Inscheren tuidraden A-frame

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

Je zou haast denken dat deze wijze van inscheren een bewuste sabotage daad is van iemand die zijn collega's of baas een loer wil draaien, daarintegen is de zekering van de dode parten tussen het evenaarblok en tuien door middel van draadklemmen weer supernetjes aangebracht, hierbij moet je denken dat er toch een vakman mee bezig geweest is, waarschijnlijk is deze weggeroepen toen het inscheren aan de beurt was, waarna onbenullen deze klus dachten te klaren.

AC40-1
Starter
Berichten: 266
Lid geworden op: ma 27 nov, 2006 21:14
Locatie: OV

Bericht door AC40-1 »

hmm netjes is het wel met die klemmen.
Maar het werkende part vast maken aan het dode part is ook niet de bedoeling volgens mij (maar ikke kan het mis hebben).

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

Het is waarschijnlijk een in het werk gecreeerd stukje tussentui, welke zo te zien via wiggeklemde draadhuizen op maat gemaakt is, dit is een bewezen methode waar niets op af te kraken valt, de draadklemmen kunnen weinig kwaad verders, maar is overdreven daar een enkele op het uitstekende dode part genoeg was geweest, denk dat ze het gedaan hebben om het spul op maat te houden voor de montage. (ch)

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

Florisjan schreef:Zie daar, ben toevallig bezig het A-frame voor mijn model aan het maken en was mij aan het bedenken hoe de kabels zouden moeten lopen, maar zelfs voor een leek als ik is het duidelijk dat het zo niet moet, rare jongens die Fransen. ;)
Het halende part zo veel mogelijk in lijn invoeren via de bovenste schijf van het evenaarsblok en eindigen via de onderste schijf van dat blok naar de bevestiging dode eind aan het A-Frame, teminste als je zo'n vergelijkbaar ontwerp heb als op deze Demag met een horizontaal evenaars blok of schijvennest. Het zal wel even een gepriegel wezen, succes Florisjan (ch)

Gebruikersavatar
Florisjan
Starter
Berichten: 87
Lid geworden op: di 5 jun, 2007 9:09
Locatie: Tongeren

Re: Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door Florisjan »

johanneuteboom schreef: Het zal wel even een gepriegel wezen, succes Florisjan (ch)
Bedankt voor de uitleg, maar gepriegel wordt het niet bij een schaal van 1:5,7. Ik heb geen evenaar maar twee schijven aan de boom top, het principe blijft gelijk.
Ben al een volle week bezig om het A-frame te bouwen, dat valt niet mee.
Heb nog wel een ander vraagje, zijn de tuidraden even dik als de hijs draden?

Florisjan

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

Florisjan, als er twee tuidraden zijn voor een 50 tons opbouwer zullen er op de korte zwaarlastgiek zeker twee 30 tons tuien op zitten, terwijl mocht er een 5 tons reeptrek op de lier gegenereerd worden zeker [er is ook nog wat wrijvingsverlies] 5 x in gescheerd moet worden [dus 10 parten x 5 =50] op het hijsblok om die 50 ton te liften. Tuidraden zijn meestal afgestemd op de gieklengte, een 50 tons opbouwer met 40 meter giek zal misschien een max. hijscap hebben van 8 ton , is het bruto gew. v/d mast dan 5 T , maakt dat samen 13 T, en dat moeten de tuien aan kunnen, dus effe simpel gezien zal een enkele tui dan 6 - 1/2 Ton zijn, terwijl de enkele hijskabel 5 ton is , de tui draden zijn dus meestal in omvang dikker. Maar de natuurkundige wetten spelen ook een rol, wanneer een mast opgericht wordt vanuit horizontale positie komt er ook een veel groter krachten spel op de tuien te werken , maar voor deze uitleg moet je constructeur natuurlijke wetten zijn, hier word vast wel op gereageerd door een geleerde en kunnen we er allemaal wat van leren . (ch)
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op vr 6 jul, 2007 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Florisjan
Starter
Berichten: 87
Lid geworden op: di 5 jun, 2007 9:09
Locatie: Tongeren

Bericht door Florisjan »

Weer bedankt voor de uitleg :)
Ik wil niet te ver afdwalen van het topic maar het mooie is dat er hier echte kennis aanwezig is, ik had het hijsen met een meer schijven blok geheel over het hoofd gezien. Ik dacht dat ik wel de zelfde draaddikte kon gebruiken voor de tui en hijs/trek draden, want de tuidraden zijn in mijn geval maal 4. Echter ik zou ook een hijsblok met maximaal 4 schijven kunnen maken ( er komen 5 schijven in de boomkop ) en dan wordt het een ander verhaal.
Ik reken niet veel, maak meestal iets "op het oog" met het gevolg dat het meestal veel te zwaar is uitgevoerd. De boom moet ik nog maken maar ik verwacht dat die inverhouding (1:5,7) ook wel te zwaar zal worden, maar dat gewicht moet ik natuurlijk ook ophijsen.
Nu heb ik heel mooie en sterke Inox kabel gevonden, bestaande uit 7 kernen, elke kern weer uit 7 draadjes, deze is ook heel flexibel en kan een kleine radius doorlopen zonder open te staan.
Nu wil ik voor de hijs en trek draden de 3 mm dikke variant gebruiken, deze breekt pas bij een gewicht van 5060 N volgens fabrieks opgave.
Maar dat is al ver boven het maximale hijsgewicht van mijn model, hoeveel dat is weet ik niet maar 150 Kg lijkt mij ruim voldoende (met 4 schijven blok) dan zit ik nog safe als ik de zelfde kabel gebruik als tuidraad.
Kan wel een milimeter dikker nemen voor de tui ( 9010 N ) maar die is ook een slag duurder.
Florisjan

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

Florisjan, je zet een machtig stukje werk neer, zowel met de modelbouw als met jouw uitleg op deze topic, en ik denk dat vele BMF mensen dit ook interesseert, maar nog even terug naar het vorige, de gebruiksfactor die wij meest hanteren voor de staalkabels is factor 6, jouw model model is over twee topschijven getuid, dus dan gaan er 4 parten richting A-frame, dan kom uit op 3373,33 N veilige werkbelasting, jij kan straks veilig hijsen met die 1500 N in de haak, en voor de overloadtest hoef je niet bang te zijn wat het kabelwerk betreft, heel veel succes verder. :Y

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Inscheren tuidraden A-frame

Bericht door johanneuteboom »

foto: Wat mankeerd hier nou weer aan ? (ch)
Bijlagen
foutje.JPG
foutje.JPG (70.37 KiB) 4727 keer bekeken

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Bericht door kleintje75 »

Vlogens mij gaat er een kabel van de achterkant van het evenaarblok naar de achterste schijf op het a-frame en dan naar de voorkant van het evenaarblok, volgens mij moet die ook naar de achterkant van het evenaarblok lopen.


Gr Alex

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”