Een markt voor 6 assige kippers?

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Een markt voor 6 assige kippers?

Bericht door Remko »

Zou het voor een aannemer interessant zijn om een 6 assige kipper te gebruiken? Of wordt het tonnage dan te hoog? Er zijn ook 6 assige zwaartransport trucks, en aangezien die kippers eigenlijk aalleen maar in Nederland gebruikt worden, moet het kunnen. Maar wellicht worden ze dan te lang, te zwaar, en gewoon niet rendabel meer.

Gebruikersavatar
Alexxxxx
Forumlid
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 7 jun, 2005 12:30
Locatie: Koarnjum, Fryslân
Contacteer:

Bericht door Alexxxxx »

bij combinaties zie je het, een drie-assige trekker met een drie-assige kipoplegger.... Ik denk dat de manouvreerbaarheid van een 6asser belabberd zal zijn. Als je al kijkt hoe alles weg word gemoffeld bij vijfassers.....

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Bericht door Sleaze »

nederland mag toch 50 ton op de weg zetten? wat is het nut dan van een zesasser?
Zwaartransport rijdt sowieso met ontheffing als ze vol zijn.

Gebruikersavatar
arie van urk
Starter
Berichten: 524
Lid geworden op: vr 3 jun, 2005 8:20
Locatie: urk

Bericht door arie van urk »

zelfs in het zwaartransport voldoen de 6 assers niet.

daarom blijft het ( voorlopig ) ook bij 2 exemplaren.

en bij de kippers zie ik steeds meer uitgebalanceerde 4 assers komen.

een 4 asser met een gvw van 48 ton kan rendabeler zijn dan een 5 asser met 50 ton.

en rendement ...daar gaat het om.

(C)

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Net wat ik al dacht dus. Die kipper aanhangers zie ik niet zo vaak rijden, ik zit natuurlijk ook niet zo vaak op de snelweg, dus daar kan het ook mee te maken hebben... Maar ik heb el een keer een combinatie met een 3 asser wipkar kipper voorbij zien komen, en dat zag er toch niet verkeerd uit.

En inderdaad, een (uitgebalanceerde) 4 asser met een GVW van 48 ton is waarschijnlijk veel rendabeler dan een 5 asser met een GVW van 50 ton...
Laatst gewijzigd door Remko op zo 12 nov, 2006 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Bericht door Sleaze »

Nadeel is de hoge investering. En een slechte inruilmarkt.
De auto's zullen in nederland blijven. Een trekker met een kieper is veel goedkoper qua investering en ook met inruil is het een veel gangbaarder systeem. Lucht en hydrauliek 'motten' ze niet in het buitenland. Bladvering en simpel, de omstandigheden zijn heel anders.

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Bericht door Roger van Nispen »

De inruil is het grootste probleem bij de speciale nederlandse kippers. Want de 5-assers, widespread 3- en 4-assers kun je nagenoeg niet exporteren. Ik weet dat deze wasgens wel vaker naar afrika geexporteerd worden, maar vandaar mag je geen hoge prijzen van verwachten. Want dit is ook een reden dat Ginaf de X 5450 B(B van Basic) uit heeft gebracht. Deze wagen heeft een relatief lage koopprijs en een relatief hoge verkoopprijs door zijn eenvoud.
Zelf denk ik dat een gewone standaard 37-tons 8x4 of 8x8, en de kipoplegger combinaties 4x2 met 3-assige oplegger of 6x2/4 - 6x4 met 2- of 3-assige kipoplegger de rendabelste voertuigen zijn. Ze zijn eenvoudig, goedkoop in de aanschaf, goede exportmarkt en met één kipoplegger kun je vaak meerdere trekkers verslijten.
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

je moet jezelf afvragen of een zandauto met al die rommel erop in werkelijkheid nou zoveel meer werk verzet(meer vrachten in dezelfde tijd)anders kun je het net zogoed simpel houden.

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Bericht door Roger van Nispen »

ex455 schreef:je moet jezelf afvragen of een zandauto met al die rommel erop in werkelijkheid nou zoveel meer werk verzet(meer vrachten in dezelfde tijd)anders kun je het net zogoed simpel houden.
Ja precies dat bedoel ik maar, waar is de grens........

Kijk nou naar Duitsland, een 2-asser 18 ton, een 3-asser 26 ton, een 4-asser 32 ton en een 5-assige combinatie (vrachtwagen met aanhanger, of trekker met oplegger) 40 ton. Plus strenge controlles op het overladen van het voertuig, de belader is medeverantwoordelijk!!!
Je moet eens kijken hoeveel vrachten je meer hebt, dit betekend meer werk, lager aslasten, mindere slijtage, lagere aanschafprijs, enz. enz.
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
Zandstorm
Starter
Berichten: 397
Lid geworden op: do 30 jun, 2005 20:44
Locatie: West-Friesland
Contacteer:

Bericht door Zandstorm »

Naar wat ik eruit begreep gaan een hoop bedrijven in nederland zelfs al weer terug naar ongestuurde achterassen ende bladveren

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”