Kraankeuring
Moderator: Tim
Advertentie post before
- chapmandriver
- Starter
- Berichten: 599
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 18:49
- Locatie: Bussum
Kraankeuring
Even een vraagje voor de specialisten....ben nieuwsgierig hoe een kraan eigenlijk wordt gekeurd? Gaan ze een test doen met ballast en zo? Je kunt niet alles met een microscop bekijken lijkt me...
Running on heavy fuel...
Re: Kraan keuring....hoe?
De keuring begint met het kraanboek en de hijstabellen die bij de kraan horen te contorleren.
Dan de kraan opstellen en als eerste word meestal de hijsdraad gecontroleerd.
Daarna met testgewichten kijken of de beveiliging werkt, meestal 3 testen.
1 Zware dichtbij en wat lichtere verderaf. De reeptrek word gecontroleerd met een testgewicht.
Als het de koffietijd is blijt er een gewicht een klein stukje van de grond in de kraan hangen om te
kijken of er niks zakt. De keurmeester gaat met een hamertje langs alle belangrijke bouten om te kijken of die goed vastzitten. De giek word vanbinnen door de controlegaatjes bekeken, en op de smeerkelder in de werkplaats
word de onderkant bekeken. Bij een kleine kraan duurt dit alles omgeveer een halve dag, bij een grote een hele dag.
Als ik iets vergeten ben zijn er vast mensen die het kunnen aanvullen.
Dan de kraan opstellen en als eerste word meestal de hijsdraad gecontroleerd.
Daarna met testgewichten kijken of de beveiliging werkt, meestal 3 testen.
1 Zware dichtbij en wat lichtere verderaf. De reeptrek word gecontroleerd met een testgewicht.
Als het de koffietijd is blijt er een gewicht een klein stukje van de grond in de kraan hangen om te
kijken of er niks zakt. De keurmeester gaat met een hamertje langs alle belangrijke bouten om te kijken of die goed vastzitten. De giek word vanbinnen door de controlegaatjes bekeken, en op de smeerkelder in de werkplaats
word de onderkant bekeken. Bij een kleine kraan duurt dit alles omgeveer een halve dag, bij een grote een hele dag.
Als ik iets vergeten ben zijn er vast mensen die het kunnen aanvullen.
- deutz-fahr411
- Forumlid
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 20:24
- Locatie: Hoornaar
Re: Kraan keuring....hoe?
en dat moet dan om het jaar ofzo???
- - - LIEBHERR LTC1050-3.1 - - - http://www.facebook.com/boerbvmeerkerk
- chapmandriver
- Starter
- Berichten: 599
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 18:49
- Locatie: Bussum
Re: Kraan keuring....hoe?
Dank ChrisH voor het beginnetje. Ik ben dan eigenlijk ook wel benieuwd hoe de tabel van een kraan uberhaupt gemaakt wordt. Als je een nieuwe kraan ontwerpt, hoe weet je dan wat de kraan technisch aankan..om dan een kraan als voorbeeld te nemen de nieuwe van Liebherr. De LTM 11200-9.1.
Running on heavy fuel...
Re: Kraan keuring....hoe?
Dat hangt denk ik nauw samen met welke materialen er jusit gebruikt worden, welke diktes voor de mast, hoe de afspanning geplaatst wordt en hoe deze werkt. Uiteindelijk komen een paar heel slimme koppen dan tot een bepaald resultaat, waarvan er x aantal % wordt afgehouden en in de tabel verwerkt. Maar nogmaals,dit is hoe ik denk dat het gaat, ik kan er ook compleet naast zitten :-)
Het niveau van onze gebruikers is omgekeerd evenredig met het tijdstip waarop ze posten.
- Eyeless
- Starter
- Berichten: 831
- Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
- Locatie: Verwegnistan
- Contacteer:
Re: Kraan keuring....hoe?
Op de tekentafel wordt aan de hand van de materialen en sterkteberekeningen een voorlopige tabel gemaakt.. op het moment dat de kraan als prototype gebouwd is wordt alles herberekend omdat er bij de bouw nog wel wat veranderingen zijn.. Vervolgens gaat de kraan naar het test terein en wordt ie zwaar getest met zijn tabel belasting en zelfs overbelasting.. aan de hand van deze testen worden de tabellen gemaakt en evt nog aanpassingen gedaan.. mochten de aanpassingen zo zwaar zijn dat de tabel ook weer veranderd gaat ie na de aanpassingen weer terug naar het testterein.. als alles naar wens is wordt de tabel uitgegeven en de kraan uitgeleverd..
Marco
Marco
Mvg Marco
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kraan keuring....hoe?
Foto 14-12-11;
Komende dagen wordt al ons materieel en materiaal op Schol werf de Hemmes gekeurd door Aboma.
Komende dagen wordt al ons materieel en materiaal op Schol werf de Hemmes gekeurd door Aboma.
- Bijlagen
-
- P1150047 Bmf.JPG (77.68 KiB) 4204 keer bekeken
Re: Kraan keuring....hoe?
Als je signaleringen hebt in de vorm van een claxon of lamp wordt ook gecontroleerd of deze nog werken. Ook de hydrauliekslangen worden bekeken en moeten zonodig vervangen voor goedkeur.
Het basisprincipe van hoeveel een kraan kan tillen met welke dimensies en materiaalsoorten is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Wordt wel geprobeerd steeds lichter te bouwen. Bovendien dient een kraan bij de ingebruiknamekeuring op een belasting van 130 % van wat er in de tabellen staat niet om te gaan.
Het basisprincipe van hoeveel een kraan kan tillen met welke dimensies en materiaalsoorten is natuurlijk niets nieuws onder de zon. Wordt wel geprobeerd steeds lichter te bouwen. Bovendien dient een kraan bij de ingebruiknamekeuring op een belasting van 130 % van wat er in de tabellen staat niet om te gaan.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kraan keuring....hoe?
Foto 2 ;
Keurmeester Dhr. Piet Bakker van Aboma inspecteert de telescoopgiek van de LTM 1160/2.
Van onder, van boven, opzij en voor zo ver als mogelijk via inspectie gaten aan de binnenkant.
Keurmeester Dhr. Piet Bakker van Aboma inspecteert de telescoopgiek van de LTM 1160/2.
Van onder, van boven, opzij en voor zo ver als mogelijk via inspectie gaten aan de binnenkant.
- Bijlagen
-
- P1150052 Bmf.JPG (84.03 KiB) 4164 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk