Onderhoud

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Onderhoud

Bericht door johanneuteboom »

Mocht er eens een dagje geen hijsklus te doen zijn, we hoeven natuurlijk nooit te zeggen dat er geen werk is. Aan een mob. kraan nieuw of op leeftijd is altijd werk te doen. Naast de reguliere onderhoudsbeurten is er ook z.g. preventief onderhoud . Op de foto bijt ik met dit onderhouds topic de spits af met een klusje aan mijn grote hijsblok, de tachtig tons ramshoorn haak heb ik hier gedemonteerd om naast een optische inspectie, waarvoor ik na de demontage hier op de foto te zien de spindelschroefdraad en lageras met een ontvetter reinig . Ook de twee taatsplaten en het rollenlager maak ik grondig schoon. Overigens zag het er perfect uit, geen vreemde beschadigingen of slijtplekken te zien. Wel een enigzins verzeepte vetsubstantie. Na alles weer met een SKF lagervetje ingepalmd te hebben is het geheel weer gemonteerd. De behandeling mist zijn uitwerking niet, de ramshoorn haak draaid als een zonnetje.
Bijlagen
Hijsblok  7-1-09 003.JPG
Hijsblok 7-1-09 003.JPG (100.92 KiB) 6367 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Foto; Hier zien we de ramshoorn as met schroefspindel weer teruggeplaatst , vervolgens gaat er een taatsplaat overheen, het lager en weer een taatsplaat. Hierna gaat de flinke borgbus over de asspindel welke dan zover aangeschroefd wordt dat vervolgens het borgplaatje er dwarsoverheen op de sparing van de bus afgemonteerd wordt. De borging kan maar op een wijze teruggeplaatst worden. Het geheel moet gewoon weer precies passen.
Bijlagen
Hijsblok  7-1-09   4.JPG
Hijsblok 7-1-09 4.JPG (91.74 KiB) 6356 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Op verzoek bij deze enkele technische gegevens van dit drieschijfs hijsblok.
Bijlagen
Onderhoudswerk 12-1-09 Drieschijfsblok 3.JPG
Onderhoudswerk 12-1-09 Drieschijfsblok 3.JPG (48.11 KiB) 6124 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Foto;
Bijlagen
Onderhoudswerk 12-1-09 Drieschijfsblok   2.JPG
Onderhoudswerk 12-1-09 Drieschijfsblok 2.JPG (71.52 KiB) 6118 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Fase twee, vanmiddag de drie schijven gedemonteerd om ook daarvan de lagering van een vers vetje te voorzien , het blok moest daarvoor van de wangen ontdaan worden. De traverse ( no. 8 van voorgaande tekening) welke niet van een lagering is voorzien kon daardoor ook weer lekker gangbaar gemaakt worden, deze draaide iet wat stroef de laatste tijd, en kwam na het lossen van de bumper alleen vertikaal met een beetje gewicht aan de haak.Nadat de traverse pennen waren opgezuiverd wordt het geheel weer gemonteerd met een kopervet. Dat gold ook voor de bouten no 15, welke de wangen en dus het gehele blok bij elkaar houden.
Bijlagen
Onderhoudswerk 12-1-09  13.JPG
Onderhoudswerk 12-1-09 13.JPG (79.58 KiB) 6098 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Hier zien we twee v/d drie kunstof schijven welke eerst met een ontvetter (uitwendig) zijn schoongemaakt, daarna heb ik aan beide zijden de plastic stofring weggenomen waardoor er met de vingers een vers SKF lagervetje ingebracht kon worden, het lager zelf heb ik voor de rest niet inwendig schoongemaakt. Het zijn behoorlijke brede lagers, dus is het wel nodig om van beide zijden vet in te brengen. Door langzaam met een draaiende lagerbeweging de stofring op zijn plaats te drukken komt het vet aardig waar het zijn werk moet doen. Na deze smeerprocedure kon het geheel weer gemonteerd worden en kunnen de lagers zonder gepiep en geknars ( overigens is het dan te laat en moet je vervangen) volgens mij weer jaren mee.
Bijlagen
Onderhoudswerk 12-1-09  12.JPG
Onderhoudswerk 12-1-09 12.JPG (102.31 KiB) 6075 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Iets wat ik ook minimaal een keer per jaar doe is alle solenoid stekkerverbindingen loshalen en even inspuiten met een corrosiewerende contactspray, op deze foto heb ik de stekkers v/d stuurblokkerings cilinder logehaald om deze zo'n behandeling te geven.
Bijlagen
Onderhoudswerk 12-1-09   1.JPG
Onderhoudswerk 12-1-09 1.JPG (95.89 KiB) 6014 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Hier de twee stekkers v/d hydr. veercilinders links achter, de stikstofaccumulator ( rechts boven ) doen we meest ook elk jaar op druk brengen, wat ook altijd weer direct merkbaar is in het rijgedrag. Ook de manchettes v/d stuurcillinders niet vergeten zo af en toe eens schoon te maken, en cilicone spray over de opgepoetste stuurcilinderstang halen is ook behoud om een lekvrije levensloop na te streven. Dit ook vanwege het feit dat het einde v/d cill.stang meest niet wordt aangesproken, corrosie van dit gedeelte vernield op den duur ook de werk chroomlaag.
Bijlagen
Onderhoudswerk 12-1-09  4.JPG
Onderhoudswerk 12-1-09 4.JPG (100.18 KiB) 5985 keer bekeken

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door rapier »

Johan
Ik heb zelf al meerdere malen de schijven van LIEBHERR los gehad om na het demonteren van de stofringen de lagers te spoelen en opnieuw te voorzien van een goed watervast vet (schroefas koker vet dikte 2)
Ik heb hier alleen een hulpstukje voorgemaakt om het vet in de lagers te krijgen.
Vetnippel met sok en daaraan een koppeling met een dun stuk leiding, die ik als een injectienaald tussen de rollen door naar het midden van het lager kan duwen om daar het vet te krijgen, want daar is het nodig.
Mijn complimenten over het onderhoud van je machine.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen

Bericht door johanneuteboom »

Links zien we weer een v/d twee stekkers blokkerings cill.achterbesturing , rechts op deze foto de stekker van het achteras sperdifferentieel klaar voor een vip behandeling. Achter het luchtspuitpistooltje zien we de werfelstroom rem tegen het achter cardan gebouwd welke geheel onderhoudsvrij is. Bij de nieuwere kranen is het al niet meer nodig , bij deze moeten de cardanas aandrijfassen nog wel zo nu en dan en spuitje smeervet hebben. Absoluut niet meer als nodig want het uitwaaiende teveel aan vet belandt dan tegen het koelhuis v/d werfelstroomrem , daar deze behoorlijk heet kan worden zal dat een vreemde brandlucht gaan veroorzaken.
Bijlagen
Onderhoudswerk 12-1-09  10.JPG
Onderhoudswerk 12-1-09 10.JPG (98.28 KiB) 5948 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”