Liebherr telescoopgieken

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Bericht door johanneuteboom »

Om wrijvings weerstand zo min mogelijk de kans te geven is het zo als bijna alle telekraan machinisten weten een must, om met regelmaat de gieksecties te vetten. Na het vetten de mast zo steil mogelijk optoppen om in te schuiven. Het vetten en smeren van de mastdelen is afhankelijk van het gebruik, bij veel schuifwerk zal er meer gesmeerd moeten worden. Bij normaal kraangebruik kan het meest wel weer een maandje toe alvorens we weer een vetlaagje aanbrengen. Het beste vindt ik zelf een stug en watervast vetsoort, b.v. het speciale witte Liebherr giekvet. Zelf heb ik ook vele jaren met Teflon olie gewerkt, maar voor je daar mee aan de gang wil moet eerst de mast goed ontvet worden wil je er optimaal van kunnen genieten, naast dat teflon olie duur is, vond ik zelf dat er toch veel viezigheid tijdens regenval naar beneden kwam. Gebruik ook niet te dunne spuitbus olieen, het is een drama als er tijdens transport druppels van de mastdelen op je voorraam lekken, net als dat ook voor het milieu niet gezond is. Daarom ook met enige regelmaat overtollig vet rond de telekragen verwijderen om knoeien te voorkomen. Voor het smeren v/d binnen blokken de mast voorzichtig ontlasten d.m. van de kop op de grond te laten ontlasten, denk wel om de hijskabel, eindafslag en de kunststof schijven, laat b.v. iemand kijken, of gebruik een heftruck om de giek te ontlasten aan de jipbevestiging, dit is nodig om de vetnippel wartels niet uit de kunststof slijtblokken te persen wanneer de blokken belast zijn bij het smeren met de vetspuit.:roll:
Bijlagen
06-08 273 Vetten.JPG
06-08 273 Vetten.JPG (102.47 KiB) 4032 keer bekeken

Gebruikersavatar
japio
Starter
Berichten: 161
Lid geworden op: di 17 apr, 2007 20:29
Locatie: Heemskerk

Bericht door japio »

Johan, dapper, om in een wit shirt met de vetspuit/kwast aan de gang te gaan :D
Ik kan altijd nog als slecht voorbeeld dienen!

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door geertyke »

Nog een tipje. Gebruik ook goede kopjes van een vetspuit. Vaak zijn op den duur kopjes versleten. Dan blijven ze vast zitten. Wat doen machinisten vaak? Trekken ze zo hard, dat de nippels uit de glijblokken breken. Dan is het probleem lekker. Als je pecht hebt moet de mast uit elkaar om er bij te komen. Of de machinist zegt lange tijd niets, tot het schuiven problemen begint te geven. Ja, dan is er te lang niet gesmeerd.

Wat ook goed werkt is met vetspuit smeren. Dan 1/3 uitschuiven en dan weer in. Weer smeren, en dan 2/3. Enz. Per sectie. Voordeel is dat je het vet dan ook de giek inbrengt.

Maar nu eens een andere vraag? Hoe gaat het onderhoud van telescoopgieken in de sloop? Daar zijn weinigen die daar over nagedacht hebben. Wat gebeurt er als het te vet ook is?? Stof/steenkorreltjes gaan aan het vet zitten. Uiteindelijk heeft het vet dan het tegenstelde doel. Het smeert niet meer. Door de groffe steentjes en stof gaat het werken als 'schuurpasta' waardoor regelmatig onderhoud aan de glijblokken gepleegt dient te worden. Wat dat betreft heb je dan glijdblokken met goede glijeigenschappen gebruiken en daar moet je dan het liefst weinig vet gebruiken. En dient het materiaal van de glijblokken van hoge kwaliteit te zijn.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Johan bedankt voor de uitleg en Geert-Yke bedankt voor de aanvullende info.
Altijd interessant, zulke zaken. :Y

Het zal wel een onmogelijke klus zijn om een sloop-telescoopgiek op de automatische vetsmering aan te sluiten? Anders is dit toch een must bij een sloop-telescoop. Aangezien je met sloopwerk veel meer stof en gruis 'om de oren' krijgt dan op een bouw, lijkt me dit een must. Tijdig vers vet erbij om het vuil buiten te houden, maar dan moet je wel geregeld met de kop van de giek omlaag om deze te ontlasten en de onderzijde van de giek van vet te voorzien.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door geertyke »

Automatisch systeem gaat niet. Bij de glijdblokken zitten de nippels aande bovenkant. je kunt er bij door een gat/luik aan de bovenkant. Daar kij je geen leidingen aansluiten voor vetsmering.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Onderhoud

Bericht door johanneuteboom »

Zelf had ik bij het werken in zeer stoffige omgevingen weken werk in ertsvelden aan b.v. wielgravers of tussen de kolen bergen op het Hoogoventerrein de beste ervaring aan met teflon olie gesmeerde mastdelen, daar blijft prakties geen grofstof aan kleven. Zoals ik al eerder zei is het wel een must om alvorens met teflon aan de gang te gaan eerst de mast grondig te cleanen en het is volgens mij de beste optie om in een chronisch stoffige omgeving met teflon te smeren. Wat Geertyke ook al zei, vet met zanderige grofstof is de meest idiaale slijppasta die je kan bedenken. Sommige smeren b.v. ook buitenvertande draaikransen met normaal vet, ik heb zelfs een bedrijf gezien die een automatisch systeem af en toe een klodder liet geven op de buiten vertanding. In ons werk hou je de zanderige narigheid daar echt niet bij vandaan, al hou je de kraan nog zo schoon. Tijdens het opleggen van de schotten waait er gauw wat zand over je dek, voor een buiten vertande draaikrans is een goede optie een sneldrogende tandwielspray , b.v. van Molycote. Een goed (schoon) onderhouden draaikransvertanding is bijna niet te verslijten, even als goed onderhoud aan de glijblokken van een telesysteem, welke dan ook bijna niet te verslijten zijn bij een gemiddeld gebruik. :roll:
Bijlagen
06-08 269 Smeren.JPG
06-08 269 Smeren.JPG (126.11 KiB) 3806 keer bekeken
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op zo 23 nov, 2008 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Bericht door stamgast_2 »

smeerde bij heijkoop er altijd jt5 vet met cardan olie op
(met een verf roller niet te snel zit je zelf niet onder)
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Liebherr Telescoopgieken

Bericht door johanneuteboom »

Deze middag was er weer even tijd om de telesecties van een vetlaagje te voorzien, gewoon een lekker stevig waterbestendig vetje met behulp van een kwast hier en daar op de glijsporen aanbrengen en daarna zoveel als mogelijk optoppen en intelescoperen. Met de 52 meter telescoop v/d LTM 1090-2 doe ik eerst de secties 5-4-3-2 op 100% strijken zo laag mogelijk. Daarna gaat het eerste en ook zwaarste deel naar de grond om ook op 100% uitgeschoven te vetten. Na deze behandeling gaan de delen 5-4-3-2 op 92 % en deel 1 op 46 % in de laagst afgetopte stand zoals op de foto is te zien. Dit om de binnen glijblokken met de vetspuit wat vet te geven. Dat kan alleen op deze 92 % uitgeschoven stand, daar de vetnippels dan voor de vetspuit bereikbaar zijn voor de voor dit doel gemaakte daalder grote sparingen. Ook nu doe ik het eerste zware deel weer appart vanwege de belastinggraad. Te zien is dat ik de kop voorzichtig afgesteund heb op een balk met een plaat rubber. Dit is nodig om de kunststof binnenglijblokken wat te ontlasten om het vet met de handvetspuit makkelijk in te brengen en het risico om de vetnippels er uit te persen te voorkomen, ook is het te doen om de delen met een heftruck wat te ontlasten, wel is het erg oppassen waar we de dan delen liften om geen vervorming te krijgen in het giekprofiel. Het beste is dan om onder de steunkragen op de uiteinden van de secties te liften met een stevig houten onderslag op de vorken v/d heftruck, waar bij absoluut niet onnodig teveel gelift moet worden, de mastdelen zouden gemakkelijk ook aan de bovenzijde vervormd kunnen worden. Dit is de manier zoals ik het zelf al vele jaren doe, wellicht zijn er collega's die een andere wijze inzake deze onderhouds procedure volgen, kom er gerust mee voor de dag en laten we zo onze jonge collega's, of degene die deze ervaringen nog missen van onze kennis gebruik te maken.
Bijlagen
Telegiek LTM 1090-2         11.JPG
Telegiek LTM 1090-2 11.JPG (123.02 KiB) 3344 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Liebherr Telescoopgieken

Bericht door johanneuteboom »

Foto 2 ; De configuratie stand tele 5,4,3,2 op 92 % en deel een op 46 % , om de inwendige bovenglij blokken met de handvetspuit te smeren is de mast negatief iets ontlast door de kop voorzichtig af te steunen op de grond.
Bijlagen
Telegiek 1090-2        13.JPG
Telegiek 1090-2 13.JPG (111.12 KiB) 3931 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Liebherr Telescoopgieken

Bericht door johanneuteboom »

Toch is dit een mooier gezicht als de voorgaande foto's. Hier de telescoop gieken van een LTM 1160/2 en 1090/2 , met resp. de mast op een lengte van 47,6 meter uitgeschoven waarbij deel 1-2-3 op 92 % en 4-5 op 46% staat. Het hijstabel geeft daarbij nog ruim 6 ton aan te kunnen op 44 meter sprei. De LTM 1090/2 laat hier 30,2 meter lengte giek zien in de configuratie van deel 3 en 4 op 92 % , deel 5 op 46 % waarbij deze kraan op een dan max. te geven sprei onder volle ballast nog bijna 6 ton aan kan. In een zelfde configuratie mast als de LTM 1160/2 zou de 1090 met evenzovele mastdelen 41.4 lengte geven, de max. te geven sprei is dan 38 meter waarbij deze kraan 3 ton aan zou kunnen.
Bijlagen
Verkade 7-1-09 78.JPG
Verkade 7-1-09 78.JPG (52.09 KiB) 3579 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”