Manschappenbak

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: zelfbouw werkbak

Bericht door jutter »

mag dit dan wel?
Bijlagen
Kopie van IMG_0934.jpg
Kopie van IMG_0934.jpg (126.4 KiB) 4456 keer bekeken

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: zelfbouw werkbak

Bericht door Arie H »

Het is een werkwijze die veel voorkomt.
Persoonlijk vind ik dit de meest veilige manier. De jongens hebben normaliter een goede uitrusting.
Wat ik wel deed ( en nog) is een losse topschalm gebruiken die ik als eerste in de haak hing en die alleen te gebruiken voor het klim/afdaaltouw.
Dit kan het knellopen voorkomen tijdens het abseilen of ( als de klimmer weer op de grond is) het lostrekken van het touw.
Bij bomen met een brede kruin of heel veel takken is het soms ook handig om de haak eerst rechtstandig langs de stam naar beneden te laten zakken en de klimmer dan pas aan te laten pikken.
Voor de klimmer zelf is dat ook vaak prettiger.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: zelfbouw werkbak

Bericht door rapier »

Als ik de zelf gebouwde werk bak zie mis ik de kooi bescherming aan de bovenkant en de dubbele handgrepen.
Als ze nu hun eigen vast houden aan de bovenste steil en je gaat langs een muur moet je de boel weer gauw laten zakken(blauwe vingers) :D
Ik zou deze bak wel willen gebruiken net boven water met de maker van deze in de bak.
Als het dan mis gaat heeft deze tenminste een nat pak :D
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

liebherr1025
Starter
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 14 jun, 2009 21:56

Re: Zelfgebouwde werkbak

Bericht door liebherr1025 »

dat met die bomen zager zo doen wij het ook altijd.
en ik gebruik altijd een voorloper waar de klimmer zijn touw door doet dit om te voorkomen dat het klimtouw vast gaat zitten.
Maar als je het officieel gaat bekijken mag dit niet volgens de arbo.
maar ik vind het een veiligen en fijne werk wijze. en de zager heeft de spullen wel voor elkaar hij hangt er zelf in tenslotte.
van klein denken is nog nooit iemand groot geworden.

henricus
Forumlid
Berichten: 6350
Lid geworden op: ma 17 nov, 2008 18:21

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door henricus »

een echte werkbak kan ook aan het jib
Bijlagen
werkbak.jpg
werkbak.jpg (59.29 KiB) 3043 keer bekeken

henricus
Forumlid
Berichten: 6350
Lid geworden op: ma 17 nov, 2008 18:21

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door henricus »

aan het jib
Bijlagen
werkbak.jpg1.jpg
werkbak.jpg1.jpg (42.14 KiB) 3035 keer bekeken

henricus
Forumlid
Berichten: 6350
Lid geworden op: ma 17 nov, 2008 18:21

Re: Werken met de manschappenbak

Bericht door henricus »

werkbak in gebruik
Bijlagen
iooiho.jpg
iooiho.jpg (48.33 KiB) 3025 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Zelfgebouwde werkbak

Bericht door johanneuteboom »

liebherr1025 schreef:dat met die bomen zager zo doen wij het ook altijd.
en ik gebruik altijd een voorloper waar de klimmer zijn touw door doet dit om te voorkomen dat het klimtouw vast gaat zitten.
Maar als je het officieel gaat bekijken mag dit niet volgens de arbo.
maar ik vind het een veilige en fijne werk wijze. en de zager heeft de spullen wel voor elkaar hij hangt er zelf in tenslotte.


Ik heb dat zelf nog nooit in een Arbo wet gelezen hoor. Volgens mij kunnen we zo ook in uitzonderlijke wijze te werk met in achtneming van de hoogst mogelijke risico's. Ook met gebruiks-factor 24 inzake kraanopstelling en hijsmateriaal, alsook met gekeurd klimtuig-werk en natuurlijk ook ervaren klimmers.

Volgens een goed overlegd werkplan gewoonweg veilig te werk in sommige uitzonderlijke voorkomende situatie's, natuurlijk wel alleen dan situatie's genomen waarin we niet of moeilijk met een hoogwerker of manschappen bak aan het werk kunnen. Dit lijkt me het logische verhaal achter een zeer veel toegepaste en voorkomende werkwijze bij bootmast en boomwerk hijshandlingen.

Wel zo veilig lijkt mij ook om altijd een voorloper te gebruiken en de werksnelheid absoluut te reduceren of gewoonweg rustig aan te doen om alle (hijs) handlingen zo gecontroleerd mogelijk te laten verlopen en de klimmer het werk zo veel mogelijk zelf te laten doen.

De kraan is natuurlijk altijd sterker als een klimtouw, daarin zit ook direct het grootste risico dat het een en ander mis kan gaan. De klimmer zou kunnen vastlopen terwijl de kraan bv. door hijst. het lijkt gezocht maar is natuurlijk heel goed mogelijk. Dus wanneer je zo'n voorkomende werkwijze van plan bent toe te passen zou ik toch echt even goed met elkaar gaan toolboxen, vooral ook om niet te voorziene risico's zoveel als mogelijk uit te sluiten. Al met al komt er in mijn logische verhaal dus nog wel het een en ander bij kijken;N

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Zelfgebouwde werkbak

Bericht door dr crane »

eerst maar even die stophout krat beoordelen, jazeker dat is geen manbak. en als je wat rondsnuft in de wereld van de manbakken zie je meteen dat hier de karakterestieke voorwaarden/eigenschappen ontbreken zoals de genoemde binnenhandrailing , schopbord tot kniehoogte , bovenkooi en fatsoenlijke hijsbevestiging. Wordt dit allemaal aangebracht en berekend door een constructeur , dan mag de Bak gecertificeerd worden en gebruikt als zodanig.
ook moet je dan even een bordje erop hangen met aantal personen en bagage gewicht en totale massa ;)
Wat aangaat de boomacrobatiek dat valt vooralsnog overal buiten en komt nog het dichtste bij bungy jumpen. houd je hoofd erbij en zorg dat de jumper je niet gaat aanklagen als per ongeluk een tak op zijn eigen hoofd valt . maw. je kan hem er wel inhangen maar zodra het fout gaat moet je haakje los zijn. (A)
a daily check , keeps the undertaker away

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Zelfgebouwde werkbak

Bericht door Randy »

Ik heb afgelopen dagen ook met hoogtewerkers gewerkt van Totalis. Tjonge, die moeten volgens mij wel hun hele leven op knoopcursus zijn of creatief met touw.....

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”