Graafmachine transport binnen MTM 44Ton

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
oxbow
Starter
Berichten: 650
Lid geworden op: ma 1 mei, 2006 17:20
Locatie: geel

Graafmachine transport binnen MTM 44Ton

Bericht door oxbow »

Hallo,

Deze topic gaat vooral op voor belgie, maar aangezien het vooral over gewicht gaat kunnen anderen er mischien ook iets mee.

Wij hebben zelf een 6X4 trekker lopen met faymonville 3 assige semidieplader. totaal gewicht 21 Ton. Wettelijk mag je in Belgie tot 44Ton met zowat alles over de snelweg. (deze dieplader is gekeurd voor zwaar vervoer tot 36ton lading. (onze pc350 mag er nog net op)
Een beetje standaard graafmachine "cat323D" weegt echter al snel 25Ton. waardoor je dus in het hele uitzonderlijk vervoer verhaal terecht komt. (met het WK omrijden als gevolg)
Met de vroegere graafmachines 'komatsu PC210 (die netjes onder de 23ton bleven was dit echter geen probleem.

Nu denken we erover om een Eenvoudige 2-assige dieplader aan te kopen. en hiervoor een eenvoudige 6x2 trekker te hangen. (foto in bijlage-gheysen verpoort) dit zou neerkomen op een leeggewicht van 16Ton totaal. waarmee je dus +28Ton laadvermogen houdt voor op de snelweg.

Een standaard 4x2 trekker met 3 assige dieplader zit altijd verkeerd qua aslast en zal het zowiezo niet worden.

Mijn vraag is echter, heb je met dit soort 2 assig diepladertje met een graafmachine (zx250- 27ton) niet veel kans op banden die extreme slijtage vertonen? om maar te zwijgen van banden die warmlopen en ploffen?
Graag jullie ideeen over deze denkpiste,
Bijlagen
oplegger semi dieplader twee asser-2.jpg
oplegger semi dieplader twee asser-2.jpg (79.12 KiB) 4802 keer bekeken

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Graafmachine transport binnen MTM 44Ton

Bericht door Roger van Nispen »

Deze dieplader is voorzien van 235/75R17,5 banden, deze mogen met dubbellucht een aslast hebben van 10300 kg, dus als je de dieplader niet overlaad zou het moeten kunnen. In combinatie met een drie-assige trekker zit je wel goed met je gewichten.

Ik zou wel een voorloopastrekker nemen, met een liftas, dan heb je in het terrein ook iets meer tractie. Ga je voor een MAN, zou ik zeker naar de optie HydroDrive kijken, in combinatie met een twee assige kipoplegger kun je nog aardig uit de voeten.
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

doosan-man
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 23 okt, 2011 10:21
Locatie: Aartrijke (Belgie)

Re: Graafmachine transport binnen MTM 44Ton

Bericht door doosan-man »

In de praktijk blijkt toch dat je met een 3 assige dieplader beter uitkomt.
Zelf heb ik een 25 tons kraan, en vroeger had ik een verpoort 2 assige dieplader.
Uit ervaring hebben we besloten om een 3 assige verpoort te kopen. De aslast klopte niet bij de de vorige dieplader.
De bandenslijtage valt mee.

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”