Kabelbevestiging
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: Kabelbevestiging
Ja ja gewoon staal is dus geen ijzer. en staal 42CrMo4 is redelijk gewoon staal ( veel gereedschap is van dat materiaal)
a daily check , keeps the undertaker away
- barry
- Starter
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 20 okt, 2005 19:17
- Locatie: gem. Dinkelland
- Contacteer:
Re: Kabelbevestiging
42CrMo4 is redelijk veel gebruikt, maar ik zou dit nog niet als "gewoon" staal willen betitelen
Voor assen is dit een prima te verkrijgen materiaal, met een gigantische treksterkte en taaiheid.
Maar als we over buis, strip of plaat praten, dan praten we toch over hele andere materialen.
Dan is St52.3N veel gebruikt en voor nog extremere belastingen, dan kom je vooral voor plaatmateriaal, in merknamen als hardox en weldox en dat soort materialen.
En zo zie je maar weer, er zijn zo zoveel mogelijkheden dat er nooit 1 oplossing is
Voor assen is dit een prima te verkrijgen materiaal, met een gigantische treksterkte en taaiheid.
Maar als we over buis, strip of plaat praten, dan praten we toch over hele andere materialen.
Dan is St52.3N veel gebruikt en voor nog extremere belastingen, dan kom je vooral voor plaatmateriaal, in merknamen als hardox en weldox en dat soort materialen.
En zo zie je maar weer, er zijn zo zoveel mogelijkheden dat er nooit 1 oplossing is
Re: Kabelbevestiging
Niet helemaal waar Johan, dit staal dat tegenwoordig S235 heet, wordt zeker nog regelmatig toegepast bij hijskranen.johanneuteboom schreef:Gewoon staal 37, of grof gezegd pisbakkenstaal wordt tegenwoordig in de machine industrie zoals grondverzet en kranen e.d. volgens mij al lange tijd niet meer gebruikt, jammer dat onze dr. Crane daar nog even in geloofde, of hij schat de waarde van gewoon staal toch nog even hoger in als daar waar wij aan denken.
"If at first you don't succeed, try again"
Re: Kabelbevestiging
Waarom zou je nog dikker dan 2x de staaldraad diameter als het op afschuifkracht komt.
2x de breekkracht van de staaldraad, sterker hoeft de pen niet te wezen. Dan breekt de staaldraad wel.
Meet anders de bouten op van de GREENPIN sluitingen en kijk op de breekkracht van deze.
Hoef je geen proffessor voor te zijn.
Daar heb ik al die computerlui niet voor nodig.
Rapier
2x de breekkracht van de staaldraad, sterker hoeft de pen niet te wezen. Dan breekt de staaldraad wel.
Meet anders de bouten op van de GREENPIN sluitingen en kijk op de breekkracht van deze.
Hoef je geen proffessor voor te zijn.
Daar heb ik al die computerlui niet voor nodig.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar
Re: Kabelbevestiging
Kijk, Rapier is de professor van het vrije veld.
Die vergelijkt en past dan voorzichtig toe wat wel en niet werkt, maar de vergelijking van de bout van een sluiting gaat niet altijd op en als je dit soort enigsins redelijke logica zou moeten delen met een keuringsinstantie zetten ze je met heel je boeltje op straat.
Dus uit je berekening mag je concluderen dat de vervorming verwaarloosbaar is t.o.v. de elasticiteitsmodulus. Ergo een as verbuigt niet zomaar dat er "door de rek" wordt belast. Vragen ze dit wel dan kun je die vraag in tweede instantie uitrekenen en overleggen met de voorgaand genoemde conclusie. Maar wat ik nog wel als laatste raad wil geven: zorg dat je weet wat voor materiaal je in je handen hebt. Neem niet aan dat iets sterker is dan S235 tot dat je dat zeker weet. Nabehandeld staal, wat veel in de kranenbouw voorkomt is ook als laagwaardig staal begonnen. Vandaar dat je niet zomaar kan gaan repareren aan alles wat je tegenkomt.
Die vergelijkt en past dan voorzichtig toe wat wel en niet werkt, maar de vergelijking van de bout van een sluiting gaat niet altijd op en als je dit soort enigsins redelijke logica zou moeten delen met een keuringsinstantie zetten ze je met heel je boeltje op straat.
- Ten eerste is het trekken aan de bout van de sluiting geen eerlijke afschuifkracht, omdat de ogen van de sluiting niet altijd strak aan de ingeslagen last liggen. D.w.z. een afshuifkracht is net als bij de mastvoet as, echt stijf tegen elkaar.
- Ten tweede is er een volslagen theorie in de sterkteleer om het gewoon uit te rekenen. Aantal milimeter kwadraat x de taaiheids index van het gebruikte materiaal. Waarom ergens gaan graven als je weet dat aardappelen bij de groenteboer te vinden zijn! Ook al graaf je niet willekeurig maar daar waar gisteren iets te vinden was.
Dus uit je berekening mag je concluderen dat de vervorming verwaarloosbaar is t.o.v. de elasticiteitsmodulus. Ergo een as verbuigt niet zomaar dat er "door de rek" wordt belast. Vragen ze dit wel dan kun je die vraag in tweede instantie uitrekenen en overleggen met de voorgaand genoemde conclusie. Maar wat ik nog wel als laatste raad wil geven: zorg dat je weet wat voor materiaal je in je handen hebt. Neem niet aan dat iets sterker is dan S235 tot dat je dat zeker weet. Nabehandeld staal, wat veel in de kranenbouw voorkomt is ook als laagwaardig staal begonnen. Vandaar dat je niet zomaar kan gaan repareren aan alles wat je tegenkomt.
a daily check , keeps the undertaker away
- ltm 1200-5.1
- Starter
- Berichten: 629
- Lid geworden op: ma 29 okt, 2007 15:35
- Locatie: Antwerpen (België)
Re: Kabelbevestiging
ik vind dit best wel een interessant topic.
en volg toevallig ook Elektro Mechanica.
nu is mijn vraag :
uit welk materiaal worden nu zo'n pinnen gemaakt dat men gebruikt voor jibdelen te verbinden of een mast van bv een cc 2800 te verbinden met de bovenwagen.
jullie praten hier over staal:
42CrMo4: Re: 750N/mm² toepassing: kogelverbindingen, assen met langsgroeven
ST52.3: Re 355N/mm²(algemeen bouwstaal)
info uit tabellenboek voor metaaltechniek
hoe ik het zie zullen deze pinnen eerder breken onder afschuifspanning dan onder trek,druk,buiging of kink.
formule afschuifspanning = τ= F/A waarbij F in N A= πxD²/4(mm²)
de ringen die rond de gaten worden gelast hebben denk ik invloed op de trek of drukspanning door de oppervlakte te vergroten?
en ik weet als men het heeft over kabels dat men een 5X berekende kracht moet doen voor de keuze van kabel te kiezen.
hoe zit dit hier dan met de pinnen of heeft dit dan weer te maken de belastingsfactoren.
sprong: 1/3
wissel:2/3
algemeen: Ï„=Ï„max x 0,7 xbelastingsfactor
en hoe zit het dan weer met bv de stempelpoten is dit dan weer traagheidsmoment tegen buiging?
ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is
mvg steven
(die maandag zijn examen sterkteleer heeft afgelegd)
en volg toevallig ook Elektro Mechanica.
nu is mijn vraag :
uit welk materiaal worden nu zo'n pinnen gemaakt dat men gebruikt voor jibdelen te verbinden of een mast van bv een cc 2800 te verbinden met de bovenwagen.
jullie praten hier over staal:
42CrMo4: Re: 750N/mm² toepassing: kogelverbindingen, assen met langsgroeven
ST52.3: Re 355N/mm²(algemeen bouwstaal)
info uit tabellenboek voor metaaltechniek
hoe ik het zie zullen deze pinnen eerder breken onder afschuifspanning dan onder trek,druk,buiging of kink.
formule afschuifspanning = τ= F/A waarbij F in N A= πxD²/4(mm²)
de ringen die rond de gaten worden gelast hebben denk ik invloed op de trek of drukspanning door de oppervlakte te vergroten?
en ik weet als men het heeft over kabels dat men een 5X berekende kracht moet doen voor de keuze van kabel te kiezen.
hoe zit dit hier dan met de pinnen of heeft dit dan weer te maken de belastingsfactoren.
sprong: 1/3
wissel:2/3
algemeen: Ï„=Ï„max x 0,7 xbelastingsfactor
en hoe zit het dan weer met bv de stempelpoten is dit dan weer traagheidsmoment tegen buiging?
ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is
mvg steven
(die maandag zijn examen sterkteleer heeft afgelegd)
Re: Kabelbevestiging
Zwaar belaste assen worden vaak van CrMo-staal gemaakt. Daarin zijn volgens mij nog wel verschillende varianten, met verschillende waarden voor vloeigrens en treksterkte. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/41xx_steelltm 1200-5.1 schreef:ik vind dit best wel een interessant topic.
en volg toevallig ook Elektro Mechanica.
nu is mijn vraag :
uit welk materiaal worden nu zo'n pinnen gemaakt dat men gebruikt voor jibdelen te verbinden of een mast van bv een cc 2800 te verbinden met de bovenwagen.
jullie praten hier over staal:
42CrMo4: Re: 750N/mm² toepassing: kogelverbindingen, assen met langsgroeven
ST52.3: Re 355N/mm²(algemeen bouwstaal)
info uit tabellenboek voor metaaltechniek
hoe ik het zie zullen deze pinnen eerder breken onder afschuifspanning dan onder trek,druk,buiging of kink.
formule afschuifspanning = τ= F/A waarbij F in N A= πxD²/4(mm²)
de ringen die rond de gaten worden gelast hebben denk ik invloed op de trek of drukspanning door de oppervlakte te vergroten?
en ik weet als men het heeft over kabels dat men een 5X berekende kracht moet doen voor de keuze van kabel te kiezen.
hoe zit dit hier dan met de pinnen of heeft dit dan weer te maken de belastingsfactoren.
sprong: 1/3
wissel:2/3
algemeen: Ï„=Ï„max x 0,7 xbelastingsfactor
en hoe zit het dan weer met bv de stempelpoten is dit dan weer traagheidsmoment tegen buiging?
ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is
mvg steven
(die maandag zijn examen sterkteleer heeft afgelegd)
Re: Kabelbevestiging
Ik geef de pijp aan Maarten, met andere woorden als je graag van de hoed en de rand alles af wil weten wens ik je succes !
a daily check , keeps the undertaker away
-
- Starter
- Berichten: 319
- Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 22:36
- Locatie: Langeweg
Re: Kabelbevestiging
Allaaf.........
Nou, hier is Maarten dus kom maar op met die pijp......al zal dat weinig nut hebben, want ik krijg de strekte van die pen niet berekend.........laat staan van een pijp
Of ik moet het doen op...de manier van Rapier {leuke bumpersticker} dat is dan gewoon onder het motto; barst het niet, dan buigt het wel
Nou, hier is Maarten dus kom maar op met die pijp......al zal dat weinig nut hebben, want ik krijg de strekte van die pen niet berekend.........laat staan van een pijp
Of ik moet het doen op...de manier van Rapier {leuke bumpersticker} dat is dan gewoon onder het motto; barst het niet, dan buigt het wel
Not the sky is the limit, maar de hoogte van het viaduct wel.