Beginnerstopic voor kraanfanaten

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
KriVa
Starter
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 20:44
Locatie: België

Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door KriVa »

Ik ben hier nog nieuw,maar ik vroeg me af of het niet handig zou zijn om een topic te maken waar de beginner(mensen die graag kranen zien,maar er niet echt veel van kennen) uitleg krijgt.Hierbij dacht ik aan het uitleggen van bepaalde begrippen(zoals bijvoorbeeld een kloot,of wat is overbruggen nu precies en waarom is het zo gevaarlijk?) dit zou misschien wel handig kunnen zijn voor het grootste deel nieuwkomers hier.De reden waarom ik hieraan dacht is omdat er anders waarschijnlijk te veel wordt afgeweken van het onderwerp,en dat is denk ik niet de bedoeling.Het is dus ook maar een ideetje.

Wat denken jullie hiervan?

Gebruikersavatar
Marco
Starter
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 14 nov, 2005 19:22
Locatie: omg. Leeuwarden (Wirdum frl)
Contacteer:

Bericht door Marco »

Nou dan zal ik de spits maar afbijten, een kloot is een enkele haak in een cilinder achtige form, wordt mestal gebruikt bij hijsen met de jib.
Vroeger waren ze echt rond als een bol, peer,balhaak het ding heeft verschillende namen (machinisten jargon).

Overbruggen is wat lastiger, dit hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn, bij opbouwen van bijv de jib ontkom je er niet aan om te overbruggen.
Als ik bijv aan het storten ben sta ik ook overbrugt, als je dan aan het eind van je capaciteit bent slaat de beveiliging er niet abrupt in, als dit gebeurd stop ik natuurlijk wel. Als je overbrugt in het sterkte gebied avn je hijstabel kan het wel gevaarlijk zijn, er kan dan iets breken aan je kraan.

Geloof niet al die stoere machinisten verhalen, je capaciteit overbruggen is gewoon DOM!!!

Ik zou zeggen als iemand het beter weet, waagt ie maar een schot.
Koren is goud Kielstra kranen zijn vertrouwd

TadanoTiep
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 14 jun, 2006 15:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door TadanoTiep »

Maar wat is "overbruggen"nou precies??

In de kraan zit een electronisch kastje, de LMB (Last Moment Begrenzing), die continu meet en berekent hoeveel je hijst en op welke radius, met welke mast lengte en hoek, etc, etc. De waarde die uit z'n metingen en berekeningen komt vergelijkt hij met de waarde die is geprogrameerd in z'n geheugen, de lasttabel.
Valt de waarde binnen die tabel, geeft en LMB de kraan 'vrij', en kun je de kraan gewoon bedienen. Da's makkelijk.
Is die gemeten en berekende waarde precies gelijk aan de tabelwaarde, dan heb je 100% (van wat de kraan kan hijsen) bereikt. Ga je nu je lastmoment ( gehesen last x Radius) vergroten, dan ga je de kraan meer dan 100% belasten volgens de LMB. En dan stopt de LMB de beweging.

Nou terug naar "overbruggen".
Volgens mij komt de term overbruggen uit de eletro(nica) wereld. Je overbrugt een schakeling, of eigenlijk knoop je het begin en het eindpunt van een schakeling aan elkaar, en dus omzeil je de schakeling eigenlijk.

Overbruggen in een kraan betekent dat je de LMB omzeilt, en dus altijd de kraan "vrij" geeft (en je dus alle bewegingen kan maken).
Wanneer je "overbrugt" kan de LMB de beweging niet stopzetten wanneer je buiten de tabel terecht komt, omdat je hem omzeilt hebt.

Waarom overbruggen gevaarlijk is/kan zijn. Eigenlijk simpelweg omdat je de beveiliging van de LMB omzeilt. En dan kan de LMB je ook niet stoppen wanneer je buiten de tabel bezig bent en de kraan dus meer dan 100% van de tabel aan het belasten bent.
No. 1 and the next!

Gebruikersavatar
bleiblei
Starter
Berichten: 370
Lid geworden op: ma 26 feb, 2007 11:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door bleiblei »

Ahaa... Ik heb altijd gedacht dat met overbruggen bedoeld wordt dat er een aantal schakelaars/ schuiven tegelijk omgezet worden.
Maar in feite haal je dan simpelweg de beveiliging eruit. Als die beveiliging in grijpt. Doet je kraan helemaal niets meer? Of stoptie tot je er voor gezorgd hebt dat je weer veilig bezig bent?

TadanoTiep
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 14 jun, 2006 15:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door TadanoTiep »

Hij zorgt ervoor dat je geen 'last vergrotende' functies meer kan doen. Dat zijn:
oplieren, want dan til je de last van de grond, en dus wordt de last (moment) groter.
Uitschuiven, want wordt de radius, en dus je last moment, groter. Tevens gaat je haak omhoog, en dus de last (zie oplieren)
Aftoppen, want dan wordt je radius, dus last moment, groter.

'Veilige' bewegingen staat de LMB wel toe, en dus kun je je hijsie weer terug brengen binnen de tabel, en kun je weer naar hartelust kranen. :)
No. 1 and the next!

animal
Starter
Berichten: 790
Lid geworden op: zo 10 dec, 2006 10:06
Locatie: heerhugowaard

Bericht door animal »

[quote="Marco"]Overbruggen is wat lastiger, dit hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn, bij opbouwen van bijv de jib ontkom je er niet aan om te overbruggen.
quote]
Hoezo moet je overbruggen als je je jib aan het opbouwen ben? zou je dit beter kunnen verklaren?
Als ik me jib opbouw,hoef ik namelijk niet te overbruggen hiervoor.

Johan

Gebruikersavatar
Komatsu
Forumlid
Berichten: 2942
Lid geworden op: wo 17 aug, 2005 18:40
Locatie: Den Haag

Bericht door Komatsu »

animal schreef:
Marco schreef:Overbruggen is wat lastiger, dit hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn, bij opbouwen van bijv de jib ontkom je er niet aan om te overbruggen.
Hoezo moet je overbruggen als je je jib aan het opbouwen ben? zou je dit beter kunnen verklaren?
Als ik me jib opbouw,hoef ik namelijk niet te overbruggen hiervoor.

Johan
Ik denk dat hij het platleggen v/d mast bedoelt.

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Bericht door Randy »

Ligt aan de kraan. Bij sommige kranen kun je de giek plat leggen zonder dat de LMB ingrijpt.

Zeker bij de City-kranen aangezien die de giek in transportmode al onder een negatieve hoek hebben liggen. Als je dan het jib gaat opbouwen ligt het ding op de grond. (ofwel je krijgt hem er al niet voor)

Randy

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Bericht door johanneuteboom »

Overbruggen is wat lastiger, dit hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn, bij opbouwen van bijv de jib ontkom je er niet aan om te overbruggen.
Als ik bijv aan het storten ben sta ik ook overbrugt, als je dan aan het eind van je capaciteit bent slaat de beveiliging er niet abrupt in, als dit gebeurd stop ik natuurlijk wel. Als je overbrugt in het sterkte gebied avn je hijstabel kan het wel gevaarlijk zijn, er kan dan iets breken aan je kraan.

Geloof niet al die stoere machinisten verhalen, je capaciteit overbruggen is gewoon DOM!!!

Ik zou zeggen als iemand het beter weet, waagt ie maar een schot.[/quote] DAAROM gebruiken we voor kraan inzet bij stortwerk maar 75% v/d tabel waarde, zodat je niet hoeft te overbruggen.
Bijlagen
Stortwerk Johan.JPG
Stortwerk Johan.JPG (121.02 KiB) 10161 keer bekeken

schot meindert
Starter
Berichten: 528
Lid geworden op: do 2 nov, 2006 17:15

Bericht door schot meindert »

maar johan 75% van je tabel waarde gebruiken is toch je klant voor de gek houden. dan moet hij een grotere kraan huren om die andere 25% te bereiken.

kun je uitleggen waarom je maar 75% van je tabel waarde gebruikt tijdens storten? waarom niet de volle 100%, tuurlijk hij stopt abrubt als je bij je 100% bent, maar dat zie je ook aankomen wanneer je op je end bent. om nou gelijk 25% minder te gaan gebruiken.

ik zit zelf niet op een telekraan dus kan er niet over mee praten maar ben wel altijd erg nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte.

Groetjes Niels.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”