Damwand trillen
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: Damwand trillen
tgx680 schreef:En als anderen denken en zeggen 'dit is niet mogenlijk"'dan bellen ze ons(Kandt)
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...
Re: Damwand trillen
Wat voor kraan kan men maximaal kwijt op een ponton van 5m breed en wat voor hefcapaciteit en hefhoogtes hou je dan over?
Ik kan me voorstellen dat een kleine rupshijskraan een optie zou zijn, maar hoe zit het met tabelwaarden bij het werken vanaf een ponton?
Zoals geschreven kan het ponton max. 5m breed zijn en dienen er planken van 13m gezet te worden.
Er kan wel met een hijskraan vanaf de straat gewerkt worden, maar dit zou neerkomen op een minimale vlucht van 50m en het over bestaande huizen heen werken (waar men niet op zit te wachten).
Ik kan me voorstellen dat een kleine rupshijskraan een optie zou zijn, maar hoe zit het met tabelwaarden bij het werken vanaf een ponton?
Zoals geschreven kan het ponton max. 5m breed zijn en dienen er planken van 13m gezet te worden.
Er kan wel met een hijskraan vanaf de straat gewerkt worden, maar dit zou neerkomen op een minimale vlucht van 50m en het over bestaande huizen heen werken (waar men niet op zit te wachten).
- patrick-zaxis130W
- Forumlid
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 17:19
- Locatie: oosthuizen
- Contacteer:
Re: Damwand trillen
Zou van t hek of Kandt is bellen die mannen kunnen je alles vertellen. In Nijmegen onder de nieuwe brug zijn ze van van t Hek planken aan t trekken met een kobelco sk 135 in een paar delen en zo zet de machinist ze ook wel is. Denk dat zo n kraantje ook wel op een ponton van 5m breed ze werk kan doen.
Re: Damwand trillen
Als ik mijn auto naar de gargage breng om te repareren word hij gemaakt, maar als ik het zelf kan doen scheelt me dat in kosten... zo ook in dit geval met het werk.
- patrick-zaxis130W
- Forumlid
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 17:19
- Locatie: oosthuizen
- Contacteer:
Re: Damwand trillen
Uiteraard Andre dat zou ik ook doen , dan in ieder geval een ponton verhuur bedrijf bellen voor wat drijf gegevens . De rupskraan die er max op mag staan huren of zelf hebben en het trilblokje nog ff. We zien het resultaat wel verschijnen hier denk ?
Re: Damwand trillen
Kijk... en hier heb ik juist advies nodig, is er een bepaalde formule voor het werken vanaf ponton m.b.t. de hijstabel van een machine?patrick-zaxis130W schreef:...een ponton....rupskraan die er max op mag staan...
Re: Damwand trillen
hebben de pontonverhuurders hier geen antwoord op, ook ivm aansprakelijkheid, ik kan nu wel adviseren om een 20 tons rupskraan erop te zetten, maar als heel het spul in het water licht en de machinist ligt eronder dan is het toch vervelendAndré schreef:Kijk... en hier heb ik juist advies nodig, is er een bepaalde formule voor het werken vanaf ponton m.b.t. de hijstabel van een machine?patrick-zaxis130W schreef:...een ponton....rupskraan die er max op mag staan...
unimog gek
Re: Damwand trillen
Even een pbtje naar medeforummer Simon Klein, die heeft zat stabiliteits berekeningen gemaakt zoals hij het zelf zegtAndré schreef:Kijk... en hier heb ik juist advies nodig, is er een bepaalde formule voor het werken vanaf ponton m.b.t. de hijstabel van een machine?patrick-zaxis130W schreef:...een ponton....rupskraan die er max op mag staan...
twee pagina's terug.
-
- Starter
- Berichten: 744
- Lid geworden op: zo 29 mei, 2005 16:32
- Locatie: Hippolytushoef
- Contacteer:
Re: Damwand trillen
NVAF-richtlijnen voor drijvend funderingsmaterieel (2004)
te downloaden vanaf: http://www.funderingsbedrijf.nl/index.p ... nloads.htm
Belangrijkste regels:
- het ponton mag niet boven ze ijk beladen worden;
- vrijboord minimaal 30 cm (of bij beschut water zonder golfslag 15 cm);
- gecombineerde hoek van trim en slagzij max. 2,5 graden (scheefstand);
Het laadvermogen en de ijk staan in de meetbrief vermeld bij een ponton.
Het vrijboord is de resterende afstand tussen het dek en de waterlijn, 1m3 ponton geeft 1000 kg drijfvermogen.
Het drijfvermogen van het ponton en de inzinking zijn dus vrij simpel uit te rekenen.
Houdt er rekening mee dat het ponton een keer vol is (beladen) en een keer leeg (alle damwand geslagen).
Stabiliteit van het geheel zul je met een computerprogramma (scheepsbouw) uit moeten rekenen, met de hand kan ook, maar is wel een hoop werk.
Er zijn niet veel bedrijven of ingenieursbureau`s die dit kunnen, scheepsbouwers/tekenaar kunnen dit ook.
Als de opdrachtgever het al niet eist, zou ik wel een berekening laten maken alleen al voor de verzekering mocht het misgaan, voorbeelden genoeg hier te vinden..
Heb je geen foto`s van de situatie? Dat zou al een hoop schelen. Succes!
te downloaden vanaf: http://www.funderingsbedrijf.nl/index.p ... nloads.htm
Belangrijkste regels:
- het ponton mag niet boven ze ijk beladen worden;
- vrijboord minimaal 30 cm (of bij beschut water zonder golfslag 15 cm);
- gecombineerde hoek van trim en slagzij max. 2,5 graden (scheefstand);
Het laadvermogen en de ijk staan in de meetbrief vermeld bij een ponton.
Het vrijboord is de resterende afstand tussen het dek en de waterlijn, 1m3 ponton geeft 1000 kg drijfvermogen.
Het drijfvermogen van het ponton en de inzinking zijn dus vrij simpel uit te rekenen.
Houdt er rekening mee dat het ponton een keer vol is (beladen) en een keer leeg (alle damwand geslagen).
Stabiliteit van het geheel zul je met een computerprogramma (scheepsbouw) uit moeten rekenen, met de hand kan ook, maar is wel een hoop werk.
Er zijn niet veel bedrijven of ingenieursbureau`s die dit kunnen, scheepsbouwers/tekenaar kunnen dit ook.
Als de opdrachtgever het al niet eist, zou ik wel een berekening laten maken alleen al voor de verzekering mocht het misgaan, voorbeelden genoeg hier te vinden..
Heb je geen foto`s van de situatie? Dat zou al een hoop schelen. Succes!
-
- Starter
- Berichten: 744
- Lid geworden op: zo 29 mei, 2005 16:32
- Locatie: Hippolytushoef
- Contacteer:
Re: Damwand trillen
We zijn hier om te leren toch? Dan gaan we nog even verder met de wet van Archimedes:
We nemen 4 uniflote pontons van bijvoorbeeld Jan van Schie
http://www.vanschie.com/index.php/ponto ... bouw-infra
Als we deze 2 breed 2 lang koppelen ontstaat een pontonset van circa 5 meter breed en 10 meter lang.
Het drijfvermogen is dan 5 x 10 x de hoogte van 1,38m = 69 ton.
Het gewicht van 4 pontons is 4 x 4 ton = 16 ton.
De inzinking is (eigen gewicht pontonset / drijfvermogen in tonnen) x pontonhoogte in meters = (16/69) x 1.38m = 0,32 m.
Het vrijboord is de pontonhoogte - inzinking = 1,38 - 0,32 = 1,06 m.
Nu gaan we 30 ton gewicht gelijkmatig verdeeld aanbrengen op het ponton (schotten+kraan+container+damwand etc.)
Inzinking is ((eigen gewicht pontonset + belasting) / drijfvermogen) x pontonhoogte = ((16+30)/69) x 1,38m = 0,83 m.
Het vrijboord bedraagt nu pontonhoogte - inzinking = 1,38 - 0,83 = 0,55 m.
Het vrijboord is groter dan 30 cm (of 15 cm zonder golfslag) dus voldoet, alleen nog toetsen op trim-/slagzij max. 2,5 graden bij werken 'buiten boord' oftewel over de rand van het ponton.
We nemen 4 uniflote pontons van bijvoorbeeld Jan van Schie
http://www.vanschie.com/index.php/ponto ... bouw-infra
Als we deze 2 breed 2 lang koppelen ontstaat een pontonset van circa 5 meter breed en 10 meter lang.
Het drijfvermogen is dan 5 x 10 x de hoogte van 1,38m = 69 ton.
Het gewicht van 4 pontons is 4 x 4 ton = 16 ton.
De inzinking is (eigen gewicht pontonset / drijfvermogen in tonnen) x pontonhoogte in meters = (16/69) x 1.38m = 0,32 m.
Het vrijboord is de pontonhoogte - inzinking = 1,38 - 0,32 = 1,06 m.
Nu gaan we 30 ton gewicht gelijkmatig verdeeld aanbrengen op het ponton (schotten+kraan+container+damwand etc.)
Inzinking is ((eigen gewicht pontonset + belasting) / drijfvermogen) x pontonhoogte = ((16+30)/69) x 1,38m = 0,83 m.
Het vrijboord bedraagt nu pontonhoogte - inzinking = 1,38 - 0,83 = 0,55 m.
Het vrijboord is groter dan 30 cm (of 15 cm zonder golfslag) dus voldoet, alleen nog toetsen op trim-/slagzij max. 2,5 graden bij werken 'buiten boord' oftewel over de rand van het ponton.