Hijsgereedschap
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Witte Hijsbandjes van de vlechter:
Ik kom twee soorten tegen op de bouw met gebruiksfactor 5.1 en 7.1.(staat in het label)
Bij die van 5.1 staat vaak bij for one use only...oke dat is duidelijk!
Maar bij die van 7.1 staat dat niet!.....gebruiken jullie die vaker? (gekopiëerd certificaat erbij)
Beide zijn wit, alleen staat iets ander in het label...wat doen jullie hier mee??
(leuk forum trouwens....al die hijsvoorbeelden ga zo door!)
Ik kom twee soorten tegen op de bouw met gebruiksfactor 5.1 en 7.1.(staat in het label)
Bij die van 5.1 staat vaak bij for one use only...oke dat is duidelijk!
Maar bij die van 7.1 staat dat niet!.....gebruiken jullie die vaker? (gekopiëerd certificaat erbij)
Beide zijn wit, alleen staat iets ander in het label...wat doen jullie hier mee??
(leuk forum trouwens....al die hijsvoorbeelden ga zo door!)
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Cobra;
Voor eenmalig gebruik bestemd betekent dat ze direct na gebruik vernietigd moeten worden, maar als wij dat als machinist of niet rechthebbende eigenaar moeten gaan doen geeft dat naar alle waarschijnlijkheid een hoop narigheid.
Dus moeten wij die witte 2500 N bandjes gewoonweg geen tweede keer gebruiken, daar hebben we dan als machinist wel het volste recht toe.
De veiligheidsfactor van 5.1 zegt zoveel als iets minder duurzaam gefabriceerd, dus ook minder kostbaar.
Voor eenmalig gebruik bestemd betekent dat ze direct na gebruik vernietigd moeten worden, maar als wij dat als machinist of niet rechthebbende eigenaar moeten gaan doen geeft dat naar alle waarschijnlijkheid een hoop narigheid.
Dus moeten wij die witte 2500 N bandjes gewoonweg geen tweede keer gebruiken, daar hebben we dan als machinist wel het volste recht toe.
De veiligheidsfactor van 5.1 zegt zoveel als iets minder duurzaam gefabriceerd, dus ook minder kostbaar.
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Er zijn ook for one use only bandjes welke bij o.a. kozijnen e.d. worden geleverd, waar een statiegeld op staat, de uitvoerders moeten deze bandjes innemen en terug bezorgen bij de eigenaar, leverancier van de producten.
Zo worden dit soort van hijsbandjes uit de rolatie genomen. Jammer da elke uitvoerder hier niet achter aan zit!
Als iedereen dit ging doen, dan kwamen er niet zoveel van dit soort van banden in oneigenlijk gebruik.
Eenmalig gebruik is dan ook eenmalig gebruik!
Zo worden dit soort van hijsbandjes uit de rolatie genomen. Jammer da elke uitvoerder hier niet achter aan zit!
Als iedereen dit ging doen, dan kwamen er niet zoveel van dit soort van banden in oneigenlijk gebruik.
Eenmalig gebruik is dan ook eenmalig gebruik!
Sytzecat
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Ik heb afgelopen week op deze wijze een put moeten plaatsen, graag wil ik weten in hoeverre dit verantwoord is.
Ik gaf al aan dat dit zeker niet de manier van hijsen is, maar de leverancier van de putten schrijft deze methode voor.
Overigens heb ik de put in het gat laten zakken en pas toen hij net boven de grond ging zijn de grondwerkers er bij gekomen, dit uit veiligheid.
Op het bovendeel zitten overigens een drietal nokjes geplakt die moeten voorkomen dat de sjorband naar boven schuift.
Ik gaf al aan dat dit zeker niet de manier van hijsen is, maar de leverancier van de putten schrijft deze methode voor.
Overigens heb ik de put in het gat laten zakken en pas toen hij net boven de grond ging zijn de grondwerkers er bij gekomen, dit uit veiligheid.
Op het bovendeel zitten overigens een drietal nokjes geplakt die moeten voorkomen dat de sjorband naar boven schuift.
- Bijlagen
-
- P1010450-border.jpg (164.8 KiB) 3490 keer bekeken
-
- P1010456-border.jpg (139.89 KiB) 3490 keer bekeken
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Heb nog even gezocht op de site van de leverancier.
Hierop staat vermeld dat er hijsnokken aan de zijkant van de putten zijn gemaakt om het afschuiven van de hijsband tegen te gaan.
Hierop staat vermeld dat er hijsnokken aan de zijkant van de putten zijn gemaakt om het afschuiven van de hijsband tegen te gaan.
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Sjorband
Maar dan nog blijft het een feit dat je hijst aan een sjorband. Overigens zaten op de onderbak deze nokken niet.
Maar dan nog blijft het een feit dat je hijst aan een sjorband. Overigens zaten op de onderbak deze nokken niet.
- Peter_S
- Forumlid
- Berichten: 8005
- Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
- Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Hallo André,André schreef:Sjorband
Maar dan nog blijft het een feit dat je hijst aan een sjorband. Overigens zaten op de onderbak deze nokken niet.
Wat woog die put, dan bedoel ik het hoge deel, eigenlijk? Een sjorband is inderdaad geen hijsband maar als je met een sjorband iets vast zet, en plotseling moet remmen, komen er ook de nodige tonnen trekkracht op de band. Dus ik zie geen enkel probleem om het zo te doen, zou het zelf ook zo doen als het niet anders kon, en het is zonder meer heel verstandig van je de grondwerkers pas het gat in te laten gaan nadat de put al bijna op zijn plek stond.
Heb zelf overigens wel eens vreemdere voorwerpen in een bovenloopkraan gehad die ook moeilijk waren om goed aan te slaan. Wat denk je van een ronde schijf van vijf ton zonder ook maar een hijsoog eraan!
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Ik weet niet wat de putten wegen, zitten geen stickers met gegevens op. Zouden we wel op de puttenstaat moeten kunnen zien denk ik.
Goed dit heet bewust risico nemen.
Goed dit heet bewust risico nemen.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Andre, een compliment zo als je hier hebt gehandeld onder het bewust verantwoord nemen van een risico.
Jou eerste zorg was de medewerkers zo veel als mogelijk te vrijwaren van enige gevaren .
Zelf had ik deze put misschien met banden binnen door ingehesen, waarna de precies stelling gedaan volgens leverancier voorbeeld, weliswaar onder protest en niet nalatend om de leverancier indirect te wijzen op een volstrekt ondoordachte advisering inzake het veilig aanslaan van de ceramische put.
Het hekele punt zit hem in het verkeerd belasten van de rond het element gespannen hijs of sjorband waar hier haaks (of dwars) op aangeslagen wordt met een driesprong hijsvoorziening.
Op de rondgeklemde spanband wordt zo een absoluut verkeerde belasting losgelaten, welk sneller als menigeen kan voorstellen in de buurt van de destructie grens zal kunnen komen.
Denk maar eens aan een sleepkabel waar we dwars of haaks gezien een kracht op uit gaan brengen, de sleepkabel kan al met een geringe kracht worden stuk getrokken.
Daarom is ook de regelgeving ontstaan dat we nimmer nooit een sprongen stel op meer als 120 gr. belastend gebruiken.
Op 120 gr. sprei hebben we precies een dubbele belasting op de werkende parten.
De leverancier van Euro Ceramic zal echt om tafel moeten om op de door hun gefabriceerde en af te leveren elementen een veilige als ook verantwoorde hijsvoorziening aan te brengen.
Jou eerste zorg was de medewerkers zo veel als mogelijk te vrijwaren van enige gevaren .
Zelf had ik deze put misschien met banden binnen door ingehesen, waarna de precies stelling gedaan volgens leverancier voorbeeld, weliswaar onder protest en niet nalatend om de leverancier indirect te wijzen op een volstrekt ondoordachte advisering inzake het veilig aanslaan van de ceramische put.
Het hekele punt zit hem in het verkeerd belasten van de rond het element gespannen hijs of sjorband waar hier haaks (of dwars) op aangeslagen wordt met een driesprong hijsvoorziening.
Op de rondgeklemde spanband wordt zo een absoluut verkeerde belasting losgelaten, welk sneller als menigeen kan voorstellen in de buurt van de destructie grens zal kunnen komen.
Denk maar eens aan een sleepkabel waar we dwars of haaks gezien een kracht op uit gaan brengen, de sleepkabel kan al met een geringe kracht worden stuk getrokken.
Daarom is ook de regelgeving ontstaan dat we nimmer nooit een sprongen stel op meer als 120 gr. belastend gebruiken.
Op 120 gr. sprei hebben we precies een dubbele belasting op de werkende parten.
De leverancier van Euro Ceramic zal echt om tafel moeten om op de door hun gefabriceerde en af te leveren elementen een veilige als ook verantwoorde hijsvoorziening aan te brengen.
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
nog even terug komend op die bandjes van de vlechter met "for one use only", mijn vorige werkgever heeft daar al eens een discussie over gehad met verschillende partijen.
for one use only betekend dus ook echt ÉÉNmalig en zoals je kan zien aan de bandjes is die ene keer al verbruikt op de fabriek met het laden van de vrachtwagen wat dus betekent dat wij ze al nieteens meer mógen gebruiken... officieel dan.
ik bekijk altijd een paar factoren en bepaal vervolgens de risico's en dus hoe er gehesen gaat worden.. hoe is de staat van die bandjes, wat hangt erin (en vooral hoé hangt het erin maar dat zie je pas als je het op gepakt hebt) waar moet het naartoe en wie heb ik aan de haak staan (het verschil in inzicht in werken met een kraan is over het algemeen nogal groot)..
dan nog wat over de belasting op de 4 enkele lengen danwel 2x 2-sprong danwel 4-sprong bij 4 hijspunten. mijn ervaring is inmiddels dat het niet vaak voorkomt dat ook werkelijk alle 4 de kettingen gelijkwaardig belast worden, sterker nog, hoe vaak komt het niet voor dat bijvoorbeeld bij prefab beton de 2 schuin tegenover elkaar liggende kettingen nét ff wat "slapper" hangen wat dus ook net weer niet op te vangen is met inkorten..
ik reken dus ook nooit verder dan een 3-sprong, dat is dus 2x een 2-sprong waarvan ik 1 ketting niet meeneem in de berekening
for one use only betekend dus ook echt ÉÉNmalig en zoals je kan zien aan de bandjes is die ene keer al verbruikt op de fabriek met het laden van de vrachtwagen wat dus betekent dat wij ze al nieteens meer mógen gebruiken... officieel dan.
ik bekijk altijd een paar factoren en bepaal vervolgens de risico's en dus hoe er gehesen gaat worden.. hoe is de staat van die bandjes, wat hangt erin (en vooral hoé hangt het erin maar dat zie je pas als je het op gepakt hebt) waar moet het naartoe en wie heb ik aan de haak staan (het verschil in inzicht in werken met een kraan is over het algemeen nogal groot)..
dan nog wat over de belasting op de 4 enkele lengen danwel 2x 2-sprong danwel 4-sprong bij 4 hijspunten. mijn ervaring is inmiddels dat het niet vaak voorkomt dat ook werkelijk alle 4 de kettingen gelijkwaardig belast worden, sterker nog, hoe vaak komt het niet voor dat bijvoorbeeld bij prefab beton de 2 schuin tegenover elkaar liggende kettingen nét ff wat "slapper" hangen wat dus ook net weer niet op te vangen is met inkorten..
ik reken dus ook nooit verder dan een 3-sprong, dat is dus 2x een 2-sprong waarvan ik 1 ketting niet meeneem in de berekening