Kabelbevestiging

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kabelbevestiging

Bericht door dr crane »

Ja ja gewoon staal is dus geen ijzer. en staal 42CrMo4 is redelijk gewoon staal ( veel gereedschap is van dat materiaal)
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
barry
Starter
Berichten: 225
Lid geworden op: do 20 okt, 2005 19:17
Locatie: gem. Dinkelland
Contacteer:

Re: Kabelbevestiging

Bericht door barry »

42CrMo4 is redelijk veel gebruikt, maar ik zou dit nog niet als "gewoon" staal willen betitelen ;)
Voor assen is dit een prima te verkrijgen materiaal, met een gigantische treksterkte en taaiheid.
Maar als we over buis, strip of plaat praten, dan praten we toch over hele andere materialen.
Dan is St52.3N veel gebruikt en voor nog extremere belastingen, dan kom je vooral voor plaatmateriaal, in merknamen als hardox en weldox en dat soort materialen.

En zo zie je maar weer, er zijn zo zoveel mogelijkheden dat er nooit 1 oplossing is ;)

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Re: Kabelbevestiging

Bericht door eric »

johanneuteboom schreef:Gewoon staal 37, of grof gezegd pisbakkenstaal wordt tegenwoordig in de machine industrie zoals grondverzet en kranen e.d. volgens mij al lange tijd niet meer gebruikt, jammer dat onze dr. Crane daar nog even in geloofde, of hij schat de waarde van gewoon staal toch nog even hoger in als daar waar wij aan denken. (ch)
Niet helemaal waar Johan, dit staal dat tegenwoordig S235 heet, wordt zeker nog regelmatig toegepast bij hijskranen.
"If at first you don't succeed, try again"

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Kabelbevestiging

Bericht door rapier »

Waarom zou je nog dikker dan 2x de staaldraad diameter als het op afschuifkracht komt.
2x de breekkracht van de staaldraad, sterker hoeft de pen niet te wezen. Dan breekt de staaldraad wel.
Meet anders de bouten op van de GREENPIN sluitingen en kijk op de breekkracht van deze.
Hoef je geen proffessor voor te zijn.
Daar heb ik al die computerlui niet voor nodig.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kabelbevestiging

Bericht door dr crane »

Kijk, Rapier is de professor van het vrije veld.

Die vergelijkt en past dan voorzichtig toe wat wel en niet werkt, maar de vergelijking van de bout van een sluiting gaat niet altijd op en als je dit soort enigsins redelijke logica zou moeten delen met een keuringsinstantie zetten ze je met heel je boeltje op straat.
  • Ten eerste is het trekken aan de bout van de sluiting geen eerlijke afschuifkracht, omdat de ogen van de sluiting niet altijd strak aan de ingeslagen last liggen. D.w.z. een afshuifkracht is net als bij de mastvoet as, echt stijf tegen elkaar.
  • Ten tweede is er een volslagen theorie in de sterkteleer om het gewoon uit te rekenen. Aantal milimeter kwadraat x de taaiheids index van het gebruikte materiaal. Waarom ergens gaan graven als je weet dat aardappelen bij de groenteboer te vinden zijn! Ook al graaf je niet willekeurig maar daar waar gisteren iets te vinden was.
Het vergelijken is een gezonde bezigheid waar elke constructeur zich mee bezig houdt , dus je berekend een as of pen en dan komt daar een uitkomst uit. Dan zou je wel gek zijn als je die uitkomst niet vergelijkt met een bestaande toepassing! Maar terug bij de vraag, daar heb ik als eerste raad gegeven: laat je niet door ruis van de wijs brengen. Dus alle aannames en veronderstellingen de deur uit. Ook wat later genoemd is namelijk dat het om een bewegende of dynamische verbinding zou gaan moet je eerst aan de kant schuiven. De 1e aanname moet je onderbouwen met feiten en de 2e is een strikvraag, d.w.z. een ingesloten asverbinding is een factor x maal groter sterk dan een verbinding die wel op elasticiteit wordt belast.

Dus uit je berekening mag je concluderen dat de vervorming verwaarloosbaar is t.o.v. de elasticiteitsmodulus. Ergo een as verbuigt niet zomaar dat er "door de rek" wordt belast. Vragen ze dit wel dan kun je die vraag in tweede instantie uitrekenen en overleggen met de voorgaand genoemde conclusie. Maar wat ik nog wel als laatste raad wil geven: zorg dat je weet wat voor materiaal je in je handen hebt. Neem niet aan dat iets sterker is dan S235 tot dat je dat zeker weet. Nabehandeld staal, wat veel in de kranenbouw voorkomt is ook als laagwaardig staal begonnen. Vandaar dat je niet zomaar kan gaan repareren aan alles wat je tegenkomt.
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
ltm 1200-5.1
Starter
Berichten: 629
Lid geworden op: ma 29 okt, 2007 15:35
Locatie: Antwerpen (België)

Re: Kabelbevestiging

Bericht door ltm 1200-5.1 »

ik vind dit best wel een interessant topic.

en volg toevallig ook Elektro Mechanica.

nu is mijn vraag :

uit welk materiaal worden nu zo'n pinnen gemaakt dat men gebruikt voor jibdelen te verbinden of een mast van bv een cc 2800 te verbinden met de bovenwagen.

jullie praten hier over staal:
42CrMo4: Re: 750N/mm² toepassing: kogelverbindingen, assen met langsgroeven

ST52.3: Re 355N/mm²(algemeen bouwstaal)
info uit tabellenboek voor metaaltechniek

hoe ik het zie zullen deze pinnen eerder breken onder afschuifspanning dan onder trek,druk,buiging of kink.

formule afschuifspanning = τ= F/A waarbij F in N A= πxD²/4(mm²)

de ringen die rond de gaten worden gelast hebben denk ik invloed op de trek of drukspanning door de oppervlakte te vergroten?

en ik weet als men het heeft over kabels dat men een 5X berekende kracht moet doen voor de keuze van kabel te kiezen.

hoe zit dit hier dan met de pinnen of heeft dit dan weer te maken de belastingsfactoren.

sprong: 1/3
wissel:2/3

algemeen: Ï„=Ï„max x 0,7 xbelastingsfactor

en hoe zit het dan weer met bv de stempelpoten is dit dan weer traagheidsmoment tegen buiging?

ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is

mvg steven
(die maandag zijn examen sterkteleer heeft afgelegd)

buddie
Forumlid
Berichten: 1888
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 19:52

Re: Kabelbevestiging

Bericht door buddie »

ltm 1200-5.1 schreef:ik vind dit best wel een interessant topic.

en volg toevallig ook Elektro Mechanica.

nu is mijn vraag :

uit welk materiaal worden nu zo'n pinnen gemaakt dat men gebruikt voor jibdelen te verbinden of een mast van bv een cc 2800 te verbinden met de bovenwagen.

jullie praten hier over staal:
42CrMo4: Re: 750N/mm² toepassing: kogelverbindingen, assen met langsgroeven

ST52.3: Re 355N/mm²(algemeen bouwstaal)
info uit tabellenboek voor metaaltechniek

hoe ik het zie zullen deze pinnen eerder breken onder afschuifspanning dan onder trek,druk,buiging of kink.

formule afschuifspanning = τ= F/A waarbij F in N A= πxD²/4(mm²)

de ringen die rond de gaten worden gelast hebben denk ik invloed op de trek of drukspanning door de oppervlakte te vergroten?

en ik weet als men het heeft over kabels dat men een 5X berekende kracht moet doen voor de keuze van kabel te kiezen.

hoe zit dit hier dan met de pinnen of heeft dit dan weer te maken de belastingsfactoren.

sprong: 1/3
wissel:2/3

algemeen: Ï„=Ï„max x 0,7 xbelastingsfactor

en hoe zit het dan weer met bv de stempelpoten is dit dan weer traagheidsmoment tegen buiging?

ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is

mvg steven
(die maandag zijn examen sterkteleer heeft afgelegd)
Zwaar belaste assen worden vaak van CrMo-staal gemaakt. Daarin zijn volgens mij nog wel verschillende varianten, met verschillende waarden voor vloeigrens en treksterkte. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/41xx_steel

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kabelbevestiging

Bericht door dr crane »

Ik geef de pijp aan Maarten, met andere woorden als je graag van de hoed en de rand alles af wil weten wens ik je succes !
a daily check , keeps the undertaker away

Maarten Fens
Starter
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 22:36
Locatie: Langeweg

Re: Kabelbevestiging

Bericht door Maarten Fens »

Allaaf.........
Nou, hier is Maarten dus kom maar op met die pijp......al zal dat weinig nut hebben, want ik krijg de strekte van die pen niet berekend.........laat staan van een pijp :D

Of ik moet het doen op...de manier van Rapier {leuke bumpersticker} dat is dan gewoon onder het motto; barst het niet, dan buigt het wel (Y)
Not the sky is the limit, maar de hoogte van het viaduct wel.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”