Borgpennen
Moderator: Tim
Advertentie post before
-
- Starter
- Berichten: 34
- Lid geworden op: ma 11 jan, 2010 19:32
- Locatie: Zoersel België
Re: Borgpennen
Interessant deze discussie over stempelbalken borgen. Ik zit zo'n 3,5 jaar op een Grove GMK 6300L en ik hoef geeneens zo gek te doen BINNEN de tabel om al spanning te creeeren op de borgpennen. Bij wat zwaarder hijswerk, of flink doordraaien komt het namelijk vaak voor dat we de borgpennen er niet meer uit krijgen tot zolang de kraan niet terug op haar banden staat en we de balken terug iets kunnen uitschuiven... Voor mij een voldoende stevig argument om elke keer die pennen te steken.
Re: Borgpennen
Even geduld en dan is borgpennen steken niet meer nodig!
Hoe dat zo? Verschillende kraanfabrikanten zijn bezig met variabele stempelbasisprogramma's. Liebherr gaat zelfs heel ver en komt met stempelprogramma's met 'oneindig' veel mogelijkheden.
Een laserstraal meet dan inwendig de stempelbreedte en koppelt dat aan een desbetreffend stempelprogramma. Vooralsnog alleen toegepast op kranen met enkele stempelbalken.
Daar er natuurlijk geen 'oneindig' aantal borggaten zitten wordt borgen dus verleden tijd.
Wat was dus het nut van deze 'veiligheid' de afgelopen jaren??
Hoe dat zo? Verschillende kraanfabrikanten zijn bezig met variabele stempelbasisprogramma's. Liebherr gaat zelfs heel ver en komt met stempelprogramma's met 'oneindig' veel mogelijkheden.
Een laserstraal meet dan inwendig de stempelbreedte en koppelt dat aan een desbetreffend stempelprogramma. Vooralsnog alleen toegepast op kranen met enkele stempelbalken.
Daar er natuurlijk geen 'oneindig' aantal borggaten zitten wordt borgen dus verleden tijd.
Wat was dus het nut van deze 'veiligheid' de afgelopen jaren??
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.
Re: Borgpennen
Hallo Arie,
De LTM 1130-5.1, waar voor het eerst de Variobase op kwam, heeft wel dubbele balken.
De LTM 1130-5.1, waar voor het eerst de Variobase op kwam, heeft wel dubbele balken.
Fotograaf
Re: Borgpennen
Dat zou kunnen. Ik geef alleen door wat ik op de Intermat heb vernomen.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.
Re: Borgpennen
Ik neem aan dat de nieuwe uitschuifcylinder iets sterker is uitgevoerd dan het huidige model die vertrouwd op een metalen pen.Arie H schreef:Even geduld en dan is borgpennen steken niet meer nodig!
Wat was dus het nut van deze 'veiligheid' de afgelopen jaren??
- stamgast_2
- Forumlid
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
- Locatie: Bippen (D)
- Contacteer:
Re: Borgpennen
Ligt er weer aan welk merk je neemt.Jelmer schreef:Ik neem aan dat de nieuwe uitschuifcylinder iets sterker is uitgevoerd dan het huidige model die vertrouwd op een metalen pen.Arie H schreef:Even geduld en dan is borgpennen steken niet meer nodig!
Wat was dus het nut van deze 'veiligheid' de afgelopen jaren??
Geen idee of het nog steeds is. Maar spierings had naar mijn weten geen borgpennen.
Gr Roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.
- desmoklepje
- Starter
- Berichten: 644
- Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
- Locatie: emmen
Re: Borgpennen
spierings niet nee
en demag ook niet (ac50 iig)
en demag ook niet (ac50 iig)
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD
- Eyeless
- Starter
- Berichten: 831
- Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
- Locatie: Verwegnistan
- Contacteer:
Re: Borgpennen
Terex Ac80-2 heeft op volle basis ook geen borging..Alleen op halve basis en ingeschoven..
Mvg Marco
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..