld

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door liebherr-machinist »

1.onduidelijke aanwijzingen geven door portofoon
2.als je de last laat zakken het verdommen om stop te zeggen en dus het hel zooitje op de vloer hebben (zeg je er wat van krijg je van je hebt toch een camera!)
3.aan wijzingen geven vanaf een plek dat je het niet goed kan zien
4.verkeerd aanpikken
5.altijd maar om die drie tons kettingen zeuren omdat die andere te zwaar zijn.(ik ga niet om de vijf minuten ketingen wisselen als ik tussen de wanden van 15 ton eens een palletje moet hijsen)
6.geen tijd krijgen om te eten
7.gelijk beginnen te vloeken als je niet direct reageert op het woord "sen"(zie 1)
8.aanwijzingen geven op de manier hoe jij staat (dus links is ineens rechts en dan weer links)
9.altijd maar dat gejaag en gezeur kan hij niet sneller (grotere kranen zijn nu eenmaal trager.
10.het maar niet willen snappen dat een kraan een minimale vlucht heeft
11.het niet sluiten van een kubel als deze leeg is (kan je smiddags weer je kraan poetsen
12.als je zegt dat ze uitmoeten kijken voor je lak het antwoord krijgen "jij hoeft die kraan toch niet te betalen, die baas van jou heeft geld zat"

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door Randy »

De opdrachtgever waar ik gisteren voor stond te draaien had na 3x uitleg nog niet door hoe hij moest aangeven hoe hij naar links en naar rechts bedoelde. Gelukkig zag ik hem wel. En hoorde ik zijn collega corrigeren als hij naar links zei terwijl ik naar rechts moest. Dan vroeg ik eerst of hik niet de andere kant op moest.

Uiteindelijk heb ik het maar zo gelaten. De aanwijzingen werden nu voor hem en mij duidelijk;

naar de haag = naar links
de andere kant op = naar rechts (soms zei hij door de porto "naar" en wees dan met zijn hand in de gewenste richting)
naar de gevel = inkatten
naar mij = uitkatten

Heb hem wel gezegd dat dit echt anders moest als ik hem niet kon zien. :D

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door johanneuteboom »

Na alle berichten eens goed te hebben doorgenomen blijkt dat vele punten onder eén noemer samengevat kunnen worden.
Vooralsnog zet ik hier een top 10 neer waar ook de mijn toegestuurde pb berichten in verwerkt zijn.
  • 1 - Het werken met ondeskundige medewerkers. Veel ergernis scoren verkeerde aanwijzingen, verkeerd aanslaan van lasten en een niet service gerichte medewerking naar de machinist, vooral op de bouwplaats.
  • 2 - Rommelige en niet goed georganiseerde bouwplaats. Bijv. te krappe en niet voorbereide opstellingsruimte.
  • 3 - Medewerkers die bellen of gebeld worden tijdens werkhandelingen. Natuurlijk geld dit ook richting de machinist.
  • 4 - Niet gerespecteerd worden van een afgezet en afgelint hijswerkgebied.
  • 5 - Geen goede info meegekregen omtrent uit te voeren werkzaamheden. Bijv. machinisten die aan het werk moeten bij een sanering of in een vervuild werkgebied zonder hiervoor met de nodige middelen toegerust zijn, zoals bijv. een overdrukcabine.
  • 6 - Het ontbreken van een hijsplan bij soms toch niet simpele alledaagse klussen.
  • 7 - Geen zicht op last en werkomgeving door het ontbreken van een mast-top camera.
  • 8 - Zelf moeten improviseren om een hijsopdracht veilig uit te voeren, zoals bijv. het aanbrengen van een uitvalbeveiliging bij het glas hijsen met een vacuümzuiger.
  • 9 - Collega's die niet netjes omgaan met materieel en materiaal.
  • 10 - Druk welke richting machinist wordt uitgeoefend,door bijv. planning of uitvoerder die snelheid maant of zegt dat een andere machinist het wel doet.
Tot zover wil ik ieders medewerking aan het samenstellen van deze ergernissen top 10 bedanken. Natuurlijk mag het topic verder uitgebouwd worden, zodat we verder kunnen blijven werken om bepaalde ergernissen te bestrijden of weg te nemen. ;)
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op zo 30 jan, 2011 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door animal »

Punt 7 is gewoon schraalheid van de werkgever,camera kost aanschaf 1500 euro,deel dat over de looptijd van een kraan[zegge 10 jaar] = 150 euro per jaar/365 dagen=0,42 per dag!
Goed,beetje onderhoud eraan,kom je misschien op 1 euro per dag wat dit gemak voor je personeel kost..
Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag ;)

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door Arie H »

Na een gedegen studie van deze top tien blijkt dat dingen die eerder onafscheidelijk verbonden zijn met je werk opeens onder de noemer ergenis vallen. Een bouwplaats met de nodige hindernissen is dus geen uitdaging meer. Je schijnt met zo weinig mogelijk moeite en ongemak, een lekker salaris te willen verdienen.

Punt 6: Een ander moet je voorkauwen hoe je een alledaagse klus gaat aanpakken.

Punt 8: Waarom niet improviseren, is dit een aanslag op je eigen (mee)denkvermogen?

Punt 9: Het is materieel waar mee gewerkt wordt. Er kan dus bagger op niet gewenste plekken liggen en dingen kunnen ook kapot gaan.

Na het lezen van dit topic zal het fijne machinistenleven nooit meer zijn zoals vroeger.
We hebben een ergenissen top tien!
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door liebherr-machinist »

animal schreef:Punt 7 is gewoon schraalheid van de werkgever,camera kost aanschaf 1500 euro,deel dat over de looptijd van een kraan[zegge 10 jaar] = 150 euro per jaar/365 dagen=0,42 per dag!
Goed,beetje onderhoud eraan,kom je misschien op 1 euro per dag wat dit gemak voor je personeel kost..
Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag ;)
Het is wel lekker werken hoor met een camera alleen denkt de klant dat je alles kan zien, nou neem maar van mij aan dat is nit altijdzo.
Plaus jouw berekening van de kosten van de camera ia wel leuk maar als je wergever een kraan of 30 heeft lopen of meer dan praat je over een aanschaf waard van 45000 leg jij dat even in een keer neer?????(ok misschien krijgt hij ee duizendje of wat korting maar toch , kan je wel zeggen kost maar 1 euro per dag maar dan duurt het weel 1500 dagen voor hij hem heeft terug verdient en diet is berekent op een werkweek van 7 dagen.

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door jutter »

het aller belangrijkste in ontbreekt bij velen ...de koffie , ben ik nu zo vreemd of...
en ik denk ook niet dat je voor 1500 euries klaar bent voor een camera systeem
7 en 8 zijn toch jouw persoonlijke ergenissen johan , heb ze bij een ander niet voorbij zien komen

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door Bart »

jutter schreef:... 7 en 8 zijn toch jouw persoonlijke ergenissen johan , heb ze bij een ander niet voorbij zien komen
Ik vind dit eerlijk gezegd wel een zure opmerking, maar het mag wel gezegd worden. Wees in elk geval blij dat áls dit het geval zou zijn, het pas op punt 7 en 8 staat. Andermans ergernissen gaan dan altijd nog voor in een hogere ranking.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
René
Starter
Berichten: 794
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 22:00
Locatie: Apeldoorn

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door René »

jutter schreef:
Ron schreef:Even naar het bouwkundige deel:

Als de bouwkundig uitvoerder zorgt voor een goede opstelplaats en hij met de betoncentrale afspreekt dat door de chauffeur van de laatste auto de kubel schoongespoten wordt is dat klaar.
De uitvoerder moet zorgen dat er 1 bouwvakker (nieuwe term voor bouwvarken) de communicatie met de machinist heeft. De machinist weet daar ook van en neemt geen commandos van anderen aan.
Ook chauffeurs melden zich bij deze bouwvakker (eventueel eerst via de uitvoerder) en daar wordt hetzelfde mee afgesproken.

.
als jij dit gelooft leef je of in een droomwereld , of je werkt voor het enige bouwbedrijf die het wel snapt , let wel , je kan als machinist goede afspraken maken met de timmerlieden , maar het zou voor menigeen geen overbodige luxe zijn om een rigger cursus te volgen oid , want man o man wat ben ik blij met mijn camera in de top , heb ik al een hoop ellende mee voorkomen
opstelplaatsen.......tja
Gelukkig snapt naast Ron's werkgever die van mij het ook wel. Zijn dus in ieder geval twee bedrijven waar het wel kan, samenwerken zonder ergernissen.

Respect schreven we over?? Ik zou beginnen iedereen in dit topic bij z'n echte naam of functie te noemen, levert de nodige respect op, alleen in de tekst al.

@ Johan, welke brancheorganisatie heeft om dit onderzoek gevraagd? En met welk doel? Daarbij merk ik op dat een ''ergernissen top tien'' negatiever overkomt dan bijvoorbeeld een ''verbeterpunten top tien''.

Ik weet niet of het er al is, maar als ik alles zo lees hier wordt het hoog tijd voor een ''plezier in je werk top tien''.
Supporter of 'Schenkers Apeldoorn'

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Re: Ergernis situaties hijswereld

Bericht door animal »

liebherr-machinist schreef:
animal schreef:Punt 7 is gewoon schraalheid van de werkgever,camera kost aanschaf 1500 euro,deel dat over de looptijd van een kraan[zegge 10 jaar] = 150 euro per jaar/365 dagen=0,42 per dag!
Goed,beetje onderhoud eraan,kom je misschien op 1 euro per dag wat dit gemak voor je personeel kost..
Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag ;)
Het is wel lekker werken hoor met een camera alleen denkt de klant dat je alles kan zien, nou neem maar van mij aan dat is nit altijdzo.
]Plus jouw berekening van de kosten van de camera ia wel leuk maar als je wergever een kraan of 30 heeft lopen of meer dan praat je over een aanschaf waard van 45000 leg jij dat even in een keer neer????? (ok misschien krijgt hij ee duizendje of wat korting maar toch , kan je wel zeggen kost maar 1 euro per dag maar dan duurt het weel 1500 dagen voor hij hem heeft terug verdient en dit is berekent op een werkweek van 7 dagen.
Waarom moet ik dat neerleggen voor een werkgever? leg me dat eens even uit als je wilt[of denk je soms dat ik werkgever ben?
En waarom meerdere vraagtekens gebruiken,kan makkelijk met 1 vraagteken ;)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”