Onderhoud
Moderator: Tim
Advertentie post before
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Zo is dat jongens, ben ik effe blij dat ik mij daar geen zorgen over hoef te maken. Wel hebben we nu een startmotor in de revisie voor straks een goede reserve op de plank en natuurlijk tevens de know-how hoe het eventueel goedkoper kan al mocht dat nodig zijn. Waar alle BMF meedenkers al niet goed voor zijn.Eyeless schreef:Als ze toch al geen werk hadden noemen ze het arbeidstherapie..Lijkt het of dat er nog wat gebeurd..Kost alleen geld als ze een klus hadden en die niet door kon gaan door dit voorval.. Als ze toch al aan de zaak lopen moe je ze toch betalen.. en die 2 en een half honderd kost het toch wel..Kunnen ze maar beter bezig zijn..rapier schreef:Duur geintje Johan
2 kranen, machinisten, monteur en de stilstand.
En dat alleen voor de startmoter van 2 en half honderd.
Rapier
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 14-12; Deze dag Keboma keuring voor de LTM 1090/2 en 1160/2 , beide kranen waarvan ik de eerste machinist genoemd mag worden en alzo ook voor het onderhoud van deze beide machines verantwoording mag afdragen. Dhr. Piet Bakker van Keboma gaat er altijd extra tegen aan om eventuele gebreken boven water te halen, een hele goede zaak natuurlijk. Toch vindt ik het niet leuk als Piet dingen tegen komt die mij nog niet waren opgevallen. Nu had Piet bij de onderwagen inspectie al heel gauw een mij nog niet opgevallen en finaal bij de kop afgebroken stuurcilinder in het snot'je. Eigenlijk had ik het euvel wel al eerder vastgelegd op de gevoelige plaat, zoals de volgende foto laat zien waar de cilinder stang doelloos boven in beeld naar beneden hangt. Waarschijnlijk gisteren gebeurd, toen ik mij na brainstorming kon herinneren dat bij het insturen de reactie op het achter-span langzamer leek te reageren, het zal de kou wel wezen dacht ik.
- Bijlagen
-
- P1070755 Bmf.JPG (84.31 KiB) 3077 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 2 ; Nog luttele tellen voor Keurmeester Piet het manco gaat ontdekken. Maar goed, het was ook het enigst minpuntje in de gehele keurings operatie van meester Piet Bakker, enkele uren later was Liebherr uit Amersfoort gearriveerd om de afgebroken stuurcilinder te vervangen, alzo hoefde er niets op rapport gesteld te woorden van enige technische gebreken, de goedkeurings sticker kon op einde dag aangebracht worden.
- Bijlagen
-
- P1070758 Bmf.JPG (75.76 KiB) 3069 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 3; Stuurcilinder op de schrootbak, ik heb deze nog wel even opengehaald om binnen te kijken, de stang was niet krom en de manchette in orde. We houden het maar op metaal moeheid.
- Bijlagen
-
- P1080028 Bmf.JPG (100.96 KiB) 3021 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 4;
- Bijlagen
-
- P1080027 Bmf.JPG (105.77 KiB) 3021 keer bekeken
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
ziet er weer keurig uit ,maar een minpuntje ik had toch verwacht dat je hem zal schilderen voor het vastleggen
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
cylinder gaat bij het schroot?
reparatie is geen optie? , er zijn toch knappe lassers , en dat type stuurcylinder zal nog wel meer voorkomen bij jullie kranen
reparatie is geen optie? , er zijn toch knappe lassers , en dat type stuurcylinder zal nog wel meer voorkomen bij jullie kranen
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Inderdaad een beetje zonde.. oké, het is een vitaal stuuronderdeel waarvan ik me kan voorstellen dat je er wellicht niet zomaar aan mag lassen, maar zo'n cilindertje is toch nog wel bruikbaar voor de buis.. of misschien wel voor een heel ander doeleind?
Maar, je kunt in elk geval weer de juiste kant uit sturen met je kraan :-)
Groet
Marcel Koenen
Maar, je kunt in elk geval weer de juiste kant uit sturen met je kraan :-)
Groet
Marcel Koenen
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Dat doet bij velen toch zeer zo'n cilindertje in de schrootbak, wellicht zijn er altijd mensen die daar nog iets bruikbaars inzien. Ook zullen er vast wel lassers zijn die er weer wat van weten te maken, echter met lassen alleen ben je er niet nog niet daar er waarschijnlijk ook een oppervlakte behandeling nodig is. Al met al zou dat misschien net zo veel kosten als nieuw.
Mocht de tijd er voor zijn en wil je geld besparen, is een betere optie te zoeken bij gebruikte onderdeel handelaren. Vitaal is deze stuurcilinder van de vierde as misschien in de zin van kans op uitlijn ontsporing door gevolg dat de overige stuur en reactie-stangen overbelast kunnen worden. Gevolgschade als dat men neme het risico van een reparatie, waarna het cilindertje het onverwachts toch weer kan begeven, zou dan wel eens veel meer kunnen gaan kosten als een brand nieuwe cilinder.
Het lijkt ons het risico allemaal lang niet waard. Een machine moet je toch 100 % betrouwbaar willen en kunnen inzetten.
Mocht de tijd er voor zijn en wil je geld besparen, is een betere optie te zoeken bij gebruikte onderdeel handelaren. Vitaal is deze stuurcilinder van de vierde as misschien in de zin van kans op uitlijn ontsporing door gevolg dat de overige stuur en reactie-stangen overbelast kunnen worden. Gevolgschade als dat men neme het risico van een reparatie, waarna het cilindertje het onverwachts toch weer kan begeven, zou dan wel eens veel meer kunnen gaan kosten als een brand nieuwe cilinder.
Het lijkt ons het risico allemaal lang niet waard. Een machine moet je toch 100 % betrouwbaar willen en kunnen inzetten.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto Scholwerf de Hemmes 4-1-2011; Wel erg rustig hoor, alhoewel ik vandaag op de Hemmes-werf de enige beschikbare en nog in te zette kraanpiloot ben, helaas wil nog even niemand daaraan. Afijn, er zullen vast wel meer collega's in den lande met dat gevoel rondlopen. Maar, er is natuurlijk altijd werk te doen. Het weer was droog en dat moeten we hebben al willen we de telescoop mastdelen een onderhouds beurtje geven. Ik heb het vast hier in het topic al eens eerder over een bijna vergelijkbare procedure gehad, maar dan een ander type kraan. Om de vetnippels bovenglijblokken in de giekdelen v/d LTM 1160/2 goed te kunnen smeren is het beter om deze blokken te ontlasten. De vetnippels komen bij 100 % uitgeschoven mastdelen bereikbaar in de daarvoor bestemde smeergaatjes, welk van het te smeren deel we een paar meter terug in het voorgaande deel vinden. Om de mast te ontlasten kunnen we deze voorzichtig op de grond leggen of de mastkop d.m.v.een heftruck zover liften dat de delen iets uit hun draagblokken komen. Een tiental pomp-bewegingen met de handvetspuit moet voldoende zijn om weer vele keren zonde noemenswaardige wrijving in en uit te schuiven. Het beste is een goed watervast en walsdruk bestendig vet te gebruiken, natuurlijk wel geschikt voor kunststoffen zoals voor deze boven-glij-blokken.
- Bijlagen
-
- P1080189 Bmf.JPG (92.51 KiB) 3058 keer bekeken