Borgpennen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Borging van de uithouders

Bericht door J Witteveen »

Diggingpete schreef:Hoi allemaal,

6 jaar heb ik bij diverse kranen op de bouw gelost. Maar zelden heb ik gezien dat de kraanmachinist ook de borgpennen in de uithouders stak ( of hoe die balken tussen de steunpoten en de kraan ook mogen heten ). Die enkele kraanmachinist die dat wel deed zou ik dan ook tot "mierenneuker" bestempeld hebben ( niet gehinderd door enige kennis ter zake ;) ) tot ik op dit forum heb geleerd wat het belang hiervan is. Wat mij opvalt is dat er op zo'n kraan geen "half"automatische borging zit, net zoals dat op een betonpomp te vinden is.

Op dit forum heb ik vele foto's gezien van kranen die omgevallen zijn. Vaak wordt dan gewezen op bovenstaande. Echter ik vraag me af is het nu oorzaak, of gevolg? Kortom: is de kraan nu omgevallen om de borgpennen niet geplaatst zijn, of: de poten zijn ingeschoven als gevolg van het omvallen van de kraan?

Mvgr Peter
Ik heb op diverse kranen gezeten maar heb op geen enkele kraan ooit borgpennen gehad om de stempels te borgen !!
Als een kraan op stempels staat lijkt het mij onmogelijk dat een stempel in schuift !! nou heb ik tegenwoordig alleen nog maar dinky toys maar daar bij kunnen we de stempels ook niet borgen ! en er gebeurd echt niets ! daar is de druk op de stempelbalken te groot voor !
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

Diggingpete
Starter
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 1 jan, 2010 18:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Borging van de uithouders

Bericht door Diggingpete »

Hoi Witkraan,

Tja dan weet ( wit in het dialect bij ons :D ) ik ook niet meer :? . In mijn beleving staan er bij "Hoe het niet moet" massa's foto's van kranen die zijn omgevallen en vaak wordt er dan gesproken over borgpennen van de uithouders.
Maar ik ga straks ff speuren en ik kom er op terug.

Groente

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Re: Borging van de uithouders

Bericht door Jelmer »

Een volledig gestempelde kraan die netjes binnen zijn kunnen aan het werk is zal niet zomaar ter aarde storten zonder de genoemde pennen. Het wordt pas interessant als de kraan op halve basis staat of met werkt met dynamische lasten zoals bomen of het laden van containers die al in de kraan hangen.

Diggingpete
Starter
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 1 jan, 2010 18:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Borging van de uithouders

Bericht door Diggingpete »

Tja, daar was ik weer.

Even wat verder gekeken dan m'n neus lang is en :viewtopic.php?f=190&t=10437 en ja hoor er is al een topic met dit onderwerp. ($) inclusief de antwoorden op de meeste van m'n vragen.

Dus sorry witkraan ik ben het niet met je eens. Mogenlijk dat er op jou kraan(en) geen borgpennen zaten. Maar ze zijn dus wel degenlijk en ofschoon ze dus best belangrijk zijn worden ze weinig gebruikt. precies zoals ik al opmerkte.

Blijft voor mij over, waarom wordt het gebruiks vriendelijke systeem van een betonpomp niet toegepast op een ( met name kleine) kraan?
Of, zoals ik op een landbouwspuit van het merk Vicon wel eens heb gezien: een grote cilinder om de spuitboom uit te klappen en een veerbelaste borgpal
die ontgrendeld wordt door een klein cilindertje ( 10 cm lang en 4 cm diameter ) die op dezelfde slang aangesloten zit als de trekkende kant van de inklapcilinder? Volgens mij is het vrij simpel te maken. ( wacht : eerst ff patent aanvragen :D )

Groente

P.s. beste moderator misschien beide topics beter maar samenvoegen? Ik weet niet of ik dat kan, en dan zeker niet hoe.
P.s. ik lees net m'n bericht door en merk dat de gecopieerde link niet werkt. Sorry diggingpeet is een beetje diggibeet.

Ppm
Forumlid
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 5 okt, 2005 8:51
Locatie: Sondel
Contacteer:

Re: Borging van de uithouders

Bericht door Ppm »

borgpennen zijn om te voorkomen dat je poten in schuiven maar voor dat die inschuiven moet je eerst al omgaan dus ja bijde keren lig je om.
DEMIENESCHUUFTUT
FRYSLAN BOPPE

jutter
Starter
Berichten: 311
Lid geworden op: wo 3 jun, 2009 15:09

Re: Borging van de uithouders

Bericht door jutter »

Ppm schreef:borgpennen zijn om te voorkomen dat je poten in schuiven maar voor dat die inschuiven moet je eerst al omgaan dus ja bijde keren lig je om.
niet helemaal waar , de borgpennen kunnen je nog wel redden als je om wat voor reden dan ook zo schuin komt te staan dat ze in zouden kunnen schuiven .
als ze wel inschuiven weet je zeker dat je achter je eigen mast aangaat, het kantelmoment komt dan erg snel naar je toe (ch) '
net zoals ik zullen vele machinisten met mij doen we ze er eigenlijk nooit in omdat je er op gokt dat het je niet zal gebeuren
met die pennen , een ninja reactie of een dosis geluk ;E , maak je nog een kans

Gebruikersavatar
Whitey
Starter
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 12 mar, 2008 16:47
Locatie: Tynaarlo
Contacteer:

Re: Borgpennen

Bericht door Whitey »

met die pennen in de stempelbalken is er nog een geringe kans dat je er nog een beetje goed vanaf komt zelf. aangezien die bevestigings punten van de cilinder niets erg zwaar zijn uigevoerd. en je gaat ook een keer op je kant heb je de hoogte van de stempels nog onder de kraan. waardoor jij als je gelukt hebt niet wordt geplet in je cabine mocht de cabine aan de kant zitten die je opvalt.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Borgpennen

Bericht door dr crane »

ooit een demonstratie van en collega gezien die op zaterdagmorgen de vrachtwagen met autokraan geleent had om de sloep van de roeivereniging in de haven te laten zakken. dat botenspul is altijd al een beetje tricky omdat je soms erg ver moet dalen om de boot los te kunnen krijgen. zo ging het dus ook mis .... het water was verder weg dan de bediener ingeschat had en de stempel aan de buitenkant kwam licht omhoog....... goed onderhoud met de vetkwast deed de binnenstempel inschuiven en ... daar ga je met je kraantje. gelukkig was het een onzinkbare sloep dus toen de mast door het vlak klapte bleef die hangen ! en hield de auto tegen voor verder omvallen.
een gevalletje iedereen boos ! ;P
dit kan met een "tele" ook gebeuren ! (po)
a daily check , keeps the undertaker away

sjaankraan
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 18 feb, 2009 17:59

Re: Borgpennen

Bericht door sjaankraan »

maar het is ook zo dat als je kraan voorover gaat hij over de lengte van je stempelbalken zeg maar helemaal omhoog gaat en zonder die borgpennen je stempelbalken waarschijnlijk inschuiven dus waar je aks machinist het beste mee bent weet ik niet

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Borgpennen

Bericht door dr crane »

nou hangend boven de grond is altijd beter dan een halve meter in de grond met je snuit , als je de kraan opstelt met alle dingen gedaan die je moet doen is de kans dat je de boel nog redt als je om dreigt te gaan groter dan wanneer meteen de stempels korter worden, dan is er geen houden meer aan.
Laatst gewijzigd door dr crane op za 6 feb, 2010 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
a daily check , keeps the undertaker away

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”