Inscheren tuidraden A-frame

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

Is moeilijk te zien op die vorige foto, maar dat liep zo als het moest, dus nog maar een keer goed kijken , de keur meester was het trouwens ook niet opgevallen, maar ik, en een heleboel collega's zouden hem zo niet goed keuren. Ps. op de vorige foto is het foutje beter te zien.
Bijlagen
Insch.JPG
Insch.JPG (46.7 KiB) 4622 keer bekeken

Gebruikersavatar
Florisjan
Starter
Berichten: 87
Lid geworden op: di 5 jun, 2007 9:09
Locatie: Tongeren

Bericht door Florisjan »

Als leek zie ik niets fout, maar op de manier waar op de eerste foto gemaakt is zou ik zeggen "er klopt iets niet met het dode end"

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

En dan verdien jij nog niet eens je brood in de brance, je bent warm Florisjan. (ch)

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

Duistere foto! :?
Bijlagen
abc 3.JPG
abc 3.JPG (40.8 KiB) 4584 keer bekeken

Gebruikersavatar
bassie
Starter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 19:30
Locatie: nieuwegein

Bericht door bassie »

dat is natuurlijk een eitje er zitten twee draadklemmmen om beide kabels heen , terwijl dit alleen aan de onbelaste kant hoort.
op deze OUDE manier beschadig je het hijsdraad .en een klem is genoeg en danwel op een afstand van 2 maal de kabel diameter van de hijsslof af 8) 8)
geen uitdaging te groot voor mijn challenger!!

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

Prima Bassie, op zich is een draadhuis (met wigklem verbinding) al een 100% sterke verbinding, een draad boutklem enkele centimeters vrij van het draadhuis op het dode part klemmen, is afdoende om het loswerken in extreme situaties tegen te gaan, maar wie zich wel met nutteloos tijdverdrijf bezig wil houden kan wat mij betreft rustig 10 draadklemmen op bouten, mits op de goede manier aangebracht brengt een diameter geschikte draadklem geen noemenswaardige schade op het werkende part. Voor een juiste montage altijd de zitting op het werkende part, dus de beugel die wel vervorming te weeg brengt op het dode part. Evengoed moet vooralsnog natuurlijk wel die enkele klem op alleen het dode part iets van het draadwighuis af gemonteerd zijn. Zie foto Demag 1. JPG in het begin van dit topic, waar deze geschetste situatie zich bij de versteltuien [na het evenaarsschijvennest ] voordoet, volgens mij gedaan om het monteren te vergemakkelen, en kan absoluut geen kwaad.
Bijlagen
demag 1.JPG
demag 1.JPG (47.2 KiB) 4420 keer bekeken
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op zo 5 okt, 2008 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Giekverstelling en tuien Sennebogen 6100 HD

Bericht door johanneuteboom »

Het Sennebogen giekverstel inscherings systeem maakt knullige fouten ( de beruchte Franse slag) eigenlijk niet mogelijk.
Bijlagen
27-09  36.JPG
27-09 36.JPG (70.2 KiB) 3823 keer bekeken

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

Zodra de spie goed vast getrokken zit heeft de draadklem eigenlijk geen functie meer.Als je draad dan alsnog gaat schuiven zit er een verkeerde draad in een verkeert draadhuis of heb je een verkeerde spie erin zitten.Bij een grijper word vaak ook geeneens een klem gebruikt,als je de draad gestoken hebt geef je een keer een ruk en hij zit gewoon goed vast.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Bericht door johanneuteboom »

Ja, als een wigklemverbinding in een draadhuis een maal goed op klemkracht is zal hij niet zomaar los raken, er zijn echter toch situaties dat het wel kan. Denk b.v. maar eens aan het blijven haken van het uitstekende dode part uit een draadhuis of kabelslof, er is dan weinig voor nodig om de spie te lossen met wellicht een niet gewilde uitval van het aanhangende materiaal. Ook is de draadklem soms makkelijk om de spie of wigklem tijdens montage op zijn plaats te houden, vooral bij de wat stuggere kabels die pas met grote kracht een goede zitting bereiken. Vooralsnog passen we in Nederland gewoon als extra veiligheidsnorm bij een wig of spie kabelslof, een draadklemverbinding toe, bij elke toepassing op wat voor hijsmateriaal dan ook. :roll:

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door rapier »

Hier een paar voorbeelden van het bevestigen van de draad t.o.v. draadhuis.
Ik heb het even met een stuk tuinslang gedaan i.v.m. makkelijk voor mij en de kleur.
De oude manier.
Rapier
Bijlagen
draadhuizen 001.jpg
draadhuizen 001.jpg (54.44 KiB) 3486 keer bekeken
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”