Hijsen met onweer

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door Whitey »

Ja daar heb ik ook alle begrip voor dat je aan de regels moet houden. maar nu komen er zoveel verhalen naar boven dat ik toch wel is wil weten wat een fabel is en wat nou praktisch is. Ik heb vandaag in goed overleg ook om 16.00 de kraan gestreken. Had de zaak netjes met de uitvoerder geregeld dat er gewoon tot 16.00 gedraait werdt en dan was het gewoon afgelopen i.v.m. weeralarm. en om dat uur weer in te halen begin ik gewoon morgen 1/2 uur eerder en morgenaaf 1/2 uur langer. zo houd je de klanten in deze omstandigheden ook te vreden. Spierings inpakken met harde wind is ook geen pretje soms.

Gebruikersavatar
De Faunman
Starter
Berichten: 237
Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
Locatie: Montfoort

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door De Faunman »

Ik heb afgelopen week de bliksem in de kraan gehad
VOLGENS DE STAALBOUWERS!!!! kwaam die langs mijn draad over de vloeren klem naar de grond
ik heb dat zelf niet gezien maar 3 man wel
ik hoorde wel een groot geknetter ik heb de vloer met klem op de grond laten zakken en de ketting ook
kan geen schade ontdekken aan draad nog kraan alleen mijn camera deed het een half uur niet
veder gewoon de mast gestreken en uitgestapt
was wel geschrokken als ik de volgende keer het aanziet komen ik ben weg!!! :D

De Faunman
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG

Gebruikersavatar
jwvdst
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 10 nov, 2008 17:25
Locatie: NOP
Contacteer:

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door jwvdst »

De Faunman schreef:Ik heb afgelopen week de bliksem in de kraan gehad
VOLGENS DE STAALBOUWERS!!!! kwaam die langs mijn draad over de vloeren klem naar de grond
ik heb dat zelf niet gezien maar 3 man wel
ik hoorde wel een groot geknetter ik heb de vloer met klem op de grond laten zakken en de ketting ook
kan geen schade ontdekken aan draad nog kraan alleen mijn camera deed het een half uur niet
veder gewoon de mast gestreken en uitgestapt
was wel geschrokken als ik de volgende keer het aanziet komen ik ben weg!!! :D

De Faunman
dan heb jij geluk dat er niet meer kapot is

Gebruikersavatar
Vincent84
Forumlid
Berichten: 2736
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:05
Locatie: Veenendaal

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door Vincent84 »

Ik wil niet te ver afdwalen van het hijskranen onderwerp maar toch zit ik met een vraag en weet zo snel geen ander topic waar ik die kan stellen. Zelf ben ik walsmachinist en ik vraag me af hoe dat daar zit wat betreft onweer. Aangezien je daar soms op open vlakten rond rijd met je stalen rollen ben ik er soms niet zo heel erg happig op om met een onweersbui lekker aan het walzen te zijn. Afgelopen woensdag hebben we op het werk ook bliksem inslag gehad (ik zelf thuis ook, maar dat ter zijde) op een grote 220 frees en alle electronika was gefrituurd. Nu staat zo'n grote frees op rubber rupsplaten maar hoe zit dat met mij in mijn walsje? Moet toe geven dat ik nog nooit het verhaal gehoord heb dat er een walsmachinist is getroffen door bliksem terwijl ie bezig was met zijn werk maar vind het gewoon wel interessant om te weten of je gevaar loopt en zo niet, wat de theorie daar achter is.
Rustig aan.... En rap een beetje! Afbeelding

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door kleintje75 »

Het maakt iet uit op hoe dik rubber je staat, als je getroffen wordt door de bliksem, gaat het gewoon via de machine naar de grond. in een cabine zit je wel het veiligst.
Hebben een kraan gehad die op grote massieve banden staat (industriemachine) en die is tegen een hogspanningsmast aan gereden, en de gaten zaten echt wel in de grond, had gewoon overslag van de velg / stempelpoot (welke opgeklapt is) naar de weg. En een hoogspanningsdraad heeft een lager potentiaal dan bliksem.

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door kapteinron »

Je moet rekenen dat alles en iedereen kans maakt om door bliksem getroffen te worden. Je moet het alleen niet zelf in de hand werken, denk maar aan het vissen met en carbonhengel tijdens onweer dat is gewoon uitlokken. Het zelfde geld voor graafmachines en hijskranen je loopt gewoon extra risico bliksem aan te trekken en in veel gevallen kun je er weinig aan doen.

Voor en wals geld in principe het zelfde je hebt en voertuig op stalen wielen die maakt met de aarde, de grote vraag blijft dan even hoe goed asfalt geleid of juist niet. De beste remedie is nog altijd vooraf overleg met de uitvoerder en schuilen als het begint te onweren. Beter save than sorry.
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door stamgast_2 »

Maar wat als je vrij hoog bent. En zeg maar meest niets in de buurt heb??

Afbeelding

Schijnt geen kwaad tekunnen. Zelf nu al een aantal x mee gemaakt.

Gr Roy

Foto gehad van een collega

Aan gepast geen idee wat er verkeerd ging
Laatst gewijzigd door stamgast_2 op zo 18 jul, 2010 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Rick. B
Forumlid
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo 9 mei, 2010 18:04

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door Rick. B »

De foto werkt helaas niet ;S

Wat betreft het rubber verhaal. Veel mensen denken dat je in de auto veilig ben door de rubberen banden. Zoals hierboven staat gemeld maakt dat laagje rubber niks uit. Om een gemiddelde bliksem inslag tegen te houden met rubber heb je ongeveer 1 km dik rubber nodig :Y

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door liebherr-machinist »

het is wel leuk dat iedereen zegt blijven zitten , maar niemand zegt dat je na de inslag ook moet blijven zitten totdat de hulpverleners zeggen dat het veilig is. je kan ook uit de kraan SPRINGEN met de hakken van je voeten tegen elkaar en zover mogelijk weg proberen te springen.
dit om te voorkomen dat je alsnog een optater krijgt van eventuele reststroom.

Doe dit laatse niet op een poton anders heb je kans op natte voeten als je te ver springt :D

599GTBFiorano
Starter
Berichten: 190
Lid geworden op: za 16 feb, 2008 20:13
Locatie: Roosendaal

Re: Hijskranen & Onweer

Bericht door 599GTBFiorano »

liebherr-machinist schreef:het is wel leuk dat iedereen zegt blijven zitten , maar niemand zegt dat je na de inslag ook moet blijven zitten totdat de hulpverleners zeggen dat het veilig is. je kan ook uit de kraan SPRINGEN met de hakken van je voeten tegen elkaar en zover mogelijk weg proberen te springen.
dit om te voorkomen dat je alsnog een optater krijgt van eventuele reststroom.

Doe dit laatse niet op een poton anders heb je kans op natte voeten als je te ver springt :D
Als een kraan gewoon op stalen schotten of rupsen staat is er toch niets aan de hand? Dan gaat de stroom toch direct de grond in?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”