Borgpennen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Hoe het wel moet

Bericht door johanneuteboom »

Met regelmaat zie ik dat machinisten het niet zo nauw nemen om de blokkerings pennen in de uithouders doen, zowel half of helemaal uitgestempeld alsook in de transport stand. Tijdens transport zou het voor kunnen komen dat er een risico is dat de balk naar buiten komt bij een ontstaan defect aan een terug trekkabel, een uitgelopen cilinderpen, als ook een hydraulische probleem. Tijdens opgesteld draaien zijn velen risicos die het noodzakelijk maken de blok. pennen te gebruiken wil men die risicos uitsluiten.Een daarvan is het onverhoopt wegzakken van een stempel, een blok. pen kan de redding betekenen, of wat nog al eens gebeurt dat de uit houder net niet geheel uit geschoven is, tegenwoordig wordt er zo licht mogelijk geconstrueerd, wat betekend dat de uithouderbalken alleen daar waar nodig sterk genoeg zijn gemaakt, als je dan naast de pen zit kan de uithouder makkelijk vervormen, of erger het begeven, gebruik die pennen en verzeker je eigen dat de balken volgens de aangegeven waarden geblokt zijn,het is toch eigenlijk niet zoveel werk.
Bijlagen
uithouderstempelbalk rechts voor ltm1090.JPG
uithouderstempelbalk rechts voor ltm1090.JPG (89.07 KiB) 6438 keer bekeken

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Bericht door Randy »

Bij dubbel uitschuivende stempelbalken kun je bij half stempelen makkelijk die pennen inzetten, maar probeer dat s in het donker met enkel uitschuivende balken. :o

Ik gebruik ze best veel, maar alleen als de balken helemaal uit staan. Het is best veel werk om ze in halve stand erin te krijgen, want dan moet je steeds weer een stukje inschuiven of uitschuiven voor die pen past.

Randy

PS Leg je dan ook ALTIJD stempelschotten? Hetzij kunststof hetzij stalen?

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Hoe het wel moet

Bericht door johanneuteboom »

Randy, op de testplaat bij Liebherr gaat er niks onder, ik bedoel dat als je de redelijkerewijze zekerheid hebt dat er een goede drukvaste ondergrond is, dan doe ik geen onzinnige dingen, maar dit komt bijna niet voor, dus prakties altijd over de werkkant grote schotten, is dat over 360 gr. dan rondom, en over die pennen, dat is bij de liebherrs niet zo moeilijk, de gaten zijn vrij ruim, en als je de streep aanhoudt floep je ze er zo in, ook op de halve basis, maar ik kan me voorstellen dat als je moet gaan klooien je de werkwijze gaat aanpassen, en getuigt het van je vakmanschap dat je die dingen zo veel mogelijk gebruikt, maar ik zou het probleem wel bij de werkgever of dealer neerleggen. :Y

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Hoe het wel moet

Bericht door liebherr-machinist »

johanneuteboom schreef:Randy, op de testplaat bij Liebherr gaat er niks onder, ik bedoel dat als je de redelijkerewijze zekerheid hebt dat er een goede drukvaste ondergrond is, dan doe ik geen onzinnige dingen, maar dit komt bijna niet voor, dus prakties altijd over de werkkant grote schotten, is dat over 360 gr. dan rondom :Y
alleen aan de werkkant schotten leggen heeft weinig nut aangezien het alteid mogelijk is dat de stempels aan de andere kant ook weg kunnen zakken bij het bijvoorbeeld optoppen komt de last dichterbij de kraan en komt er op de stempels aan de andere kant meer druk te staan je zal niet de eerste zijn die in ene keer mert dat je aan de andere kant begint te zakken.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Hoe het wel moet

Bericht door johanneuteboom »

Liebherr Machinist heeft helemaal gelijk, maar ik zei al eerder dat het v/d situatie afhankelijk is hoe ik dat zelf doe, bij deze een foto waarbij ik alleen over de zijkant werk en dan nog maar met 4 ton ballast , bij meer ballast gaan ook de grote platen er onder daar in opgetopte toestand de stempeldruk zonder last al tot 40 ton kan oplopen.
Bijlagen
stempelplaat.JPG
stempelplaat.JPG (94.98 KiB) 6309 keer bekeken

caj
Starter
Berichten: 174
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 20:15
Locatie: thuis

Bericht door caj »

topic kan beter als titel hebben "hoe het ook kan " in dit vakgebied is geen situatie hetzelfde en geen oplossing fout zolang er geen ongelukken\ schadegevallen gebeuren je heb stomme en slimme oplossingen, je bent altijd beperkt door veel factoren die een klus maken tot wat het is , probeer altijd op een zo veilig mogenlijk manier te werken , probeer het NOOIT ff snel te doen
discussies over het wel of niet gebruiken van borgings pen in je stempelbalen...nou zodra ze nut beginnen te hebben ben je al fout bezig omdat je je stempelbalken dan zijdelings belast (dwz of ver overbrugt of weggezakt)
zo zijn er nog wel meer dingen

Johan als jij wil laten zien hoe het wel moet , laat dan ook duidelijk zien HOE je het doet (het aanslaan en kantelmethode) kunnen wij er ook wat van leren , nu is het raden

nog wat anders . jou kraan is niet meer de jongste......maar jezus wat ziet die kraan er goed uit , ik heb de foto,s uitvoerig bestudeerd en heb dan ook NIKS gevonden , geen vuil,roest,krasje.....niks

ik zet dan ook geen foto,s neer van de mijne...schaam me dood :D

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

hoe het ook wel kan

Bericht door johanneuteboom »

Ja Caj dat had nou je het zegt, beter geweest, kan is beter als moet, maar ik ben geen zinnen deskundige, en ik hoop dat je het niet kwalijk neemt, ik kan natuurlijk niet alles fotograveren, want kan niet de cabine verlaten als de last er in hangt, als je nouw gewoon is een paar dagen met me mee gaat, jij op de bok, en ik alle tijd om de ins en ouds te leren en te fotograveren. Is dat wat? ps. kan jij misschien ook is wat laten zien ?

sjowie
Forumlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: za 15 jul, 2006 7:45
Locatie: costa del kattuk
Contacteer:

Bericht door sjowie »

dat doe ik dan ook maar niet..

ff over die pennen. niet alle kranen hebben die pennen. bijv. een spiering en een grove gmk 2035,3050(-1) en de 3055. de grove's hebben wel blokkering voor ingeschoven balken.
Ben om braam.........

caj
Starter
Berichten: 174
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 20:15
Locatie: thuis

Re: hoe het ook wel kan

Bericht door caj »

johanneuteboom schreef:, als je nouw gewoon is een paar dagen met me mee gaat, jij op de bok, en ik alle tijd om de ins en ouds te leren en te fotograveren. Is dat wat? ps. kan jij misschien ook is wat laten zien ?

dan kunnen we wel om beurten met elkaar mee, elke machinist heeft zn eigen methodes en handigheidje of hulpmiddelen , we kunnen allemaal wel van mekaar leren en dan wordt het toch nog gezellig , ff bij de buren kijken :) ken heel leuk wezen

dus een uitdaging voor alle machinisten met standaard een camera aan boord (niet zon ding in je giek) laat jouw oplossing zien voor een probleem waar we allemaal wel eens voor staan , onder het motto
"als het niet kan zoals het moet , moet het maar zoals het kan"

Ppm
Forumlid
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 5 okt, 2005 8:51
Locatie: Sondel
Contacteer:

Bericht door Ppm »

Die borg pennen vind ik grote onzin wat dat betrefd. Als jij je kraan met de banden los hebt staan en niet overbrucht ;) dan schuiven heus je stempelbalken niet in. Ik sta dan op een vaste bouw maar ze zien je aan komen als je soms 10 keer per dag verkast elke keer de kraan weer in en uit om de borgpennen er in en er uit te doen.
DEMIENESCHUUFTUT
FRYSLAN BOPPE

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”