Damwand trillen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Damwand trillen

Bericht door dr crane »

bedoelen we niet hetzelfde , als je een hijskraan bedient, bedien je één hijslier, en nog een paar als je kan op en aftoppen etc.
maar als je fundeert, hijs je in de ene lier je trilblok en je andere lier pakt de damwandplaat. en die kan niet ook via de lmb als de hoofdlier de lmb al gebruikt !
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Damwand trillen

Bericht door liebherr-machinist »

theoretisch gezien kan je met bijvoorbeeld een rupskraan met twee lieren tegelijk hijsen en zakken dit wordt ook apart aangegeven in de lmb , als ik kijk naar mijn kraan lr1300 en eigenlijk alle kleinere lr's (grotere hebben we niet ), hangt er in de cabine een sticker waar op staat dat het hijsen van een last met twee lieren verboden is , maar daaronder hangt een sticker dat het weer wel mag in overleg met de constucteur( niet in die woorden ). Beetje krom maar je mag ze alletwee tegelijkertijd kunnen gebruiken.
Maar wat ik niet snap als er een trilblok in een kraan hangt en deze wordt van buiten de cabine aangestuurt ,dan is de machinist toch nog steeds machinist van een hijskraan en degene die het trilblok bedient de hijer of zie ik dit verkeert.
Ben zelf van mening dat dit weer zo'n grijs vlak is binnen de wet waar maar weing mensen het juiste antwoord weten , en dat er in dit geval een erg ijverige ambtenaar langs kwam die dit net toevallig gelezen heeft :shock:

En ook ik ben van mening dat de echte oude rotten in het vak of een soort van vrijstelling krijgen of een vermakkelijkte cursus , aangezien we van deze mannen heel wat hebben geleert en nag kunnen leren (Y)

keeltie
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 30 mei, 2007 20:06

Re: Damwand trillen

Bericht door keeltie »

als je een trilblok aan de kraan hangt ben je toch eigenlijk geen hijskraan meer .
volgens mij ben je dan een funderings machine en moet je ook de juiste papieren daarvoor hebben .
en de kraan zou dan ook gekeurd als een funderings machine moeten worden .
dat ze gauw een tele kraan pakken trilblok eraan en aan het werk ermee gaan zou eigenlijk niet kunnen
als hij niet gekeurd is

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Damwand trillen

Bericht door dr crane »

ja dan kun je ook niet in de haven overslag gaan draaien, dat komt ook voor , heel ander werk en het kan reuze leuk zijn voor de verandering.
maar als je met twee lieren aan het hijsen bent moet een van de lieren met last (trilblok) als tarra in de kraan 's lmb , dan kan de andere lier in de active lmb draaien en evenredig kan de kraan een stuk minder hijsen omdat er al een flinke brok uit je tabel is.
en dan moet je de funderings opleiding hebben en de tcvt voor dat werk.
ik zie nog wel in de toekomst dat elke kandidaat net als de normale kraan papieren, in tien dagen de funderings papieren gaat halen !
a daily check , keeps the undertaker away

bbbb
Starter
Berichten: 191
Lid geworden op: di 16 okt, 2007 18:47

Re: Damwand trillen

Bericht door bbbb »

Nou dat zal nog wel vies tegenvallen, als je nagaat hoeveel je kwijt bent om die papieren te halen. ;)

bbbb
Starter
Berichten: 191
Lid geworden op: di 16 okt, 2007 18:47

Re: Damwand trillen

Bericht door bbbb »

Ik begin over twee weken trouwens met de papieren voor de grote funderingsmachine. 5 zaterdagen en dat is het. :roll:

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Damwand trillen

Bericht door dr crane »

nou.... dan zat ik er maar 5 dagen naast ! :mrgreen:
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Damwand trillen

Bericht door rapier »

Ik ben vandaag naar de Maasvlakte geweest om damwand te trekken met een 120 tons telerups SPACELIFT MC 1120T in opdracht van Gebr. de Koning.
Ik vond het ontzettend meevallen met trillingen in de kraan (was ik echt niet bang voor) Toch voor durend 24a25 ton op de meter om de planken te trekken.
Wat me wel op viel was dat de giek iets tordeerde omdat je de hoofd haak aan de ene kant heb zitten en het palentouw aan de andere kant die tijdens het trekken niks doet, het is trouwens waardeloos dat je palentouw over de hoofdschijven zit en niet via een rammelschijf onder de kop van de giek, je bent niet flexibel genoeg om het blok op de volgende plank te zetten.
Wat me ook op viel dat ze bij ELECTOBEL me toe lieten om dit werk te doen.
Hijsbewijs, Groene boekje, VCA, ID kaart en dat was het wat ze nodig hadden.
Of je nou een last van 25 ton daar neer zet of weg pakt, het blijft het zelfde.

Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

henry@
Starter
Berichten: 618
Lid geworden op: di 20 feb, 2007 19:42
Locatie: onder amsterdam
Contacteer:

Re: Damwand trillen

Bericht door henry@ »

Is er misschien nog een foto van die telerups, ben er wel benieuwd naar.
heb geen haast

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Damwand trillen

Bericht door André »

Zijn er eigenlijk releatief lichte (kleine) machines die toch behoorlijke lengtes damwand aan kunnen? Wij moeten planken van 13m gaan zetten vanaf een ponton, het ponton kan max. 5m breed zijn.... heeft iemand tips of ideeën?
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”