DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
Advertentie post before
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
Ik vind dit zeker een leuke ontwikkeling, we blijven zoeken naar alternatieven, op welke manier dan ook, zo hebben we de LZV, de gestuurde achteras, we blijven zoeken.
Maar ik dacht mij te herinneren dat ik eens een hydraulische aangedreven oplegger heb gezien op de RAI, dat is wel lang geleden, en weet ook niet meer van welke fabrikant.
Die werd aangedreven door een hydro pomp vanaf de pto en met slangen verbonden met de oplegger.
Wie weet hier nog iets van?
Verder vraag ik mij af, waarom gaan ze niet over op elektrische voorwiel aandrijving, de accu’s hebben we toch al aan boord, en die accu’s vormen dan een extra energie opslag voor de momenten dat we ze nodig hebben
Zonder de investering van pompen en regelventielen, en het daar bijkomende gewicht.
Ik denk in dit geval, een elektromotor in iedere voornaaf, en de rest hebben we al.
Groetjes Rinus
Maar ik dacht mij te herinneren dat ik eens een hydraulische aangedreven oplegger heb gezien op de RAI, dat is wel lang geleden, en weet ook niet meer van welke fabrikant.
Die werd aangedreven door een hydro pomp vanaf de pto en met slangen verbonden met de oplegger.
Wie weet hier nog iets van?
Verder vraag ik mij af, waarom gaan ze niet over op elektrische voorwiel aandrijving, de accu’s hebben we toch al aan boord, en die accu’s vormen dan een extra energie opslag voor de momenten dat we ze nodig hebben
Zonder de investering van pompen en regelventielen, en het daar bijkomende gewicht.
Ik denk in dit geval, een elektromotor in iedere voornaaf, en de rest hebben we al.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
M'n buurman reed op een DAF 2100 met Hiab kraan in de nek, die kon niet wegkomen op nat gras nadat hij gelost had. De Benz 300D van de directeur heeft m van het gras af gesleept
En inderdaad bij scherp sturen wordt het zowieso al moeilijk, als de vooras ietsje mee trekt gaat het manoevreren veel makkelijker omdat die de buitenbocht moet maken.
En inderdaad bij scherp sturen wordt het zowieso al moeilijk, als de vooras ietsje mee trekt gaat het manoevreren veel makkelijker omdat die de buitenbocht moet maken.
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
Ik denk dat als je 50 kw door een elektromotor wilt laten gaan, dat je dan al gauw zwaarder uit komt dan met hydrauliek, om van het opwekken van dat vermogen nog te zwijgen. dat zal toch richting de 75 kw gaan.
wat betreft die aangedreven trailers, in de landbouw zie je ze ook een enkele keer, maar een echte doorbraak is er nog niet.
Ik denk zelf ook niet dat die er zal komen, omdat de winst minimaal is, je zult iets langer door kunnen, maar als het dan nog niet lukt komen er weer kleinere wagens op grotere banden. of rupsdumpers.
kosten/baten verhaal.
wat betreft die aangedreven trailers, in de landbouw zie je ze ook een enkele keer, maar een echte doorbraak is er nog niet.
Ik denk zelf ook niet dat die er zal komen, omdat de winst minimaal is, je zult iets langer door kunnen, maar als het dan nog niet lukt komen er weer kleinere wagens op grotere banden. of rupsdumpers.
kosten/baten verhaal.
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer:
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
Het grootste probleem bij dit soort systeem is en blijft toch wel de warmte ontwikkeling van de olie. Daarom is het ook maar alleen voor relatief korte duur te gebruiken en niet constant.
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
Vetpot, de grap van deze orbitmotoren is dat als je ze drukloos zet en het wiel 1 keer rond is geweest, alle plunjers ingedrukt zijn en de hydromotor zelf dus vrijgeschakeld staat. Het brandstofverbruik tgv wrijving is dan nul, je hebt alleen iets meer kilos bij je. Een electromotor heeft altijd weerstand ook als hij niet bekrachtigd is (gaat dan als generator werken)
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
Ik ben blij met alle reacties,want daarom hebben we een forum.
Maar 50Kw is denk ik niet zo'n probleem dat is maar 25Kw per wiel,ik zie het grote voordeel van electromotoren, dat je de energie ontwikkelt tijdens het rijden door de dynamo en simpel opslaat in baterijen, en ter beschikking hebt als je het nodig hebt.
Geen of wijnig warmte ontwikkeling, geen extra pto met pompen en koelers, een koeler is in feite een energie vernietiger
Als ik moet gokken voor de toekomst, gok ik op een electro systeem, omdat de ontwikkeling van de batterijen nog steeds loopt evenals de tractie motoren.
Cat heeft nu toch ook een elektrische buldozer.
Als de vraag groot genoeg is komt de ontwikkeling van zelf.
Groetjes Rinus
Maar 50Kw is denk ik niet zo'n probleem dat is maar 25Kw per wiel,ik zie het grote voordeel van electromotoren, dat je de energie ontwikkelt tijdens het rijden door de dynamo en simpel opslaat in baterijen, en ter beschikking hebt als je het nodig hebt.
Geen of wijnig warmte ontwikkeling, geen extra pto met pompen en koelers, een koeler is in feite een energie vernietiger
Als ik moet gokken voor de toekomst, gok ik op een electro systeem, omdat de ontwikkeling van de batterijen nog steeds loopt evenals de tractie motoren.
Cat heeft nu toch ook een elektrische buldozer.
Als de vraag groot genoeg is komt de ontwikkeling van zelf.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
Bij van Harten uit Ede hadden ze de eerste Ginaf met Hydroaxle, een 6x4 WS met haakarm.
Het is inderdaad geen 6x6, maar meer een 6x5 , het is een hele goede wegrijhulp, en als het even spannend word voor een 6x4 is dit een hele goede oplossing.
Het heeft voor en nadelen, voordelen -lichter dan een 6x6
-goedkoper dan een 6x6
-je kunt relatief makkelijk het systeem aanpassen voor een rijplaten auto (besturen vanaf de kraan)
-Bij Ginaf/Daf trekt de vooras al voordat de auto begint te rijden omdat het systeem aangedreven wordt door een
motor PTO, bij MAN op de versnellingsbak, dus moeten de achterassen al draaien voordat de vooras mee trekt,
dus altijd 2 seconden te laat
nadelen minder bodemvrijheid dan een 6x6
trekt minder mee als een normale aangedreven vooras
het kost wat ruimte om op te bouwen (koeler/leidingen/pomp/aandrijfas)
Om kort samen te vatten, het systeem werkt goed
Het is inderdaad geen 6x6, maar meer een 6x5 , het is een hele goede wegrijhulp, en als het even spannend word voor een 6x4 is dit een hele goede oplossing.
Het heeft voor en nadelen, voordelen -lichter dan een 6x6
-goedkoper dan een 6x6
-je kunt relatief makkelijk het systeem aanpassen voor een rijplaten auto (besturen vanaf de kraan)
-Bij Ginaf/Daf trekt de vooras al voordat de auto begint te rijden omdat het systeem aangedreven wordt door een
motor PTO, bij MAN op de versnellingsbak, dus moeten de achterassen al draaien voordat de vooras mee trekt,
dus altijd 2 seconden te laat
nadelen minder bodemvrijheid dan een 6x6
trekt minder mee als een normale aangedreven vooras
het kost wat ruimte om op te bouwen (koeler/leidingen/pomp/aandrijfas)
Om kort samen te vatten, het systeem werkt goed
- Bijlagen
-
- kiepen-BorderMaker.jpg (178.85 KiB) 3800 keer bekeken
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
Ginaf 6x4 hydroaxle
- Bijlagen
-
- superas-BorderMaker.jpg (173.65 KiB) 3799 keer bekeken
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
maarten83 schreef:Bij Ginaf/Daf trekt de vooras al voordat de auto begint te rijden omdat het systeem aangedreven wordt door een motor PTO, bij MAN op de versnellingsbak, dus moeten de achterassen al draaien voordat de vooras mee trekt, dus altijd 2 seconden te laat
Nu scheelt het dat de achterassen ook aangedreven worden via diezelfde versnellingsbak, dus die zijn ook 2 seconden later zodat ze toch gelijk op trekken
Dat nadeel heeft dan weer het voordeel dat het hele chassis op gelijke hoogte als een 6x4 zit omdat je een conventioneel gekrukt aslichaam van een 6x4 hebt. Als je een 6x6 containerauto hebt, heb je door de hogere vooras (recht aslichaam, PLUS een differentieelklok onder de motor) en door de dikte van het hulpraam en containerframe, soms wel een halve meter tussen de container en de wielen. De enige die dat niet heeft is een Tatra, die is geen hulpraam nodig maar het containerframe kan rechtstreeks op de langsliggers gemonteerd worden, plus de motor kan vlak boven de differentieelklok gelegd worden omdat de wielarmen veren en het differentieel vast aan het frame zit.maarten83 schreef:minder bodemvrijheid dan een 6x6
Re: DAF met hydrostatische voorwielaandrijving ?
En hoe zit het met de aslasten, mag de hydrostaat ook 11,5 ton hebben?