Kabelbevestiging

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
bart05
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 nov, 2010 13:43

Kabelbevestiging

Bericht door bart05 »

Hallo ik ben nieuw op het forum en zal me nu maar ineens voorstellen:Mijn naam is bart huibers en studeer elektromechanica in Tio.

Voor mijn gip-opdracht moeten we een bouwkraan bespreken en in een vereenvoudigde vorm berekenen. Nu was mijn vraag hoe wordt de kabel aan de gewichten bevestigd? Ook zou ik graag weten uit wat voor soort materiaal deze pen gemaakt is?

Ter verduidelijking het gaat om dit soort kraan :
Afbeelding

Alvast bedankt

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kabelbevestiging

Bericht door dr crane »

ik ben bang dat je de vraag meer gedetailleerd moet stellen. over welke draad praten we , en als je een pen of as bedoelt , het is maar net hoeveel kracht erop komt te staan. Hoe taai is je afschuifkracht van het materiaal dat je gebruikt. in principe kun je die net zo dik maken als nodig !
a daily check , keeps the undertaker away

bart05
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 nov, 2010 13:43

Re: Kabelbevestiging

Bericht door bart05 »

het gaat over de pen in punt E, we moeten de bout diameter berekenen. Hier voor heb ik de treksterkte nodig, aangezien deze pen niet van gewoon staal is gemaakt zou ik graag weten wat uit wat voor materiaal deze pen gemaakt is. Ook zou ik graag informatie hebben over deze kabel, gebruikt materiaal, treksterkte.
Afbeelding

Het gaat over deze pen, de trekkracht in de kabel is 142KN
Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kabelbevestiging

Bericht door dr crane »

ik heb een opmerking over je aanname dat de pen "niet van gewoon staal is gemaakt" . de logica vereist dat je uitgaat van de meest voorkomende, dus de pen is van gewoon staal gemaakt..... je wilt eigenschappen aan de pen die taaiheid en elasticiteit samenvoegen..... dus je kan er vanuit gaan dat het meest voor de hand liggende oplossing gebruikt is.
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
barry
Starter
Berichten: 225
Lid geworden op: do 20 okt, 2005 19:17
Locatie: gem. Dinkelland
Contacteer:

Re: Kabelbevestiging

Bericht door barry »

Dit is niet echt een vraag voor dit forum, maar vooruit... beetje mechanica kan er ook wel bij ;)

Als de constructie zo gemaakt is dat de zijplaten en het kabeloog, strak tegen elkaar zitten, dan praten we in dit geval alleen over afschuiving. Om dus de pen door te rekenen, neem je de trekkracht Fog welke je door de afschuifsterkte N/mm2 deelt. Nu heb je het benodigde oppervlak voor deze belasting berekend. Maar dit schuifvlak zit natuurlijk aan 2 kanten van het oog. Dus deze waarde deel je door 2 en dan heb je het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de pen. Nu nog ff terugrekenen naar de diameter en klaar is kees.
Natuurlijk komt hier dan nog een zogenaamde veiligheidsfactor overheen, dus de as word minstens X dikker dan de berekende waarde.

Voor het materiaal van zo'n pen, zal nooit geen St37 (normaal staal) gebruikt worden. Hiervoor komen materialen als C45K en 42CrMo4 voor in aanmerking bijvoorbeeld. De afschuifsterkte van dergelijke stalen is vele malen hoger als die van St37. Vaak word een dergelijke pen wel inzet gehard om inslijten van de de pen te voorkomen. Dit benadeeld de schuifsterkte echter wel weer, omdat het materiaal aan de oppervlakte brosser word.
Om deze en andere invloeden mee te nemen, zijn er nog een aantal factoren, welke samen met de veiligheidsfactor een uiteindelijke waarde geven.

Maar je zult zien, dat bij een dergelijke belasting een heel klein pennetje al voldoende is om gigantische belastingen te kunnen weerstaan. Als we over buiging, of samengestelde belastingen gaan praten dan word het een heel ander verhaal. En dan komt de stelling van Huber en Hencky om de hoek kijken :D word het toch iets lastiger.

groet Barry

bart05
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 nov, 2010 13:43

Re: Kabelbevestiging

Bericht door bart05 »

Heel erg bedankt voor de informatie hier kan ik wel wat meet :D
De pen wordt jammer genoeg op buiging belast maar dat zal wel lukken.

Mvg Bart

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Kabelbevestiging

Bericht door Bart »

barry schreef:Dit is niet echt een vraag voor dit forum, maar vooruit... beetje mechanica kan er ook wel bij ;)
O jawel Barry, ook dit maakt deel uit van een bouwmachine en het is altijd interessant om te lezen. (Y)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kabelbevestiging

Bericht door dr crane »

en dan vind ik dat de elesticiteitsmodulus dus echt iets is voor deze studiebol zelf, als je dan toch zo nodig in de mechanica en sterkteleer wil je wilt begeven moet je uit je studieboeken de formule zo kunnen oplepelen. overigens ga ik ervanuit dat in dit verbindingspunt alleen afschuifkrachten een rol spelen en daar heb je H&H niet nodig.
a daily check , keeps the undertaker away

bart05
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 nov, 2010 13:43

Re: Kabelbevestiging

Bericht door bart05 »

De berekening is ook geen het probleem het enige wat ik niet vond is het gebruikte materiaal :D

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kabelbevestiging

Bericht door johanneuteboom »

Bart schreef:
barry schreef:Dit is niet echt een vraag voor dit forum, maar vooruit... beetje mechanica kan er ook wel bij ;)
O jawel Barry, ook dit maakt deel uit van een bouwmachine en het is altijd interessant om te lezen. (Y)
Mooi toch dat Barry deze uitleg zo even neerzet (Y) , een uitleg waar vakkennis duidelijk naar voren wordt gebracht, enig lef moet je wel hebben om deze berichtgeving tegen te spreken. Gewoon staal 37, of grof gezegd pisbakkenstaal wordt tegenwoordig in de machine industrie zoals grondverzet en kranen e.d. volgens mij al lange tijd niet meer gebruikt, jammer dat onze dr. Crane daar nog even in geloofde, of hij schat de waarde van gewoon staal toch nog even hoger in als daar waar wij aan denken. (ch)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”