Houten dakplaten hijsen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Bas91
Starter
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 18:14
Locatie: Twente

Houten dakplaten hijsen

Bericht door Bas91 »

Ik heb vandaag houten dakplaten moeten draaien, en normaal gesproken zitten daar touwtjes aan om aan te hijsen(die na die tijd worden doorgesneden), (platen wegen nog geen 100 kg per stuk, deze 17 kg per m² geloof ik), en ik hoorde bij de planning dat hier ook een klem voor is, maar beide was dus niet het geval. nu kwam er dus een bouwvakker op het idee om 2 lijmtangen aan weers zijde van de plaat te maken, bandje erom heen stroppen en zo te gaan hijsen. hier was ik het niet mee eens, en heb ik hun er klosjes op laten boren ipv de lijmtangen, dat ging een stuk beter, en een stuk veiliger na mijn idee.

nu wou ik dus graag weten wat jullie mening en ervaring hierover is.




http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 40&bih=773


even een foto van google als voorbeeld, de batterij van de camera was leeg.











(ik heb trouwens ook niet gekeken of dit onderwerp al bestond, maar mocht dat zo zijn hoor ik het wel.)
Vakmanschap Is Meesterschap

keesppm
Starter
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 14:34

Re: Houten dakplaten draaien

Bericht door keesppm »

Als ze echt goede geoliede lijmklemmen hebben gaat het daar ook wel mee, maar meestal hebben ze op de bouw alleen maar kromme roestige en daar zou ik het ook niet mee wagen.

Bas91
Starter
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 18:14
Locatie: Twente

Re: Houten dakplaten draaien

Bericht door Bas91 »

bij wagenborg kunnen ze gewoon een speciale klem daarvoor bij de kraan huren, maarja, kost geld, en het mag meestal zo min mogelijk kosten, dus word het op zo'n manier gedaan.
van collega's hoor je dan weer: ja, wij doen het ook zo, en het gaat altijd goed. ja, maar gaat het mis, en iemand krijgt zo'n plaat op zn hasses, hang je.
Vakmanschap Is Meesterschap

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Re: Houten dakplaten draaien

Bericht door desmoklepje »

ik heb een aantal van die platte strippen met veel schroefgaatjes er in en een hijs oogje er aan
ook niet idiaal maar werkt wel
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

Gebruikersavatar
Buntjuuh
Forumlid
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 15:52
Locatie: Leende

Re: Houten dakplaten draaien

Bericht door Buntjuuh »

Bas91 schreef:Ik heb vandaag houten dakplaten moeten draaien, en normaal gesproken zitten daar touwtjes aan om aan te hijsen(die na die tijd worden doorgesneden), (platen wegen nog geen 100 kg per stuk, deze 17 kg per m² geloof ik),
Heb je toevallig een plaatje van deze platen? Of bedoel je de Isobouw dakplaten die op de bijgevoegde link te zien zijn? Of bedoel je de dakplaten met houten ribben (sporen) een glaswolvulling en een spaanplaat onderplaat (dus geen bovenplaat)?

Grt Wiebrand
p.s. er bestaan inderdaad klemmen voor dakplaten. Degene waar ik mee gewerkt heb, klemde met lippen in de infrezing van de dakplaat en had een hoekstrip/u-ligger aan een band. Deze hoekstrip/u-ligger werd aan de onderzijde van de plaat gehaakt tegen het naar onderen afschuiven van de dakplaat. Maar dit betrof denk ik een zelf gemaakte klem, want de hoekstrip bleef niet altijd goed achter de rand van de plaat haken (lees: ben al eens van de ladder naar beneden gesprongen omdat de plaat uit de klem schoof. Gelukkig stond de dakplaat met zijn schuin aangezaagde sporen (ivm bevestiging dakgoot) langs mijn arm in het gras geprikt (ch) )

Bas91
Starter
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 18:14
Locatie: Twente

Re: Houten dakplaten draaien

Bericht door Bas91 »

Ja, ik bedoel de platen van de link.
Vakmanschap Is Meesterschap

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Re: Houten dakplaten draaien

Bericht door desmoklepje »

daar is een klem voor en een kleine vloerenklem wil ook nog wel
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

vouwkraan
Starter
Berichten: 130
Lid geworden op: za 25 okt, 2008 18:17

Re: Houten dakplaten draaien

Bericht door vouwkraan »

http://www.htzrijssen.nl/hijsklemmen/index.php

Kijk eens even bij deze link de bovenste 2 klemmen, hydraulisch geklemt en werkt perfect. (Y)
Bij ons in het bedrijf hebben we er ook 1.

Groeten Vouwkraan.

Bas91
Starter
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 21 nov, 2008 18:14
Locatie: Twente

Re: Houten dakplaten draaien

Bericht door Bas91 »

ja ik ken ze, we hebben ze bij wagenborg zelf ook, en ik heb ze wel is bij HTZ zien liggen, (is bijna om de hoek bij wagenborg vestiging rijssen). maar, als die er niet bij gehuurd worden door de klant heb je er nog niks aan.
Vakmanschap Is Meesterschap

Gebruikersavatar
ChrisH
Starter
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 23 nov, 2008 14:01
Locatie: Stiens

Re: Houten dakplaten draaien

Bericht door ChrisH »

Met die hydrolische klem kun je alle soorten houten dakplaten klemmen.
Ik vond nog een foto gemaakt met de telefoon.
Deze platen zijn van hout met isolatiewol erin.
Het gebouw is een toiletgebouw op een camping.
Bijlagen
Foto0007.jpg
Foto0007.jpg (35.54 KiB) 4028 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”