Manschappenbak

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door liebherr-machinist »

Met deze bak mag je inderdaad gewoon personen vervoeren als deze daarvoor gekeurd is, ik denk dat knorretje in de war is met de bak die de Groot Voorschoten jarenlang gebruikt heeft (heb er helaas geen foto's van) deze bak noemde we ook wel de bovero bak was alleen bedoelt voor materiaal en zag er bijn het zelfde uit .
Ligt er denk ik maar net aan hoe deze gekeurd is . Snap alleen niet dat die van van Riel ook voor personen is aangezien de zijkant er uit kan??

machinist_knorretje
Starter
Berichten: 309
Lid geworden op: za 3 nov, 2007 18:17
Locatie: leidschendam

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door machinist_knorretje »

liebherr-machinist schreef:Met deze bak mag je inderdaad gewoon personen vervoeren als deze daarvoor gekeurd is, ik denk dat knorretje in de war is met de bak die de Groot Voorschoten jarenlang gebruikt heeft (heb er helaas geen foto's van) deze bak noemde we ook wel de bovero bak was alleen bedoelt voor materiaal en zag er bijn het zelfde uit .
Ligt er denk ik maar net aan hoe deze gekeurd is . Snap alleen niet dat die van van Riel ook voor personen is aangezien de zijkant er uit kan??
ja klopt alex dacht namelijk dat het zo was als de bak open kan worden gemaakt mag je geen personen vervoeren

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door J Witteveen »

Betreft 13 tons Tadano met jib en manschappenbak je kan pas oordelen of het kan als je de tabel van deze kraan hebt gezien. Hij zit zeker tussen de 15 en 18 meter denk dat die kraan dan nog 1000 kg mag tillen dus een werkbak met 2 personen moet kunnen onder de 250 kg.
Johan betreft de werkbak hangen aan een Maeda kraan . Dat wordt mij wel eens gevraagd maar ik begin hier niet aan,al kan het in sommige gevallen wel. Ik heb een bedrijf in verhuur van hijkranen voor goederen te hijsen zowel met als zonder bediening. Ik ben geen hoogwerker verhuurder
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door johanneuteboom »

Manschappen bak met twee man, wat handgereedschap en bijtelling haakgewicht is al gauw meer als 500 kg. Dat betekend dat een dertig tonner al geen radius kan geven meer als twintig meter, al zou die kraan volgens de norm maar 25 % van zijn capaciteit mogen benutten.

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door J Witteveen »

dat zou kunnen Johan mijn reken som was 2 personen 150 kg wat gereedschap 25 kg werkbak 75 kg maar heb zelf al meer dan 15 jaar niet meer met een manbak gewerkt. Dan zit je met de Tadano niet geheel goed. Al is mijn idee zit je met die norm niet wat te overdreven veilig.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Gebruikersavatar
tele
Starter
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 28 nov, 2004 18:27
Locatie: drachten

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door tele »

In het jib tabel van een 15 tons tadano spreekt men over graden en dan maakt niet uit wat de lengte van je hoofdmast is.
Bij 65 graden tilt ie 1400 kilo, bij 60 graden tilt ie 1200 kilo, bij 55 graden tilt ie 950 kilo, bij 50 graden tilt ie 800 kilo, bij 45 graden tilt ie 650 kilo en als ik de foto zo zie zit ie tussen de 65 en 45 graden te draaien.
Dus mag dit (ch)

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door Randy »

@Tele,

Bij 65 graden zou het nog net kunnen, maar ga je verder naar beneden (lees meer vlucht) redt je het echt niet hoor!

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

mavga
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: za 20 okt, 2007 9:21
Locatie: Rotterdam

Zelfgebouwde werkbak

Bericht door mavga »

Een klant van ons had zelf een werkbak gebouwd, omdat deze aan bepaalde afmetingen moest voldoen. Hij had er geen certificaat bij en vond het gek dat de machinist er niet mee wilde hijsen.

Graag jullie idee hierover, zie foto.
Bijlagen
zelfbouw werkbak.jpg
zelfbouw werkbak.jpg (130.37 KiB) 4406 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: zelfbouw werkbak

Bericht door johanneuteboom »

Tja, de wettelijke regelgeving is duidelijk dat dit absoluut niet kan, dat weten 99,9 % van alle branche genoten wel. Spijtig voor deze klant, welk zijn zinloze constructie uurtjes wellicht nuttiger had kunnen besteden, dit terwijl een orginele goedgekeurde manschappenbak voor enkele tientjes door een gecertificeerd kraanbedrijf kan worden meegeleverd. (ch)

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: zelfbouw werkbak

Bericht door Beginneling »

Zoals Mavga al schreef, de werkbak moest aan bepaalde afmetingen voldoen, dus blijkbaar kon de gekeurde bak van het desbetreffende kraanbedrijf niet gebruikt worden.

Maar als die klant de werkbak even laat keuren en eventueel aanpassen, zijn de uurtjes niet voor niets geweest.

Ik kan vanaf de foto de lasnaden niet beoordelen, maar het bakje ziet er wel netjes uit.

Maar in jullie werk moet je gewoon consequent zijn wat het keuren van hijsmaterialen betreft.

Mij persoonlijk hadden ze nog wel over kunnen halen om er mee te hijsen, alleen had ik dan langere stroppen genomen en door het hijsoog heen, onder de vloer van de bak door, weer omhoog door het andere hijsoog gehaald.
"Ken niet" bestaat niet.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”