Beginnerstopic voor kraanfanaten

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Bericht door johanneuteboom »

Fotoscan; Systeem LTM 1030/2
Bijlagen
Telescopeersystemen 005.jpg
Telescopeersystemen 005.jpg (47.17 KiB) 5259 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Telescopeersystemen.

Bericht door johanneuteboom »

Fotoscan, en v/d LTM 1070/1 ook nog een printje, Van tele twee en drie de dubbelwerkende cil. te zien.
Bijlagen
Telescopeersystemen 006.jpg
Telescopeersystemen 006.jpg (58.85 KiB) 5199 keer bekeken

hijsboer
Nieuw forumlid
Berichten: 2
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 18:05
Locatie: urk

Re: Gebruiksfactor cq veiligheidsfactor

Bericht door hijsboer »

johanneuteboom schreef:Na een keurig Pb tje gehad te hebben van Jessy heb ik weer een volledig vertrouwen in de zaak ;) Dus Jessy en andere geintereseerden, nog even terug naar die levenslijn (hijskabel) Daar wordt een veiligheidsfactor van 5 voor gehanteerd, evenals dat voor kettingwerk geldt. Dat maakt dus dat een lierwerk wat een reeptrek heeft van 5 Ton, een hijskabel met een breekbelasting van min. 25 Ton moet hebben. Naast die gebruiks-factor hebben we ook nog met werklast-faktors te maken, maar deze gebruiken we hoofdzakelijk voor hijsgereedschappen. B.v wanneer we een hijsband of ketting stroppend of doorgelust toepassen om een last aan te slaan. We moeten dan 20 % v/d normale sterkte aftrekken, dit is iets wat er velen op de werkvloer niet willen begrijpen, en zo zijn er nog velen tabellen waarvoor die werklast-factor op van toepassing is. (ch)
ik moet je nu toch even terugfluiten johan gebruiks oftewel veiligheidsfaktor voor kettingwerk is nog altijd 4 en geen 5,hijskabel is 5 of 6 dit is per fabrikant verschillend zie hiervoor certificaat geleverd bij de hijskabel. :Y
veiligheid kent geen tijd.

Robby
Starter
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 18 dec, 2006 20:46
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Bericht door Robby »

Ik zit ook nog met een vraagje.

Men spreekt altijd bij kranen over een cappaciteit van bv 100 ton/meter.
Ik kan me wel voorstellen dat deze kraan geen 100 ton kan nemen op een afstand van 10 meter ofzo? Maar wat bedoelen ze er dan wel mee?
Voor elk probleem bestaat een oplossing,dat is het probleem niet. De oplossing,dat is het probleem!

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Bericht door Jelmer »

Robby schreef:Ik zit ook nog met een vraagje.

Men spreekt altijd bij kranen over een cappaciteit van bv 100 ton/meter.
Ik kan me wel voorstellen dat deze kraan geen 100 ton kan nemen op een afstand van 10 meter ofzo? Maar wat bedoelen ze er dan wel mee?
100ton/meter staat voor 100 ton op 1 meter, 50 ton op 2 meter, 2 ton op 50 meter. Maar in de praktijk zal dit een stukje lager uitvallen, hoe verder vanaf de kraan, hoe meer het gewicht van de mast een rol gaat spelen.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Bericht door johanneuteboom »

Robby, Bij autolaadkranen is meestal de constructieve lastmoment waarde in Tonmeter aangeduid, volgens mij zei Jelmer dat al gedeeltelijk goed. In de praktijk wordt dit lang niet gehaald. Zelf denk ik altijd, wat doet zo'n 100 tm op 10 meter, dan kom je op 10 ton. In Nederland benutten we hier 75% veiligheidshalve van het last moment, dus 7-1/2 ton. En dat is de realistische tabelwaarde. In de folder van een 100 tons telekraan geven ze een lastmoment van 300 tonmeter aan. Op 10 meter zou de kraan dan 30 ton aan kunnen, wat ook wel zou kloppen, waren het niet dat er maar 75% van aangesproken kan worden. Dus met een 100 tonner op 10 meter 22-1/2 ton hijsen is dan ongeveer de max. tabelwaarde. Om de capaciteit van een kraan op meer re'ele wijze weer te geven dan gebruikelijk, is vanaf begin 1990 het kraankenmerk volgens de EG normering in gebruik genomen, en moet bij alle kranen op een goed zichtbare plaats zijn aangebracht.(Dit is meest in het kraanboek) Het kraankenmerk bestaat uit gemiddelde waarden van min. en max.gieklengtes, en bijbehorende max. lasten. Het kraankenmerk geeft dus aan, het kengetal, de max. last, max.vlucht bij max.last, max.gieklengte en de kraangroep. Met deze gegevens word een meer realistische en praktische waarde verkregen.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Bericht door liebherr-machinist »

ehhhh johan nu zijn veel van ons kraan machinisten en weten we wat je bedoelt maarre heb dit aan een maat van me laten lezen en die weet nu nog steeds niet wat je bedoelt :D :D
misschien voor iedereen (dus niet alleen om johan aan te vallen)wat makkelijker proberen uit te leggen voor de gene die dit vak niet of nog niet doen het beste blijft met plaatjes zoals bovengenoemde al vaak doet . en voor degene die vragen hebben blijven stellen

KriVa
Starter
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 20:44
Locatie: België

Bericht door KriVa »

Weer eens tijd om dit topic een schopje te geven,net gezien in een ander draadje:
Lepeltje schreef:Hier een foto van de 5000tons kraan aan boord van de Hermod,het hijsje is het even verzetten van een module.
Het gaat hier om Short tons maar toch een heel gewicht.
De foto is niet super maar er staat duidelijk 3112sht,dit is maar 73% van de tabel van de kraan,op deze vlucht kon ie ruim4200sht hebben.
Wat zijn short tons en,aangezien ik aanneem dat er een verschil is met gewone (metrische?) tonnen zoals wij die kennen,waar zit het verschil dan?
Het niveau van onze gebruikers is omgekeerd evenredig met het tijdstip waarop ze posten.

Gebruikersavatar
Demaghijs
Starter
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 15 nov, 2006 22:10
Locatie: Maurik
Contacteer:

Bericht door Demaghijs »

KriVa schreef:Weer eens tijd om dit topic een schopje te geven,net gezien in een ander draadje:
Lepeltje schreef:Hier een foto van de 5000tons kraan aan boord van de Hermod,het hijsje is het even verzetten van een module.
Het gaat hier om Short tons maar toch een heel gewicht.
De foto is niet super maar er staat duidelijk 3112sht,dit is maar 73% van de tabel van de kraan,op deze vlucht kon ie ruim4200sht hebben.
Wat zijn short tons en,aangezien ik aanneem dat er een verschil is met gewone (metrische?) tonnen zoals wij die kennen,waar zit het verschil dan?
Kijk effe achter deze link en het wordt duidelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Short_ton
Hasta Henk
Afbeelding

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Bericht door stamgast_2 »

zal morgen ff aanboord kijken of ik er een goeie uitleg van kan krijgen van de td aan boord die hebben er aardig wat boeken vol van

ik weet allen dat we aanboord nog short tons gebruiken omdat het een internationaal bekender gewicht is dan dat "wij" in europa gebruiken
en omdat waar we komen ze vaak de europese maatgeving niet kunnen

(bv china australie en uiteraard hier in amerika)

greets roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”