Inscheren

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Inscheren

Bericht door dr crane »

toch loopt Johan's theorie enigsins mank, die totaalkracht van vier ton hangend aan twee draden belast dan de mast wel op twee manieren maar de compressie , dus de kracht die de mast als het ware indrukt moet natuurlijk niet gaan verwarren met de kracht verticaal aan de schijvenkop.
de beide krachten gaan andere richtingen op en heffen elkaar zelfs voor een deel op en die opgeheven kracht gaat in de compressie van de mast zitten ergo in de verpenning of uitschuifcilinder / synchroonkabels.
met andere woorden geld wat je verdient tel je niet op bij het geld wat uitgeeft , dat heft elkaar op !
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Inscheren

Bericht door johanneuteboom »

dr crane schreef:toch loopt Johan's theorie enigsins mank, die totaalkracht van vier ton hangend aan twee draden belast dan de mast wel op twee manieren maar de compressie , dus de kracht die de mast als het ware indrukt moet natuurlijk niet gaan verwarren met de kracht verticaal aan de schijvenkop.
de beide krachten gaan andere richtingen op en heffen elkaar zelfs voor een deel op en die opgeheven kracht gaat in de compressie van de mast zitten ergo in de verpenning of uitschuifcilinder / synchroonkabels.
met andere woorden geld wat je verdient tel je niet op bij het geld wat uitgeeft , dat heft elkaar op !
Daar kan ik met mijn mankebeen ook wel in meegaan, laten we deze van oorsprong ontsproten statische krachten ontleden in resultante's richting dynamische compressie en syncroon lopende evenwichts krachten en we komen allemaal op een tevreden collegeale wijze tot elkaar. Natuurlijk zijn deze woorden van mij een beetje veel op flauwekul gestoeld, toch, ik loop niet weg om op zijn tijd ook een geintje te kunnen maken. Desalnietemin heeft dr. crane denk ik wel gelijk met zijn geplaatste reactie, serieus genomen lijkt me wel dat ook deze compressie krachten onder de noemer van dynamisch werkend krachtenspel gezien kunnen worden. ;) Foto; twee draden en vier ton last, wat gebeurd er allemaal met de mast ? Normaal zijn we daar in de praktijk drukte natuurlijk niet echt heel erg mee bezig, toch is het nuttig dat we dankzij verschillende reactie's (op volgens sommige leden onzinnig lijkende discussie's) geconfronteerd kunnen worden met verhelderende wetenswaardigheden, of niet dan. ;N
Bijlagen
P1040763 Bmf.JPG
P1040763 Bmf.JPG (31.56 KiB) 3234 keer bekeken

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door Eyeless »

Heerlijk om dit soort discussies te lezen.. Er wordt met bakken met termen gegooid maar wordt er wel nagedacht?
Niet iedereen is hier Prof of dokterandus in de weetnikskunde..
Ik denk dat dit soort dingen ook in normaal voor iedereen begrijpbare taal gezegt kan worden..

De belasting in een mast uitrekenen kan zeer zeker.. Maar dit geld alleen als die mast onder 1 vaste hoek staat.. Als je ook maar 1 graad af of optopt kan je opnieuw beginnen met rekenen..
Er is een heel groot verschil in belasting op een telescoop giek.. Namelijk:
Sta je max afgetopt moet je de buigstress in je metaal kunnen gaan berekenen..
Sta je max opgetopt zal je de frictie in de glijplaten en de druk in je telecylinder/pennen moeten gaan berekenen..

Alles wat daar tussen zit zal je 2 waardes moeten gaan berekenen..

Nou mijn vraag: WAAROM ZOU JE DIT IN GODSNAAM DOEN?

De machine waar je op werkt heeft een tabel die berekend is door de mensen die die kraan gebouwd hebben.. Hou je aan die tabel en je hoeft niet te rekenen!!!!!!!

Als je wil gaan rekenen om die sleutel om te draaien ben A] al verkeerd bezig.. en B] zosnel krijg je dat niet uitgerekend op je zakjappaner..

Dit hele topic begon over inscheren .. Het lijkt hier wel een toneelschool te worden en de voornaamste les lijkt drama.. en dan vooral het hoofdstuk "Hoe overtroef ik een ander met dure woorden"

Maar nu even voor ons simpele mensen en het inscheren.. als je 5 ton hijst op 1 touw hangt er 5 ton aan de kop van de mast en 5 ton op de lier en 5 ton op dat eene touw.. als je diezelfde 5 ton hijst op 2 touwen hangt er nog steeds 5 ton aan de kop van de mast maar nu 2.5 op de lier en 2.5 op elk van de 2 touwen..
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Inscheren

Bericht door dr crane »

Ha, Marco, beeld je je nou eens in dat je op schoot zit bij een opa die alles kan uitleggen en daarvoor in aanzien staat , snap je het niet dan steek je er toch wat van op. en om terug te komen op het onderwerp ; compressie waarden zijn zo goed als oneeindig veel groter dan de buigstress. dus als je je ergens niet druk om hoeft te maken is dat de kracht naar het draaipunt van de mast toe. vandaar dat een telemast ook af te spannen is middels een spanlift bok ! . En dan is het weer leuk om te weten hoe je dan je hijsdraad moet/kan inrijgen.
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door Eyeless »

@ Dr Crane.
Ik hoef me dat niet in te beelden want ik zat als 4 jarig jongetje bij mijn Opa op de treeplank van een 22 RB.. En ik begrijp heel goed wat je er mee bedoeld.. Je heb gelijk over de compressie waarden.. Maar ik snap alleen je laatste zin niet.. Kan je die nog is uitleggen?

"En dan is het weer leuk om te weten hoe je dan je hijsdraad moet/kan inrijgen."
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Gebruikersavatar
LR 1140
Starter
Berichten: 173
Lid geworden op: di 6 mar, 2007 22:02
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door LR 1140 »

M`n opa zal z`n eigen niet zo druk gemaakt hebben over al die ingewikkelde zaken.
Gewoon inscheren zoals het zou moeten zijn en vermeld staat in het boek en desnoods een kopie van de inscheringen als het vaak voorkomt en je een slecht geheugen hebt.

Al die moeilijke berekeningen waarom zal ik dat doen en zou ik dat willen weten.

Jou word verteld wat het ongeveer weegt en aan de hand van die gegevens scheer jij de hijs-draad in.
Vertrouw je het gewicht niet dan scheer je een keer extra in of je probeert het volgens de gegevens die jou verteld zijn.
Lullig voor de klant als je met zo`n grote jongen helemaal opgetuigt staat op een krap plekkie en weer helemaal in moet om d`r een draadje bij te zetten.

Het topic ging toch over inscheren of niet.

groeten,
Prof in weetbijnanietsmeervan18jaargeledenmachinistenopleiding

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Inscheren

Bericht door dr crane »

Over dat inscheren , mij is het al een paar keer voorgekomen dat ik het "boek" niet hoefde te pakken door simpelweg te beredeneren hoe je dan inscheert Niet alleen als je een acht of zestien schijfs blok hebt maar ook als je een verlenging op de mast zet , dan gaat de draad soms keurig door het bokje in plaats van er onderdoor wat in vele gevallen ook kan.
Een paar jaar terug nog met een "twee lieren" inschering , van de zestien schijven er maar twaalf gebruiken, en zo zijn er nog zat voorbeelden.
Je leest dan in het boek dat het zus of zo moet , maar je staat met een blok van merk A en een kraan van merk B. En dan kan je door goed te kijken hoe het "kan", toch je werk doen. :)
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
Linfiel.
Starter
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 9 mar, 2008 18:31
Locatie: Den Helder

Re: Inscheren

Bericht door Linfiel. »

Een vraag over deze 2 verschillende inscheringen,Welke zou nu beter wezen,De inschering van de rechterkraan zo staat het in het boek,de linkse kraan vinden wij logischer,zeg het maar.
draad1.jpg
draad1.jpg (198.11 KiB) 3148 keer bekeken
groetjes Linfiel. Den Helder.

Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Inscheren

Bericht door gaetan »

deze links. de trek op je giek staat beter verdeeld.

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Re: Inscheren

Bericht door desmoklepje »

de rechtse
dan loopt de hijsdraad van de bovenste naar de onderste niet zo in een knik.
en t staat zo in t boek.
bij liebherr zit ie ook zo.
de andere schijf als je max ingeschoren staat.
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”