Onderhoud

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door marcel.koenen »

Johan,

Ik weet niet hoe het bij jouw kraan uitziet, maar ik legde vroeger bij oudere verreikers wel eens een reserve setje v-snaren om de aandrijfas of hydrauliekpomp. Die legde ik dan rondom vast met tie-raps en bij evt. breuk hoef je niet alles weer los te halen, aangezien er op die oude machines een hydrauliekpomp rechtstreeks op de krukaspoelie zat. Officieël moest je dan de slangen eraf halen.. dat was nogal een knoeiboel.

Groet

Marcel

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Geen verkeerde oplossing Marcel.

Wel denk ik dat V-snaren tegenwoordig jarenlang meegaan, die dynamo snaren deden al meer als tien jaar dienst.
Op de onderwagen motor nu zo'n 5000 bedrijfs uren.

Een reserve setje zou dan naar alle waarschijnlijkheid ook al uitgedroogd zijn.

Met enige regelmaat goed controleren is mijn devies.
Wanneer er verouderings scheurtjes of duidelijke slijtage waarneembaar zijn wordt het tijd spoedig te vervangen.
Eigenlijk heb ik het in mijn loopbaan op de mijn toevertrouwde machine's nog nooit meegemaakt dat er een snaar tijdens bedrijf aan bagger ging. ;)

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 28-7-11 ;

In deze wat rustige vakantie periode mooi tijd om het schoeisel wat op te knappen.
Bijlagen
P1120412 Bmf.JPG
P1120412 Bmf.JPG (81.83 KiB) 3110 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Foto 2 ;
Weer als nieuw , deze kunststof stempelplaten moeten af en toe eens uit elkaar om te controleren op het inwendige afsteunvlak , daar waar het gietstaal-stuk cilinder bolhoofd op steunt.
De binnenkant schoon maken en van een vers vet voorzien met nieuwe afdek manchette draagt komende jaren weer bij aan een zekere afstempeling.

De bijna profiel loze band is even tijdelijke nood i.v.m. reparatie eigen band.
Bijlagen
P1120413 Bmf.JPG
P1120413 Bmf.JPG (80.61 KiB) 3100 keer bekeken

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door J Witteveen »

Betreft stuurcilinder.

Lijkt mij een beetje overdreven om de gehele cilinder te vervangen. Persoonlijk zou ik een nieuwe stuurstang laten maken bij een cilinderbouwer in Noord Holland. Deze cilinder is blijkbaar niet van levensbelang anders had je het wel moeten merken voor de keuring tijdens het rijden.Maar moet er dan wel bij zeggen dat hij niet de zelfde dag al weer kan rijden.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

J Witteveen schreef:Betreft stuurcilinder.

Lijkt mij een beetje overdreven om de gehele cilinder te vervangen. Persoonlijk zou ik een nieuwe stuurstang laten maken bij een cilinderbouwer in Noord Holland. Deze cilinder is blijkbaar niet van levensbelang anders had je het wel moeten merken voor de keuring tijdens het rijden.Maar moet er dan wel bij zeggen dat hij niet de zelfde dag al weer kan rijden.
En dat laatste zinnetje was nu juist een van de redenen om deze cilinder zo spoedig mogelijk te vervangen.
Er zijn natuurlijk specialisten die zomaar weer wat van weten te bakken, maar hoeveel tijd gaat daar inzitten en wat voor zekerheid krijgen we dat de zuigerstang kop heel blijft.

We praten niet over een Spykstaal bakkerswagentje , als die zuigerkop weer afbreekt op het moment dat ik vol sturend een moeilijk bereikbare bouwplaats op moet draaien kan er grote schade ontstaan aan andere stuur componenten.
Waarschijnlijk een veelvoud aan kosten welk we nu aan een nieuw stuurcilindertje hebben uitgegeven. (ch)

Foto 29-7; Vrijdag nog weer een groot dagdeel aan zo'n stuurcilindertje van een LTM 1045 gewerkt,
nu alleen een lekkende pakking, compleet door nieuwe set vervangen en operatie lijkt vooralsnog geslaagd te zijn.
Bijlagen
P1120424 Bmf.JPG
P1120424 Bmf.JPG (96.08 KiB) 3002 keer bekeken

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door service man »

Er zijn natuurlijk specialisten die zomaar weer wat van weten te bakken, maar hoeveel tijd gaat daar inzitten en wat voor zekerheid krijgen we dat de zuigerstang kop heel blijft.??
Een specialist last vakkundig (Johan), bakken doen we bij de bakker.
Een stang lassen en verchromen gaat je twee dagen kosten, een nieuwe stang laten draaien (mist normale diameter) kost je een halve dag .
Gewoon een losse stang bestellen bij Liebherr misschien een optie (qua geld)

Veiligsheids relevante delen moet je niet mee gaan kloten (remmen, stuur). De rest is géén probleem in mijn ogen.
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

service man schreef:
Er zijn natuurlijk specialisten die zomaar weer wat van weten te bakken, maar hoeveel tijd gaat daar inzitten en wat voor zekerheid krijgen we dat de zuigerstang kop heel blijft.??
Een specialist last vakkundig (Johan), bakken doen we bij de bakker.
Een stang lassen en verchromen gaat je twee dagen kosten, een nieuwe stang laten draaien (mist normale diameter) kost je een halve dag .
Gewoon een losse stang bestellen bij Liebherr misschien een optie (qua geld)

Veiligheids relevante delen moet je niet mee gaan kloten (remmen, stuur). De rest is géén probleem in mijn ogen.

Ik moet wel op blijven letten met mijn Zaanse uitlatingen, helemaal gelijk service man. ($)

Jan2
Starter
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 6 feb, 2011 14:06
Locatie: Belgie

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door Jan2 »

Hallo, mooie reportages allemaal. Nu zie ik wel dat het eigenlijk allemaal liebherrs zijn maar toch wou ik even vragen of er toevallig iemand weet hoe je de binnenkant van een ac 100 moet smeren. Ik vind er namelijk niets van in het boek. Alvast bedankt

Gebruikersavatar
The Big Joker
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 9 aug, 2010 18:50
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door The Big Joker »

U bent hier precies op de JUISTE topic beland Jan..
Johan presteerd het namelijk óók nog wel 'ns de binnenkant onder 't vet te smeren. :D
Dus ik neem aan dat uitleg volgt ;E

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”