Stempelschotten

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Stempelschotten

Bericht door daf3600 »

Ik heb wel 30 tons rupskranen er doorheen zien ploffen, waarvan de machinist nog net boven door het vooorraam eruit kon komen. en je zo de motorkap op kom lopen. Maar goed, dit ging goed dus, maar als je er één keer goed door heen ploft dan vertrouw je veengrond nooit meer.

Ik weet natuurlijk niet wat de grondslag is waar de kraan op is afgestempeld. gezien de foto's die hij heeft geupload kun je er wel uit opmaken dat Arie genoeg ervaring heeft. en natuurlijk wel wat reactie's wil losmaken...

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Stempelschotten

Bericht door liebherr-machinist »

ach dan reageer ik, iemand die in zo een weiland gaat staan met zo een kraan, laat op zijn minst een zandbed met rijplaten neerleggen(beter is nog een schottenbaan). maar ik vermoed dat dit te duur zou worden iets waar we met zijn alle tegen aan lopen de laatste tijd. De klant blijft net zo lang zoeken tot hij een bedrijf vind die dit goedkoper durft op te lossen. mijn vraag hierbij is alleen tot welke prijs willen we gaan?
nu ging het goed maar wat als het niet goed gaat de volgende keer..

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Stempelschotten

Bericht door Arie H »

Ik ben het met mijn voorganger eens, dat dit klusje niet de schoonheidsprijs verdient. Je krijgt echter de mogelijkheid van een lokale agrariër om zijn land te gebruiken. Je probeert dan met rijplaten en draglineschotten een redelijke tot goede opstelplaats te creëren voor de kraan. Ik denk dat een paar vrachten zand storten in dit geval geen zin had. Ten eerste breng je alleen maar meer gewicht op één plaats en het water maakt van dit zand ook maar een natte bende. En je moet het weer opruimen ook.
Voor het inrijden hadden we een dubbele laag rijplaten gebruikt en die hield zich goed bij het manoeuvreren.
Het opbouwen gebeurde in het pikkedonker. Het casco hadden we eerst geladen in het oosten van het land. Dit transport mocht vanaf 10 uur 's avonds rijden en zou halverwege de nacht op dit boerenweggetje aankomen en parkeren. Wij moesten dus voor het transport ter plekke zijn en dus ook opbouwen.
Met een rondje proefdraaien steil opgetopt bleef het allemaal goed liggen/drijven. Max. stempeldruk komt dan ook al in de beurt van de 80 ton. Tijdens het oppakken en te water laten zouden deze waardes in de buurt komen van de 100 ton.

Met minimale ballast en de wielen aan de grond hou je zodoende de stempeldruk zo laag mogelijk. Voorover het casco oppakken en optoppen tot een korte vlucht. Kwartslag draaien en langzaam aftoppen tot je voorbij de stempels bent en gelijk zakken tot maaiveldniveau Vervolgens richting de sloot en ondertussen met een schuin oogje je stempelschotten in de gaten houden. En als dan de schotten (volgens verwachting) beginnen te zakken door invering van het veen en het water omhoog komt: vol aftoppen en zakken. (eigenlijk precies wat je met een kleine kraan ook doet) Gewicht raak je kwijt en het zaakje komt terug door de hoeveelheid ballast aan je kont.
Voor de waterzijde had ik al om twee extra draglineschotten gevraagd en aan de landzijde had voor het mooie er nog wel eentje bijgekund.
Om maar te eindigen met een boerenwijsheid: 'achteraf kijk je een koe in zijn kont'.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
IamCandyman
Starter
Berichten: 487
Lid geworden op: vr 3 aug, 2007 20:19
Locatie: Melsele (België)

Re: Stempelschotten

Bericht door IamCandyman »

cjsiku schreef:Volgens mij ben je nog niet helemaal bekend met de werking van veen, Andy. Dan zou je weten dat dit dikke water niet te vertrouwen is ;)
Daar ben ik inderdaad niet mee bekend, hier hebben we enkel dikke klei of zand.
Kan veen dan echt plotseling zomaar inklappen dan? :o
grtz, Andy

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Stempelschotten

Bericht door Arie H »

Even een duidelijke uitleg opgezocht:
Veen is een natte, zuurstofarme en sponsachtige grondsoort, die is opgebouwd uit gehumificeerd plantaardig materiaal. De gedroogde vorm staat bekend als turf. In Noord- en West-Nederland worden de uitgestrekte veengebieden al honderden jaren vooral als weidegebied voor koeien gebruikt. Drassige gronden en veengebieden of veenmoerassen waar turf werd of wordt gestoken, werden vroeger ook wel moer genoemd. Wanneer veen aan toenemende druk en temperatuur wordt blootgesteld vormt zich bruinkool.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Re: Stempelschotten

Bericht door desmoklepje »

www.veenpark.nl
Nu gesloten maar als je wat te weten wil komen over veen ,een aanrader
veen is zulk leuk spul als je er op springt voel je de grond veren
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Stempelschotten

Bericht door Peter_S »

IamCandyman schreef: Daar ben ik inderdaad niet mee bekend, hier hebben we enkel dikke klei of zand.
Kan veen dan echt plotseling zomaar inklappen dan? :o
JA en afhankelijk van de situatie kan het veen vele meters verder weer worden opgeperst. Past niet in het topic die foto maar ik heb er mooie voorbeelden van bij de baanverlegging voor de verhoogde Gouwebrug.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5894
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: Stempelschotten

Bericht door pvanhesteren »


kraanvogel
Starter
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 12 feb, 2006 21:04
Locatie: noordwijkerhout

Re: Stempelschotten

Bericht door kraanvogel »

ik heb een vraagje
Wat is het beste hijs punt voor je Schotten. Ik zie op het form veel verschillendevormen
Ik zelf heb aan de buiten een stang zitten. nadeel is als je in de slappe grond sta zakt hij weg en moet spitten
groet de kraanvogel
de kraanvogel

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: Stempelschotten

Bericht door Arie H »

Kraanvogel bedoelt deze schotten. Niet erg handig dus.
Het is m.i. beter om de hijspunten wat hoger te hebben.
Bijlagen
m_P1020982.jpg
m_P1020982.jpg (172.28 KiB) 3323 keer bekeken
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”