Kraanchassis

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
foto-data
Forumlid
Berichten: 1026
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 21:23
Locatie: Wolvega

Kraanchassis

Bericht door foto-data »

Hallo,

Een vraagstuk, hoe ziet een chassis er uit van een kraan.
En dan niet een kraan op een truck chassis, maar het chassis van een Faun HK 030.04 of een Grove uit de TMS serie.
Is dit een soort koker balk zo als bij de tegenwoordige AT kranen, gezien in fabriek van o.a. Liebherr en Faun, bij LTM en ATF.
Is dit chassis van b.v. een HK 030.04 te vergelijken met een vrachtwagen chassis.
Dus een soort open ladder, of zo.
Of is dit toch anders, dit is een vraag richting mogelijke modelbouw.

Groetjes,
Foto-Data.
Kranen tot 200 ton, groot zat, uitzonderingen daargelaten.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanchassis

Bericht door dr crane »

kraanchassis van autokranen worden als doos getekend en ontworpen, dus het is totaal anders dan een commercieel vrachtwagen chassis.

Als het serie chassis nog dezelfde componenten gebruikt voor chassis van verschillende wielbasis, bij een kraan "box" chassis worden steeds naar gelang de vraag gaten en verzwaringen aangebracht waar nodig, niet door verdubbeling, maar een meteen "dikker" stuk plaat. Het kraanchassis worden dus gelast en uit stukken plaat (bijna altijd minimaal drie keer zo dik als een "normaal" chassis) opgebouwd.

Natuurlijk worden er wel gezette profielen gebruikt maar alleen grotere producties of echt grote fabrikanten passen dan hoekstaal toe.
Als je een kijkje neemt bij een grote fabrikant zie je scheepswerfachtige productie machines die echt dikke stukken staal verwerken. Met kotter- en frees machines worden de pasvlakken op maat gemaakt nadat het lasproces afgerond is. Een kraanchassis kan zoveel kracht verwerken dat je diagonaal kan stempelen zonder dat het chassis vervormd. Bij een "gewoon" truckchassis wil je juist een beetje kunnen torderen en bij een kraan juist niet omdat dan de draaikrans ook zou gaan vervormen en dan gaat die als eerste kapot.

Een kraanchassis is eigenlijk een zogeheten monoblock, terwijl een vrachtwagen een ladderchassis heeft.
Terberg (de truckbouwer) heeft voor de Manitex (die truck met tele-armkraan) een monoblock ontwikkeld wat totaal anders rijdt dan een "normale" Terberg zandautochassis. Ik heb al eens met beide gereden en het verschil is enorm, terwijl ze er op het eerste gezicht redelijk hetzelfde uitzien.

Succes met je model.
a daily check , keeps the undertaker away

foto-data
Forumlid
Berichten: 1026
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 21:23
Locatie: Wolvega

Re: Kraanchassis

Bericht door foto-data »

Hallo,

Het leek mij eenvoudiger een basis chassis te gebruiken, dus een truck chassis voor een Luna 4x2 of 4x4 met kleine wielen zoals die onder een vrachtwagen zitten.
Dus als ik alles goed lees, hebben alle kranen een doos achtig chassis.
Ik zal er rekening mee houden, met mijn modelbouw in 1 op 87.

Groetjes,
Foto-Data.
Kranen tot 200 ton, groot zat, uitzonderingen daargelaten.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanchassis

Bericht door dr crane »

als eerste kanttekening moet ik zeggen dat bouwen op 1:87 niet heel veel meer met de werkelijkheid te maken heeft qua materiaal mogelijkheden.
je moet het dan klein en sterk genoeg maken. verder is de luna kraan niet echt een veeleisend ontwerp. het meer een fuchs of ander klein grut.
mogelijkheden te over lijkt mij.
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Kraanchassis

Bericht door arjan »

De box van een Manitex is niet te verglijken met een Faun HK. Omdat bij een Manitex de positie van de kraan gewoon anders is. Daarom stempelen wij voor ruim 7 en achter ruim vijf meter.De torsiebox van een Manitex is duidelijk te zien. In de box zijn tevens ronggaten gemaakt. Dat is gemakkellijk en brengt tevens stevigheid in de box zelf.
Bijlagen
10.jpg
10.jpg (80.57 KiB) 4125 keer bekeken
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Kraanchassis

Bericht door arjan »

De kraan zelf staat op een verhoogd gedeelte. En na de padestol stopt de tosiebox. De vijfde stempel zit aan het gewone chassis
Bijlagen
11.jpg
11.jpg (75.28 KiB) 4125 keer bekeken
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Kraanchassis

Bericht door arjan »

Achterkant Torsiebox
Bijlagen
12.jpg
12.jpg (88.88 KiB) 4124 keer bekeken
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Kraanchassis

Bericht door arjan »

Zo ziet een gedeelte van een box er van binnen uit.
Bijlagen
13.jpg
13.jpg (76.06 KiB) 4123 keer bekeken
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Kraanchassis

Bericht door arjan »

Letste. Aan de box zelf is weer een strip gelast, deze is weer vastgebout aan het standaard chassis. De ontwikkeling van dit alles komt van Gerrit Verschoor.
Arjan
Bijlagen
14.jpg
14.jpg (78.18 KiB) 4115 keer bekeken
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Kraanchassis

Bericht door dr crane »

mooie details van de manitex ! , voor de een gesneden koek maar voor de ander verhelderend. in elk geval delen we de informatie wat ons allemaal weer wijzer maakt (C)
a daily check , keeps the undertaker away

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”