Hijsgereedschap

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen

Bericht door gaetan »

dat is ook zo volgens de regels ltm. je moet altijd op 3 sprong berekenen. je uitleg is zeer juist .

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen

Bericht door J Witteveen »

André schreef:Ik heb afgelopen week op deze wijze een put moeten plaatsen, graag wil ik weten in hoeverre dit verantwoord is.

Ik gaf al aan dat dit zeker niet de manier van hijsen is, maar de leverancier van de putten schrijft deze methode voor.

Overigens heb ik de put in het gat laten zakken en pas toen hij net boven de grond ging zijn de grondwerkers er bij gekomen, dit uit veiligheid.
Op het bovendeel zitten overigens een drietal nokjes geplakt die moeten voorkomen dat de sjorband naar boven schuift. :roll:
Goed gedaan !! Je kan zo bij ons komen solliciteren !! Lekker een beetje klooien maar wel goed na denken over hoe je het doet.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

tiho
Starter
Berichten: 245
Lid geworden op: za 5 mar, 2011 14:59

Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen

Bericht door tiho »

aan deze banden te zien, kunnen ze 5000 kg belast worden. Lijkt me sterk dat de put dit weegt.

Hoe vaak wordt een spanband niet ergens omheen geslagen ook om zichzelf? Dan krijg je hetzelfde verhaal, gaan ze toch ook niet stuk van?

Neem aan dat de leverancier dit juist doordacht heeft, wie denk je dat er aansprakelijk is als dat ding eruit lazert? Drukte om niks als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen

Bericht door André »

Die hijsbanden is het probleem niet, dat zijn 3 tons banden. Alleen, in hoeverre is het verantwoord (dus volgens de regels) om aan een spanband te hijsen?

Zeker ook vanwege het volgende label.
Bijlagen
P1010452-border.jpg
P1010452-border.jpg (143.95 KiB) 3135 keer bekeken
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen

Bericht door johanneuteboom »

De sjor-band leverancier heeft zich in ieder geval gevrijwaard van aansprakelijkheid door duidelijk aan te geven op label dat dit middel ongeschikt is als hijsvoorziening, daarover verder discussiëren is zinloos.

Voorgaand ceramiek put zou ook met een tweetal lange rondstroppen of banden evenwichtig tegengesteld gestropt kunnen worden aangeslagen.
Als extra borging kan daar (nadat de banden of rondstroppen onder voorspanning zijn gebracht) perfect een sjorband worden gespannen om het hijsmiddel op zijn plaats te houden, ondanks dat de afschuifblokjes op het ceramiek daarvoor ook zijn bedacht.

Desalniettemin moet er door de leverancier gewoonweg een duurzame en voor iedereen begrijpelijke veilige en werkbare hijsvoorziening meegeleverd worden bij dit materiaal. (ch)

tiho
Starter
Berichten: 245
Lid geworden op: za 5 mar, 2011 14:59

Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen

Bericht door tiho »

Als ik het goed begrijp, zit dit gebeuren er al om zitten vanuit de fabriek dus hoef je alleen aan te haken. Het zal uitgedacht zijn en ook getest. Bel de fabriek, er zal ook vast een rapport van zijn. Ze gaan toch geen risico lopen daarmee?

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen

Bericht door André »

Nee, de putten komen op pallets aan. Vertegenwoordiger zegt "Wij doen het altijd zo"... maar misschien altijd al fout?

Ik weet ook best dat het allemaal wel gaat zo... die putten komen dan ook echt wel in de grond. Alleen het stukje bewustwording waar je mee bezig bent.... dat is wat ik hier wil oproepen...
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
crawlerguy in disquise
Starter
Berichten: 192
Lid geworden op: di 11 dec, 2007 19:54
Locatie: Akersloot

Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen

Bericht door crawlerguy in disquise »

tiho schreef:Als ik het goed begrijp, zit dit gebeuren er al om zitten vanuit de fabriek dus hoef je alleen aan te haken. Het zal uitgedacht zijn en ook getest. Bel de fabriek, er zal ook vast een rapport van zijn. Ze gaan toch geen risico lopen daarmee?
ja hoor, slaap gerust lekker verder..............
OPLICHTER IN VERTIKAAL TRANSPORT

tiho
Starter
Berichten: 245
Lid geworden op: za 5 mar, 2011 14:59

Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen

Bericht door tiho »

Dank je, zal ik straks meteen gaan doen (Y)

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Welk hijsgereedschap op een hijskraan?

Bericht door johanneuteboom »

Nou Lars, het heeft wel eventjes geduurd.

Ik heb het volgende uitgezocht voor de Ltm 1150 6.1

4 x 1.5 mtr. tweesprong voorloper
4 x 6 mtr. leng
4 x 4 mtr. leng
4 x 2 mtr. stropleng , alles grade 100
Met een 16 mm schalmdiameter dus tien tons werk , eventueel kunnen we acht lengen in de haak aanslaan van 7.5 mtr. lang waar dan op de max. hoek legaal 40 ton mee te hijsen is , vele andere combinaties zijn door de enkele lengen mogelijk.
(geleverd door Mennes Amsterdam)

2 x staalkabel grommers 9 tons ( geleverd door Liebherr voor ballast platen)
2 x 6 mtr. ketting tweesprong a 10 mm , 3.5 tons.
1 x 4 mtr. tweesprong met 0.75 mtr. ketting lussen voor de stempelplaten ( 1.5. tons)

Verders een scala aan sluitingen verlopend van 25 t/m 2 ton en een viertal zes tons pijphaken.

Eindloze slings, 4 x 3 mtr. a 5 , 4 x 2 a 4 en 4 x 2 a 3 tons.
Platte hijsband, 4 x 6 mtr a 3 en 4 x 6 mtr. a 2 tons.
Bijlagen
P1150984 Bmf.JPG
P1150984 Bmf.JPG (40.83 KiB) 3348 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”