Signalisatie t.b.v. Uitzonderlijk Vervoer
Advertentie post before
- arie van urk
- Starter
- Berichten: 524
- Lid geworden op: vr 3 jun, 2005 8:20
- Locatie: urk
totdat een ijverige ambtenaar je op de vingers tikt ...holtrop van der vlist schreef:Ja dat klopt, maar dan ben je op 1 ritje 5 keer je bord aan het wisselen dus daar beginnen we niet aan...mercedes8x8 freak schreef:normaal gezien als je in Belgie rijdt door vlaanderen moet je "uitzonderlijk vervoer" aanbrengen en als je door wallonie rijdt moet je de franse versie aanbrengen.
in duitsland zijn ze er zeker behoorlijk streng op ..
alles wat niet duits is kunnen ze daar niet lezen ..
heb hier http://www.mobilit.fgov.be/nl/weg/goodsn.htm alle info gevonden omtrent zwaartransportroutes en signalisaties.
Wim
Wim
En hier de Nederlandse regelgeving van de afdeling TET (Toelating Exceptioneel Transport) van de RDW.
signalisatie tbv uitzonderlijk vervoer
Nou omdat onze lege combinatie langer is en breder is dan normaal zijn wij verplicht om zwaailampen te voeren.
en in duitsland rijden wij ook gewoon met 1 bord van uitzonderlijk vervoer (in het nerderlands) achter op de dieplader, en niks voorop de trekker. en ik heb nog nooit iets gehoord van de duitse politie.
en in duitsland rijden wij ook gewoon met 1 bord van uitzonderlijk vervoer (in het nerderlands) achter op de dieplader, en niks voorop de trekker. en ik heb nog nooit iets gehoord van de duitse politie.
Laatst gewijzigd door 140zwtcie op di 19 dec, 2006 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
In België mag je zowel de nederlandstalige als de franstalige gebruiken. Je mag nooit beboet of tegengehouden worden in bv Wallonië als je met een bordje uitzonderlijk vervoer rondtoert of in Vlaanderen met convoi exceptionnel. Je valt in België pas onder uitzonderlijk vervoer vanaf meer dan 44ton gewicht en/of een breedte van meer dan 2,55 en/of een lengte van meer dan 16,5 m voor opleggers en 18,75 meter voor vrachtwagens met aanhanger.
Enkel als je onder de uitzonderlijk vervoer wetgeving valt mag je een bord gebruiken met uitzonderlijk vervoer, je moet dan op de vrachtwagen twee zwaailichten boven de cabine hebben, 270° zichtbaar, eentje achteraan de trailer 180° zichtbaar en indien breder dan 2,55 meter moet de grootste breedte met vier rood/witte borden aangeduid worden.
De voorste borden moeten witte reflecterende strepen hebben en gewone rode, de achterste borden moeten reflecterende rode strepen hebben en gewone witte. Bovendien moeten ze voorzien zijn van verlichting, wit naar voren gericht en rood naar achteren.
Indien de lading verder dan 1 meter uitsteekt achter de trailer, dan moet er een rood reflecterend/ wit gewoon gestreept bord bevestigd worden achteraan voorzien van een rood licht achteraan en gele reflectoren zijwaarts.
En dan is er nog de hele regeling wanneer wel en niet begeleiding noodzakelijk is.
Groeten Wesley
Enkel als je onder de uitzonderlijk vervoer wetgeving valt mag je een bord gebruiken met uitzonderlijk vervoer, je moet dan op de vrachtwagen twee zwaailichten boven de cabine hebben, 270° zichtbaar, eentje achteraan de trailer 180° zichtbaar en indien breder dan 2,55 meter moet de grootste breedte met vier rood/witte borden aangeduid worden.
De voorste borden moeten witte reflecterende strepen hebben en gewone rode, de achterste borden moeten reflecterende rode strepen hebben en gewone witte. Bovendien moeten ze voorzien zijn van verlichting, wit naar voren gericht en rood naar achteren.
Indien de lading verder dan 1 meter uitsteekt achter de trailer, dan moet er een rood reflecterend/ wit gewoon gestreept bord bevestigd worden achteraan voorzien van een rood licht achteraan en gele reflectoren zijwaarts.
En dan is er nog de hele regeling wanneer wel en niet begeleiding noodzakelijk is.
Groeten Wesley
- arie van urk
- Starter
- Berichten: 524
- Lid geworden op: vr 3 jun, 2005 8:20
- Locatie: urk
in de rest van Europa is het verkeer minimaal even jachtig en daar zijn de borden zeker verplicht.
maar ,om te voorkomen dat dit een welles / nietes spelletje wordt heb ik een vraag:
wie weet waar de verkeerstechnische eisen staan waar een zwaar/speciaal transport voertuig aan moet voldoen.
en dan met name het hoofdstuk signalisatie....
als we dat wetgedeelte hebben weten we 100% zeker hoe of het in Nederland zit.
maar ,om te voorkomen dat dit een welles / nietes spelletje wordt heb ik een vraag:
wie weet waar de verkeerstechnische eisen staan waar een zwaar/speciaal transport voertuig aan moet voldoen.
en dan met name het hoofdstuk signalisatie....
als we dat wetgedeelte hebben weten we 100% zeker hoe of het in Nederland zit.
Dit heb ik vann het politeboard .
Bron:http://tet.rdw.nl/NR/rdonlyres/7159BE5E ... porten.pdf
Hier nog een link
Bron: RDW
http://tet.rdw.nl/nl/nederlandse_tet_site/
Gr.T
Bron:http://tet.rdw.nl/NR/rdonlyres/7159BE5E ... porten.pdf
Artikel 7 Markering
1. Bij een exceptioneel transport met in de breedte en/of in de lengte uitstekende lading, moet deze van
een markering zijn voorzien overeenkomstig het bepaalde in artikel 4.6, 4.7, 4.8 en 4.9 van de
Regeling permanente eisen.
2. Bij een exceptioneel transport met een breedte van meer dan 3,00 m moet een deugdelijk
geel zwaailicht aanwezig zijn.
3. Bij een lengte van het exceptioneel transport van meer dan 27,00 m moet aan de achterzijde van het
transport een geel bord zijn aangebracht, waarop in zwarte tekens goed leesbaar moet zijn vermeld:
"LET OP", met daarachter vermeld de totale transportlengte in meters.
4. Bij een exceptioneel transport met een totale- of voertuiglengte groter dan 22,00 m moet een
retroreflecterende lijnmarkering op de zijkant van het voertuig aanwezig zijn, waarvan:
a. het toegepaste materiaal voldoet aan ECE-Reglement nr. 104 klasse C, en
b. het goedkeuringsmerk aanwezig is overeenkomstig artikel 2.10.17 van de
Regeling permanente eisen, waarbij ieder afzonderlijk deel van het markeringsmateriaal
voorzien is van dit goedkeuringsmerk, en
c. de installatie van de zijmarkering voldoet aan artikel 2.10.16 van de Regeling permanente
eisen,
Hier nog een link
Bron: RDW
http://tet.rdw.nl/nl/nederlandse_tet_site/
Gr.T