Beginnerstopic voor kraanfanaten

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
trianon
Forumlid
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 1 jan, 2012 21:51
Locatie: Ieper België

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door trianon »

Ik heb al veel gelezen over de invloed van wind tijdens het hijsen maar zijn er ook regels voor regen en sneeuw ?

Gebruikersavatar
DafgekCanada
Forumlid
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 4 apr, 2010 2:02
Locatie: Barneveld/Den Bosch

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door DafgekCanada »

trianon schreef:Ik heb al veel gelezen over de invloed van wind tijdens het hijsen maar zijn er ook regels voor regen en sneeuw ?
je kunt met wind hijsen tot een bepaalde grens. Bij liebherr (bij een LTM1220-5.2) kun je tot aan een snelhid van 32 km/h werken tot dat het piep geluid af gaat. Je kunt daar stoppen or door gaan. Dat licht aan wat je aan het hijsen bent, aan de machinist, omstandig heden, etc. Met regen heeft niet veel effect dat ik weet, maar met een hoost bui dan werken de rigger niet echt meer. Met temperaturen onder de -18 graden word er 1% van de load chart af gehaald. Dus met - 31 graden word er 13% van de kraan hijscapaciteit afgehaald.
Grt van Tristan Papenburg

Check out my Youtube channel

Gebruikersavatar
trianon
Forumlid
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 1 jan, 2012 21:51
Locatie: Ieper België

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door trianon »

DafgekCanada schreef:et temperaturen onder de -18 graden word er 1% van de load chart af gehaald. Dus met - 31 graden word er 13% van de kraan hijscapaciteit afgehaald.
Is dat omdat de motor minder vermogen kan leveren of heeft de olie druk ook te leiden onder deze lage temperatuur ?

Sneeuw kan ik gemakkelijk begrijpen, is extra gewicht en ook meer oppervlak op je mast of last om de wind in te spelen.

Gebruikersavatar
DafgekCanada
Forumlid
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 4 apr, 2010 2:02
Locatie: Barneveld/Den Bosch

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door DafgekCanada »

Nee het heeft niet me de olie druk te maken. Olie word s'nachts warm gehouden door een olie verwarmer. S'morgens start je de kraan 15 min eerder en laat je het warm worden. Een maal wanneer die wat warm is laatje de kraan zijn opwarm oefing doen. (Op toppen, draai een paar keer rond) zo breng je de olie rond, en word zelf warm. De koude temperaturen hebben meer te maken voor de staal in de mast. Staal kan makkelijker breken met kou. Sneeuw blijft biet zo makelijk op de mast liggen om dat het ook waait, waait het altijd er van af. Wind heeft te maken met de oppervlakte van de mast, hoe langer de mast hoe meer de wind het op zij kan dieuwen, en ook meer op de last. Als je 200ton aan het hijsen bent met korte mast heeft het weinig invloed als je met 60m mast en two ton aan het werken ben. Als je groten platen (die recht op staan) aan het hijsen ben kan de wind het een gevaarlijke situatie brengen. Het is de machinist verantwoordelijk als hij door hijst met wind of niet. Elk situatie is anders.
Laatst gewijzigd door DafgekCanada op di 1 sep, 2015 1:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Grt van Tristan Papenburg

Check out my Youtube channel

Gebruikersavatar
trianon
Forumlid
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 1 jan, 2012 21:51
Locatie: Ieper België

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door trianon »

Bedankt voor je uitleg Tristan :) weer wat bijgeleerd.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”