Opstellen kraan dicht bij een put of oever

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
foto-data
Forumlid
Berichten: 1026
Lid geworden op: zo 16 jan, 2005 21:23
Locatie: Wolvega

Re: Gevaarlijke situaties

Bericht door foto-data »

Hallo,

De foto is niet door mij gefotoshopt, ik heb hem zo van internet af, vergroot via fotoverkleinen.nl op forum formaat.

Groetjes,
Foto-Data.
Kranen tot 200 ton, groot zat, uitzonderingen daargelaten.

Gebruikersavatar
maurice
Starter
Berichten: 543
Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:21
Locatie: den haag

Re: Gevaarlijke situaties

Bericht door maurice »

Jelco schreef:Om maar te zwijgen over het stuk links bovenin, de foto is geheel nep en je ziet zo dat de personen + kraan in de foto geshopt zijn.
ja heel leuk maar waarom zou iemand dat doen dan?

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Opstellen kraan dicht bij een put of oever...

Bericht door dr crane »

afijn geshopt of niet , als je normaal met de kraan werkt is dit een prima afstempeling . ik vraag mij wel af waarom er gesuggereerd wordt dat de kraan zou bewegen tijdens bedrijf. dit soort discussies kom je ook tegen als er een torenkraan op een fundering wordt opgesteld gewoon los op het beton.
er wordt nog wel eens een stukkie hout of rubber ondergelegd maar de kraan gaat echt niet van zijn plaats weghobbelen. dus "veel" argumenten zijn niet altijd verhelderend !
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Opstellen kraan dicht bij een put of oever...

Bericht door johanneuteboom »

dr crane schreef:afijn geshopt of niet , als je normaal met de kraan werkt is dit een prima afstempeling . ik vraag mij wel af waarom er gesuggereerd wordt dat de kraan zou bewegen tijdens bedrijf. dit soort discussies kom je ook tegen als er een torenkraan op een fundering wordt opgesteld gewoon los op het beton.
er wordt nog wel eens een stukkie hout of rubber ondergelegd maar de kraan gaat echt niet van zijn plaats weghobbelen. dus "veel" argumenten zijn niet altijd verhelderend !


Volgens mij valt er niet veel over te discusseren. In het kader van een hijsplan horen we aan te geven dat het stempelen op de wand een risicopunt is, welk risico we dan met een verantwoorde voorzorgs maatregel weg moeten nemen. Neem bijv. het ongewilde feit dat er een ketting verspringt of anders een hijsvoorziening op grote sprei het begeeft, waardoor de kraan na een flinke deining zodanig verspringt dat deze in de put stort.

De arbeidsinspectie komt alleen nog maar opdraven als er een ongevals(schade) met meldingsplicht wordt gedaan, we zouden het deze instantie wel heel makkelijk maken wanneer wij onze ogen inzake het naleven van branche bekende regelgeving gesloten houden. Zoals een ieder wel weet is nu een grote verantwoording inzake veiligheid gezondheid en welzijn bij werknemers en werkgevers neergelegd. Wij hebben de middelen om deze in hoogachting na te streven, waarom zouden we dan moeilijk doen. ;N

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Opstellen kraan dicht bij een put of oever...

Bericht door liebherr-machinist »

Volgens mij heeft dr crane het over normaal werken met een kraan, ald je inderdaad normaal werkt gebeurt er met de kran niets.Als er dan eens een ketting wegschiet en de kraan gaat zo erg staan schudden dat hij van zijn plekkie springt, ben je volgens mij niet meer normaal aan het draaien.
En het is wel leuk dat je het hijsplan er bij haalt maar ik sta vaker op klusjes zonder hijsplan dan met hijsplan.
Wat betreft de opstelling van de kraan als hij er echt staat(denk het wel waarom zou je dit fotoshoppen), vind ik persoonlijk afgaande op de foto dat het gaat hoe die staat.
Maar kan op de foto niet echt zien hoe de ondergrond is

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Opstellen kraan dicht bij een put of oever...

Bericht door dr crane »

nou Johan , je kan zo advocaat worden , maar je bedoelt dat je als machinist of uitvoerder of ondernemer ZELF de boel veilig moet houden.
( en er dus voor zorgt dat er geen regels "Voor" je worden gemaakt)
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Opstellen kraan dicht bij een put of oever...

Bericht door johanneuteboom »

Ik voel me goed bij het werk wat ik doe , gewoon doen in het dagelijkse leven, waarbij ik niet schroom om van de weg te stappen als bepaalde zaken verbeterd kunnen worden aangaande een niet overdreven veilige werk en leefomgeving. Heeft natuurlijk ook te maken met allerlei zaken, waarvan soms voor onmogelijk gehouden aard, waar ik beroepshalve en als (vrijwillig) afd. bestuurder HZC regio Kennemerland Amsterdam de afgelopen decenia jaren mee te maken heb gehad. Regels zijn er wat mij betreft ook genoeg, alhoewel er al mocht het nodig zijn natuurlijk altijd in verbeterd kan worden. Iets waar wij met zijn allen wat aan kunnen doen zonder dat er een advocaat voor nodig is. Laten wij met z'n allen dan ook geen zaken uit de weg gaan die een gezonde toekomst voor iedereen in gevaar kunnen brengen. Zo, dit lijkt mij een goed bericht om het nieuwe jaar mee te beginnnen. Alle geïnteresseerde vakgenoten wens ik bij deze een gezond en gelukkig 2011 toe. ;)

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Opstellen kraan dicht bij een put of oever...

Bericht door dr crane »

Goed ik begrijp precies wat je wilt zeggen ,Maar het zou misschien beter zijn als je kortere zinnen zou maken (*) vandaar mijn opmerking , je zou zo advocaat kunnen worden. Dan wordt je materie in elk geval leesbaarder voor de grotere groep. ;) En natuurlijk ook aan ieder het beste voor het komende jaar !
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Opstellen kraan dicht bij een put of oever...

Bericht door arjan »

Hier een foto van de site Grausmoviles. Ik denk niet dat een machinist zich op zijn gemak voelt, als ie met zijn kraan zo opgesteld staat.
Arjan
Bijlagen
19072007084.jpg
19072007084.jpg (126.83 KiB) 2575 keer bekeken
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

ssl
Starter
Berichten: 64
Lid geworden op: do 1 apr, 2010 19:30

Re: Opstellen kraan dicht bij een put of oever...

Bericht door ssl »

arjan schreef:Hier een foto van de site Grausmoviles. Ik denk niet dat een machinist zich op zijn gemak voelt, als ie met zijn kraan zo opgesteld staat.
Arjan
ik zie het probleem niet :D creabea met de kraan ;E

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”