De 5e as bij 4 assige vrachtwagens

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Wopper
Forumlid
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 16:15
Locatie: Posterholt
Contacteer:

De 5e as bij 4 assige vrachtwagens

Bericht door Wopper »

De 5e as bij 4 assige vrachtwagens,meestal bij kippers en of zwaartransportes.
De laaste aantal jaren wordt er bij steedts meer 4 assige zandwagens een 5e as gemonteerd.
Door de toenemende vraag naar een betere aslast verdeling wordt vaker voor deze optie gekozen.
En het is ook een goedkopere optie dan een zandwagen met een wide spread gestuurde 5e as,en de tonage wat deze wagens meer hebben is ook niet meer de 1 a 2 ton.
Deze fabriekanten zijn ook weer zandwagens aan het maken die back to basic zijn.
Het gaat dan meestal om standaard(af fabriek) 4assers die door een toeleverancier worden voorzien van een 5e as.
In de meeste gevallen wordt de 5de as tussen de 2e en 3e as gemonteerd en in een enkel geval wordt die nog wel eens achter de 4e as gemonteerd.
Het voordeel van de 5e as is dat men op het kenteken in de meest gavallen 10 ton meer krijgt op het totaal gewicht,wat er netto overblijft hangt af van wat de as incl.montage weegt.
In de meeste gavallen is de 5e(als ze tussen de 2e en 3e as is gemonteerd) liftbaar en gestuurt.
Het sturen van de extra 5e as wordt meestal electronisch geregelt en de as stuurt ook maar een aantal graden mee,net zoveel wat genoeg is.
Het liften van de as kan kan de chauffeur vanuit de cabine regelen of de as helemaal liften(meestal als de wagen leeg is maar dan gaat de meestal vanzelf,of als hij het terein in moet.
Maar hij kan ook nog de functie hebben dat hij een knop heeft als wegrijhulp(net zoveel druk van de as laten dat hij bijna niet meer drukt).
Als de 5e as achter de 4e as is gemonteerd is deze meestal ook liftbaar en gestuurt.
De ophanging van een 5e as hangt af van welke leverancier de as is en met hoeveel luchtbalgen de as wordt opgehangen.
Sommige 5e assen zijn ook nog voorzien van een rolcentrum,het rolcentrum zorgt ervoor dat er geen ongewenste krachten vrij komen en dat alles ass en op een lijn liggen.
En tenslotte als deze wagen wordt ingeruilt en hij zou op export gaan is dit concept ook nog eens aantrekkelijk,de 5de as kan er eventueel onderuit gehaalt worden en dan is het weer een normale (lange) 4 asser wat dan de export een stuk aanterkkelijker maakt.
Hier nog een aantal links naar bedrijven die een as bijplaatsen:
Algemeen:
www.estepe.nl
www.estepe.nl/bijplaatsenextraassen1.html
www.ginaf.nl
www.ginaf.nl/index.php?id=71
Voor MAN:
www.wierdabedrijfswagens.nl
www.toni-maurer.com
www.toni-maurer.com/tuerkheim/fahrzeugbau/19.htm
Voor Mercedes-Benz:
www.paul-nutzfahrzeuge.de
Voor Scania:
www.laxasv.se
www.laxasv.se/page.asp?id=61&t=1[/b]
Laatst gewijzigd door Wopper op di 30 jan, 2007 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Wim



Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
Jelmer Jongstra
Starter
Berichten: 653
Lid geworden op: zo 25 dec, 2005 18:10
Locatie: A32 Afrit Oranjewoud

Bericht door Jelmer Jongstra »

Hoefd niet persee bij zandwagens te zijn..

Mijn paa zijn trekker is precies hetzelfde alleen dan met eeen schotel erop inplaats van een kiepbak. :Y

De 3e as van ons is er in Zweden bij Laxa tussen gezet, terwijl de cabine is afgevlakt door Estepe (ch)
T' Komt goed!

Gebruikersavatar
Peterrrrr
Starter
Berichten: 120
Lid geworden op: za 10 mar, 2007 10:28
Locatie: new joke

Re: De 5e as bij 4 assige vrachtwagens

Bericht door Peterrrrr »

Voor Volvo is dit uiteraard Terberg Techniek in IJsselstein.
Die zowel 9 tons Volvo assen als 10 tons Sisu assen onderbouwd.

www.terbergtechniek.nl
Dus!!!!

Gebruikersavatar
Broshuisman
Starter
Berichten: 222
Lid geworden op: di 31 mei, 2005 6:19
Locatie: kampen

Re: De 5e as bij 4 assige vrachtwagens

Bericht door Broshuisman »

Peterrrrr schreef:Voor Volvo is dit uiteraard Terberg Techniek in IJsselstein.
Die zowel 9 tons Volvo assen als 10 tons Sisu assen onderbouwd.

http://www.terbergtechniek.nl
Weet je dat wel zeker??

Bij de beide assen van firma van Wieren is de 5e as namelijk door Estepe ondergebouwd.
Ook de 5 assige Volvo`s die momenteel in Duitsland verkocht worden door ES-GE, hebben een Estepe as.
Of DENK je dat Terberg het doet voor Volvo, omdat Terberg werkt met Volvo COMPONENTEN?

Piet.
Broshuisfoto`s altijd welkom op:
broshuisfoto@gmail.com

GOOD - BETTER - BROSHUIS.

Gebruikersavatar
bouwertjuh
Starter
Berichten: 484
Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40

Re: De 5e as bij 4 assige vrachtwagens

Bericht door bouwertjuh »

bij volvo worden af fabriek de chassis aangepast voor een estepe as :)
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!

ginaf voje
Starter
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 27 sep, 2006 20:20
Locatie: dodewaard

Re: De 5e as bij 4 assige vrachtwagens

Bericht door ginaf voje »

ook bij ons word er een as bij gebouwd onder een standaard daf
en dat kan een voorloop (as 3), zie XF van der vlist zijn of een naloop ( as 4 of 5 ) mebin of de krijger molenaars
ginaf lives again

Gebruikersavatar
Peterrrrr
Starter
Berichten: 120
Lid geworden op: za 10 mar, 2007 10:28
Locatie: new joke

Re: De 5e as bij 4 assige vrachtwagens

Bericht door Peterrrrr »

Peterrrrr schreef:
Voor Volvo is dit uiteraard Terberg Techniek in IJsselstein.
Die zowel 9 tons Volvo assen als 10 tons Sisu assen onderbouwd.

http://www.terbergtechniek.nl

Weet je dat wel zeker??

Bij de beide assen van firma van Wieren is de 5e as namelijk door Estepe ondergebouwd.
Ook de 5 assige Volvo`s die momenteel in Duitsland verkocht worden door ES-GE, hebben een Estepe as.
Of DENK je dat Terberg het doet voor Volvo, omdat Terberg werkt met Volvo COMPONENTEN?

Piet.
Terberg techniek doet het voor Volvo. Met gebruikmaking van Volvo componenten/normen (9 tons Volvo as of 10/11 tons Sisu as zoals ik al zei) en ook met eigen ontwikkelde componenten.
B.v het frame waar de as in ligt, stuurpompen, software die gekoppeld wordt aan de volvo software, etc etc worden door Terberg techniek (niet te verwarren met Terberg benschop) zelf ontwikkeld.
Westdijk heeft b.v een 5 assige FM trekker met als 2e as een Terberg as 9 tons. Maar ook voor Volvo Spanje,Brazilie en Indonesie zijn er bij Terberg techniek Volvo's omgebouwd.
Tuurlijk is het altijd mogelijk dat er Volvo's met Estepe assen rond rijden.

Peter
Dus!!!!

Robbie0987
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 8 jun, 2009 20:24

Re: De 5e as bij 4 assige vrachtwagens

Bericht door Robbie0987 »

Bij mijn vader is de 3e as (stuuras) erbij gebouwd.
zie topic:

viewtopic.php?f=117&t=18306

Diggingpete
Starter
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 1 jan, 2010 18:46
Locatie: Etten-Leur

Re: De 5e as bij 4 assige vrachtwagens

Bericht door Diggingpete »

Hoi,

Fabrieksgarantie, lijkt me een redelijk belangrijk isseu in deze. Maakt wat minder uit wie er die as onder zet als de fabrikant maar garant staat.

Zelf heb ik enkele jaren met een Ginaf 5250 ( en nog enkele leters maar ik weet niet meer welke ($) ) gereden. Een 10x4 met widespread gestuurde achteras, 50 1/2 ton op kenteken wendbaar en terreinvaardig en formidabele wegligging. Echt een genot om mee te rijden. In onze toepassing nml betonmixer/kipper opbouw betekende dit concreet 14 m3 beton meenemen en net zo wendbaar als een 10 m3er. Sterker nog, met die ginaf kwam ik verder in een woonwijk dan de takketros die ik erna kreeg.

Maarrrrrrr, storingen!!! De centrale regelcomputer, accumelators stuurcilinders. De stuuras die eruit klapt de liftas die naar beneden knikkert lekkage bij de stuurpomp, de liftas die te veel drukt ( 12 ton ipv de 7 1/2 ton ) en de daaruit voortvloeiende spanningen in het chassis. Noemt het maar op. Ik heb zo'n beetje elke ginafmonteur hier in regio erbij gehad tot aan Ederveen toe. En dat terwijl het nou ook weer niet het zwaarste werk, is in vergelijking met grondverzet dan. Een en ander resulteerde wel in fikse rekeningen. Dit plus het feit dat het maar niet opgelost werdt, heeft mijn baas doen besluiten om de lage restwaarde voor lief te nemen en de wagen weg te doen. ( helaas )

Mijn mening is, mooi stukje techniek maar als je er buiten kan doe dat dan. Voornamenlijk uit bedrijfseconomisch oogpunt. Het is tenslotte een bedrijfshulpmiddel. Of anders dek het risico af met een onderhoudscontract of sterke garantievoorwaarde.

Belangrijk stuikelblok in deze lijkt me de beperkte marktgrote van deze wagens. Een maat van mij werk bij een truckdealer. Daar werd een nieuw type versnellingsbak geintroduceerd technisch ook redelijk complex. Ook daarbij waren er problemen. Maar omdat daar zoveel mensen mee bezig zijn, een veel groter organisatie, profesioneler ook. Worden de problemen sneller de kop ingedrukt in de vorm van een modificatie of onderhoudsvoorschift. Mocht dit niet toereikend zijn dan kunnen ze toch sneller met een stukje coulance de hoek om komen.

Ondanks alles blijf ik toch Ginaffan.

Gr Peter

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”