Onderhoud
Moderator: Tim
Advertentie post before
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Johan,
Ik weet niet hoe het bij jouw kraan uitziet, maar ik legde vroeger bij oudere verreikers wel eens een reserve setje v-snaren om de aandrijfas of hydrauliekpomp. Die legde ik dan rondom vast met tie-raps en bij evt. breuk hoef je niet alles weer los te halen, aangezien er op die oude machines een hydrauliekpomp rechtstreeks op de krukaspoelie zat. Officieël moest je dan de slangen eraf halen.. dat was nogal een knoeiboel.
Groet
Marcel
Ik weet niet hoe het bij jouw kraan uitziet, maar ik legde vroeger bij oudere verreikers wel eens een reserve setje v-snaren om de aandrijfas of hydrauliekpomp. Die legde ik dan rondom vast met tie-raps en bij evt. breuk hoef je niet alles weer los te halen, aangezien er op die oude machines een hydrauliekpomp rechtstreeks op de krukaspoelie zat. Officieël moest je dan de slangen eraf halen.. dat was nogal een knoeiboel.
Groet
Marcel
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Geen verkeerde oplossing Marcel.
Wel denk ik dat V-snaren tegenwoordig jarenlang meegaan, die dynamo snaren deden al meer als tien jaar dienst.
Op de onderwagen motor nu zo'n 5000 bedrijfs uren.
Een reserve setje zou dan naar alle waarschijnlijkheid ook al uitgedroogd zijn.
Met enige regelmaat goed controleren is mijn devies.
Wanneer er verouderings scheurtjes of duidelijke slijtage waarneembaar zijn wordt het tijd spoedig te vervangen.
Eigenlijk heb ik het in mijn loopbaan op de mijn toevertrouwde machine's nog nooit meegemaakt dat er een snaar tijdens bedrijf aan bagger ging.
Wel denk ik dat V-snaren tegenwoordig jarenlang meegaan, die dynamo snaren deden al meer als tien jaar dienst.
Op de onderwagen motor nu zo'n 5000 bedrijfs uren.
Een reserve setje zou dan naar alle waarschijnlijkheid ook al uitgedroogd zijn.
Met enige regelmaat goed controleren is mijn devies.
Wanneer er verouderings scheurtjes of duidelijke slijtage waarneembaar zijn wordt het tijd spoedig te vervangen.
Eigenlijk heb ik het in mijn loopbaan op de mijn toevertrouwde machine's nog nooit meegemaakt dat er een snaar tijdens bedrijf aan bagger ging.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 28-7-11 ;
In deze wat rustige vakantie periode mooi tijd om het schoeisel wat op te knappen.
In deze wat rustige vakantie periode mooi tijd om het schoeisel wat op te knappen.
- Bijlagen
-
- P1120412 Bmf.JPG (81.83 KiB) 3110 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 2 ;
Weer als nieuw , deze kunststof stempelplaten moeten af en toe eens uit elkaar om te controleren op het inwendige afsteunvlak , daar waar het gietstaal-stuk cilinder bolhoofd op steunt.
De binnenkant schoon maken en van een vers vet voorzien met nieuwe afdek manchette draagt komende jaren weer bij aan een zekere afstempeling.
De bijna profiel loze band is even tijdelijke nood i.v.m. reparatie eigen band.
Weer als nieuw , deze kunststof stempelplaten moeten af en toe eens uit elkaar om te controleren op het inwendige afsteunvlak , daar waar het gietstaal-stuk cilinder bolhoofd op steunt.
De binnenkant schoon maken en van een vers vet voorzien met nieuwe afdek manchette draagt komende jaren weer bij aan een zekere afstempeling.
De bijna profiel loze band is even tijdelijke nood i.v.m. reparatie eigen band.
- Bijlagen
-
- P1120413 Bmf.JPG (80.61 KiB) 3100 keer bekeken
- J Witteveen
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 13220
- Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
- Locatie: IJmuiden
- Contacteer:
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Betreft stuurcilinder.
Lijkt mij een beetje overdreven om de gehele cilinder te vervangen. Persoonlijk zou ik een nieuwe stuurstang laten maken bij een cilinderbouwer in Noord Holland. Deze cilinder is blijkbaar niet van levensbelang anders had je het wel moeten merken voor de keuring tijdens het rijden.Maar moet er dan wel bij zeggen dat hij niet de zelfde dag al weer kan rijden.
Lijkt mij een beetje overdreven om de gehele cilinder te vervangen. Persoonlijk zou ik een nieuwe stuurstang laten maken bij een cilinderbouwer in Noord Holland. Deze cilinder is blijkbaar niet van levensbelang anders had je het wel moeten merken voor de keuring tijdens het rijden.Maar moet er dan wel bij zeggen dat hij niet de zelfde dag al weer kan rijden.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
En dat laatste zinnetje was nu juist een van de redenen om deze cilinder zo spoedig mogelijk te vervangen.J Witteveen schreef:Betreft stuurcilinder.
Lijkt mij een beetje overdreven om de gehele cilinder te vervangen. Persoonlijk zou ik een nieuwe stuurstang laten maken bij een cilinderbouwer in Noord Holland. Deze cilinder is blijkbaar niet van levensbelang anders had je het wel moeten merken voor de keuring tijdens het rijden.Maar moet er dan wel bij zeggen dat hij niet de zelfde dag al weer kan rijden.
Er zijn natuurlijk specialisten die zomaar weer wat van weten te bakken, maar hoeveel tijd gaat daar inzitten en wat voor zekerheid krijgen we dat de zuigerstang kop heel blijft.
We praten niet over een Spykstaal bakkerswagentje , als die zuigerkop weer afbreekt op het moment dat ik vol sturend een moeilijk bereikbare bouwplaats op moet draaien kan er grote schade ontstaan aan andere stuur componenten.
Waarschijnlijk een veelvoud aan kosten welk we nu aan een nieuw stuurcilindertje hebben uitgegeven.
Foto 29-7; Vrijdag nog weer een groot dagdeel aan zo'n stuurcilindertje van een LTM 1045 gewerkt,
nu alleen een lekkende pakking, compleet door nieuwe set vervangen en operatie lijkt vooralsnog geslaagd te zijn.
- Bijlagen
-
- P1120424 Bmf.JPG (96.08 KiB) 3002 keer bekeken
- service man
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11829
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
- Locatie: Heerde
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Een specialist last vakkundig (Johan), bakken doen we bij de bakker.Er zijn natuurlijk specialisten die zomaar weer wat van weten te bakken, maar hoeveel tijd gaat daar inzitten en wat voor zekerheid krijgen we dat de zuigerstang kop heel blijft.??
Een stang lassen en verchromen gaat je twee dagen kosten, een nieuwe stang laten draaien (mist normale diameter) kost je een halve dag .
Gewoon een losse stang bestellen bij Liebherr misschien een optie (qua geld)
Veiligsheids relevante delen moet je niet mee gaan kloten (remmen, stuur). De rest is géén probleem in mijn ogen.
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
service man schreef:Een specialist last vakkundig (Johan), bakken doen we bij de bakker.Er zijn natuurlijk specialisten die zomaar weer wat van weten te bakken, maar hoeveel tijd gaat daar inzitten en wat voor zekerheid krijgen we dat de zuigerstang kop heel blijft.??
Een stang lassen en verchromen gaat je twee dagen kosten, een nieuwe stang laten draaien (mist normale diameter) kost je een halve dag .
Gewoon een losse stang bestellen bij Liebherr misschien een optie (qua geld)
Veiligheids relevante delen moet je niet mee gaan kloten (remmen, stuur). De rest is géén probleem in mijn ogen.
Ik moet wel op blijven letten met mijn Zaanse uitlatingen, helemaal gelijk service man.
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Hallo, mooie reportages allemaal. Nu zie ik wel dat het eigenlijk allemaal liebherrs zijn maar toch wou ik even vragen of er toevallig iemand weet hoe je de binnenkant van een ac 100 moet smeren. Ik vind er namelijk niets van in het boek. Alvast bedankt
- The Big Joker
- Starter
- Berichten: 24
- Lid geworden op: ma 9 aug, 2010 18:50
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
U bent hier precies op de JUISTE topic beland Jan..
Johan presteerd het namelijk óók nog wel 'ns de binnenkant onder 't vet te smeren.
Dus ik neem aan dat uitleg volgt
Johan presteerd het namelijk óók nog wel 'ns de binnenkant onder 't vet te smeren.
Dus ik neem aan dat uitleg volgt