Inscheren

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
ltm
Starter
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 8:25
Locatie: Berghem
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door ltm »

Zo heb ik dus ook een collega die beweerd beter te weten hoe er ingescheert dient te worden dan de fabrikant... Desbetreffende machinist heeft zelfs de fabrikant opgebeld en zijn verhaal gedaan, omdat hij vind dat de krachten die op de mast komen ongelijk verdeeld zijn en hij op deze manier de mast krom trekt (GMK 3050 '08).

Hij vind het belachelijk dat als hij op enkele draad staat alle krachten op de linkerkant van de mast komen en als hij op 2 draden staat ligt de draad niet op de buitenste schijf waardoor er weer teveel kracht op de rechterkant van de mast komt. Deze man vind het ook nergens op slaan dat de topschijf niet kan schuiven zodat ie altijd recht boven de andere schijf staat, dat zijn onder meer zaken waar volgens eigen zeggen gewoon niet over nagedacht is. :o

Denk je nou werkelijk dat een fabrikant niet nadenkt over hoe de draad over de verschillende schijven moet lopen? Een fabrikant bouw een kraan zó dat die kraan bij normaal gebruik, na zeg 15 jaar, nog altijd zijn werk naar behoren kan doen! Er staat dus ook duidelijk vermeld dat de garantie vervalt op het moment dat er van de aanwijzingen in het instructieboek afgeweken wordt! Dat is niet voor niks mag ik aannemen.

Dus zoals het in het instructieboek beschreven staat, behoor je het te doen en niet naar eigen inzicht! Elke fabrikant heeft zijn eigen mastconstructies en heeft dus, mag ik aannemen, ook over de krachtverdelingen door de inscheringen op de mast nagedacht.

Dat eigenwijze gelul hier allemaal pfff.....

Gebruikersavatar
Linfiel.
Starter
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 9 mar, 2008 18:31
Locatie: Den Helder

Re: Inscheren

Bericht door Linfiel. »

Rustig blijven LTM,
Het is maar een discussie punt,de fabriekant kan er ook wel eens naast zitten mijn citytje is 10 jaar oud en nog krijg ik nog modificatie's binnen.
groetjes Linfiel. Den Helder.

ltm
Starter
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 8:25
Locatie: Berghem
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door ltm »

Ik ben de rust zelve linfiel (C) Zo nu en dan word ik alleen een beetje simpel van bepaalde uitingen hier (van, hoe noem je zulke mensen ook al weer?? ohja, een IWAB..) en dat komt er dan misschien een beetje bot uit, maar dat wil niet zeggen dat ik door uitingen op een forum op de kast te krijgen ben hoor.

Waar ik af en toe een beetje flauw van word is dat er hier af en toe een bepaalde mening neer gekwakt wordt, die (als er gewoon even wat documentatie op na geslagen wordt) niet aan de orde hoeft te komen en waar in sommige gevallen niet eens over nagedacht hoeft te worden, omdat dat al gedaan is door mensen die van zulk denkwerk hun dagelijks werk hebben gemaakt. Natuurlijk kan je ergens je vraagtekens bij zetten, maar uiteindelijk ben IK niet degene die kranen ontwerpt en krachten berekend, dus wijk ik niet af van de intructies in het boek.

Maar nogmaals, zo snel ben ik niet op de kast te krijgen hoor. ;)
Laatst gewijzigd door ltm op za 20 aug, 2011 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

willem-kranen
Forumlid
Berichten: 3370
Lid geworden op: ma 1 jun, 2009 13:09

Re: Inscheren

Bericht door willem-kranen »

Ik denk de rechtse : waarom omdat de staaldraad op de bovensterol recht loopt tenopzichte van de onderste rol.
Niet de linkse omdat in de draad een knik zit en op de buitenste rol zit en niet recht tegenover de onderste rol loopt, maar ik denk dat er ook behoorlijke krachten komen op de binnenkant van de buitenste rol.
Als je de kraan volledig moet inscheren van wege een zware last dat zul je alle rollen moeten gebruiken.
Nou ben ik een leek met het inscheren maar prbeer mij in te leven in de situatie en om er wat van te leren.

Gebruikersavatar
Lepeltje
Starter
Berichten: 615
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 9:30
Locatie: Hoorn

Re: Inscheren

Bericht door Lepeltje »

Eigenlijk zou je een foto moeten hebben als je recht voor de kop staat, maar ik zou ook de rechter zeggen.

Ik zit zelf op een Grove 5130-2 en daar ga je vanaf de kop wel naar de eerste schijf van in totaal 8 (bij instructie- en tabellenboek een aanvullingsblad gehad over de wijze van inscheren)
Ook wel eens een discussie over gehad met collega's die zelf op een Liebherr draaien, daar sla je, als je op 2 of 3 draden staat, wel de eerste schijf over.
'' 's morgens voor de koffie niet zeuren''!!!!

Gebruikersavatar
bassie
Starter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 19:30
Locatie: nieuwegein

Re: Inscheren

Bericht door bassie »

ff voor de duidelijkheid in beide gevallen verspringt het hijsdraad iets zei het naar links of rechts, de bovenste schijf zit recht boven het midden van beide schijven.
zoals meerder mensen heb ik de disscussie wel gehad ,en was ik een beter weter in hun ogen.aangezien we met div machinisten op de ac155 draaien ben ik maar weer overgegaan op de voorgeschreven om gezeur te voorkomen :D
maar zat ik er alleen op dan stond hij zoals de linkse op de buitenste schijf,heb jaren ook zo gedraaid op een ltm 1040
vind het zelf netter staan en ik DENK dat het idd zo beter word verdeeld.
over dat antwoord van het staat zo in het boek dus dat moet je gehoorzamen (ch) anders moet je ook niet naar eigen inzicht iets minder stempelen ,overbruggen,rijden met last ,teveel aan kettingen hangen en ga zo maar door.
en hiermee staat ook het forum mee bezaaid aan de vele foto's te zien (C) (po)
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Inscheren

Bericht door johanneuteboom »

Linfiel. schreef:Een vraag over deze 2 verschillende inscheringen,Welke zou nu beter wezen,De inschering van de rechterkraan zo staat het in het boek,de linkse kraan vinden wij logischer,zeg het maar.
draad1.jpg

Het is hier al eerder ter sprake geweest, de giekbelasting is altijd meer als de te hijsen last, natuurlijk afhankelijk van het aantal inscheringen.

Bij het hijsen op een part (z.g. enkele draad) van bv. 70 ton is de giek belasting 140 Ton (Fg = GL + F1 = 2 GL)
Staan we op 7 parten krijgen we een heel ander verhaal volgens de aloude formule, F giek = GL + F1 = 1. 1/7, dus 80 Ton.
Vandaar de door kraanconstructeur opgegeven schijf verdelingen welk ook echt heel logisch zijn. (ch)

willem-kranen
Forumlid
Berichten: 3370
Lid geworden op: ma 1 jun, 2009 13:09

Re: Inscheren

Bericht door willem-kranen »

Als leek zijnde snap ik van de formule van Johan Neuteboom dus de ballen wat van , niks dus.
Welke kraanmachinist kan het op een andere manier goed uitleggen.

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Inscheren

Bericht door Arie H »

willem-kranen schreef:Als leek zijnde snap ik van de formule van Johan Neuteboom dus de ballen wat van , niks dus.
Welke kraanmachinist kan het op een andere manier goed uitleggen.
Laat gaan, ook een ervaren machinist vindt dit niet interessant ( 70 ton op enkele draad.... is of een kommafout of aan een dikke duim gezogen).
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Inscheren

Bericht door Bart »

Tsja, daar had voor een leek als Willem wel enige uitleg over de formule bij mogen staan, want zo blijft hij nog met een vraagteken achter.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”