Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door jutter »

zijn jullie mooi optijd bij Johan , als dat ding met een rotklap , onderweg, de geest geeft ben je verder van huis
en mogenlijk meer schade aan de aandrijf-systeem

leuke reportage , en mazzel dat jullie die ex liebherr monteur ter ondersteuning hebben , je moet daar als leek niet aan beginnen

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Voor velen wellicht een goeie les is,
bij een onbekend gevoel of geluid in aandrijflijn op onderzoek uit gaan naar de mogelijke oorzaak.

Grote schade en daarmee gepaard gaande onkosten zijn naar mijn ervaring meest te voorkomen bij snel ingrijpen.
Maar dit geld trouwens voor allerlei zaken in ons werk, gezond verstand laten zegevieren en het komt meest altijd goed.

Zelf heb ik vele situaties meegemaakt waarbij ik net op tijd was met maatregelen, natuurlijk ook wel eens net te laat , hoewel dat dan eigenlijk letterlijk en figuurlijk meer aan de grondslag pech en onvoorzien te wijten was.

En Albert, een klap voor mijn harses heb ik alleen maar een keer van mijn vader gehad toen ik een kangohamer niet goed in zijn kist opborg.
Was ook maar een keer nodig gelukkig .
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op za 9 feb, 2013 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Vervolg reparatie asreductie .

Foto 9 ;
Vandaag de beide naafreductie's op plaats as gemonteerd.
Specialisten werk zondermeer, ik heb er veel geleerd van de oud Liebherr monteur.

Er zijn toch wel het een en ander aan wetenswaardigheden, sommigen leden hier zullen er wel wat van afweten, toch zal ik enkele van belang zijnde zaken toelichten voor degene die dat niet weten.

Met voorgaande demontagewerken is het van groot belang om de te demonteren onderdelen goed te merken aangaande of zij van links of rechts komen, dit om zoek werk, onnodig afstelwerk en verloren tijd te voorkomen bij montage.

Op de foto zien we het aanbrengen van een nieuwe O-ring op de naafreductie kast, zorg dat bij het aanbrengen de ring niet verdraaid in de groef terecht komt, wat vet helpt o.a.de ring op zijn plaats te houden.
Bijlagen
P1240073 Bmf.JPG
P1240073 Bmf.JPG (96.2 KiB) 3315 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 10 ;

In het hart zien we een bronzen drukring , nieuw wordt deze meest altijd te dik geleverd en moet in het werk worden gemeten , moet tot soms wel meerdere keren worden afgedraaid om de juiste afstelling te bereiken.

De naafreductie moet daarvoor wel geheel in elkaar gezet worden, het meten van de weerstand is gevoelswerk waarbij het zeker ook nodig is om de uitslag op het fusee naar maximale uitslag beide kanten mee te nemen in het voelen van de wrijving weerstand.
Bijlagen
P1240075 Bmf.JPG
P1240075 Bmf.JPG (97.83 KiB) 3303 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 11 ;

De sluitmoer afstelling is van groot belang , eigenlijk is het net als met een fietswiel lagertje, niet te vast en een teveel aan wrijving uitsluiten.

We zien dat er uiteindelijk een enkel borgboutje voor zorgt dat de grote sluit-drukmoer op zijn plaats blijft.

Er zijn meerder gaten voor dat boutje uit te zoeken zoals hier te zien is.
Bijlagen
P1240077 Bmf.JPG
P1240077 Bmf.JPG (99.75 KiB) 3298 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 12 ;

Het z.g. zonnewiel is over de kineet steekas uiteinde heen geschoven en wordt met een borgveer vastgehouden.

Het zonnewiel maakt straks contact met de planeet wielen,
welk op hun beurt weer aangrijpen in de grote satelliet wiel vertanding.

We noemen het geheel een planetaire aandrijving waarmee in een kleine ruimte enorme vermogens bereikt of overgebracht kunnen worden.
Bijlagen
P1240078 Bmf.JPG
P1240078 Bmf.JPG (98.63 KiB) 3286 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 13 ;

Handig is zeker eerst de remvoeringen aan te brengen alvorens je aan de naafreductie montage begint.

Als laatste gaat nu de zware remtrommel over naaf en schoenen heen.

De rem booster is nu geheel ontlast door de booster pen uit te draaien, de trommel kan dan weer makkelijk over de voering heen.

Het mechanische stelmechanisme moet natuurlijk wel gelijkwaardig afgesteld worden.
Later wanneer de boosters op luchtdruk is aangesloten gaan we dat nog eens goed na checken.
Bijlagen
P1240076 Bmf.JPG
P1240076 Bmf.JPG (102.52 KiB) 3280 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 14 ;

Nadat ik asreductie, klok en naafreductie heb voorzien van verse (HD 90 ) cardan olie ga ik verder met de eindfase.

Met een heftruck van de bokken heffen en op de lange lepels neerleggen van de andere heftruck waarmee ik hem onder het chassis kan brengen.

Wel druk hoor, moet ook af en toe nog even een foto schieten.
Bijlagen
P1240081 Bmf.JPG
P1240081 Bmf.JPG (68.7 KiB) 3272 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 15 ;

Nadat ik de as zo goed als onder de stabilisatie of veercilinders had gebracht eerst de boel maar eens fixeren m.b.v. spanbanden.

De twee aandrijf of cardanassen heb ik al eerder met spanbanden onder tegen het chassis getrokken.
De as hangt nu ook in een drietal spanbanden.

Ik ben alleen bezig dus extra veiligheid kan geen kwaad.

Met de spanbanden en ketting ratel takel kan ik de as zo onder de cilinders krijgen dat de nieuwe pennen in de veerstoelen kunnen.
Vooralsnog heb ik wel een halve marathon om de kraan heen gelopen, veel tijd om te denken en liefst ben ik dan ook alleen.
Enige tegenslag had ik wel doordat een cilinder introkken bleek te zijn, ondanks dat de as blokkering er op stond.
Volgende keer moet ik goed checken of de assen in de laagste stand zijn gebracht en de spanning goed is afgelaten alvorens de as blokkering wordt ingeschakeld.
Nu kwam ik een klein stuk te kort en moest noodgedwongen de asblokkering lossen, creatief met kurk heet dat programma.
Wel eerst de spanbanden wat ruimte moeten geven , uiteindelijk was daar de speling om de pennen te drukken.
Bijlagen
P1240086 Bmf.JPG
P1240086 Bmf.JPG (91 KiB) 3249 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Aandrijftechniek, vertragings- en remvermogen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 16 ;

Zo, de as hangt nu aan de stabilisatie of veer cilinders en de bovenste twee reactie stangen.

Ook de boosters nog even aangesloten en onderslag hulpmiddellen onderuitgehaald.
Voorlopig ben ik er klaar mee.

Maandag maar eens kijken of ik nog kan kranen. ;)
Bijlagen
P1240091 Bmf.JPG
P1240091 Bmf.JPG (85.77 KiB) 3246 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”