Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Sjanzo »

The-Cat-Man schreef:Mij is verteld geworden (uit een zeer betrouwbare bron), dat Tatra werkt aan een 50 tons vijfasser voor de Nederlandse markt. dus we zijn eens benieuwd, want een 10x6 met achter (fusee-)gestuurde as hebben ze al in het programma...
Tatra levert bij hoge uitzondering eens een 4x2, ze hebben ooit een niet-aangedreven vooras ontwikkeld speciaal voor de truckraces (circuit, niet de rally) Deze heeft dubbele wielophanging armen, zodat het loopvlak van de band parallel blijft aan de weg, in tegendeel tot de conventionele swing-arm ophanging: Deze werd ook wel eens op een gewone trekker verkocht, maar een 10x6 hebben ze nog nooit verkocht: er is een 10x10 in het leveringsprogramma met 2+2+1 opstelling, 9 tons voorassen, 9 tons achteras en 19 tons tandem (wettelijk) maar daar word je nog niet echt vrolijk van, je neemt dan met je vijfasser (19t plus 3x 9t is 46 ton) even veel mee als een wide-spread 8x8 (4x 11.5t is ook 46t).. Ze zullen zowieso met een zwaardere stuuras moeten komen, het zal niet zon grote ingreep zijn om de 9 tons as op te waarderen naar 10 of 11.5 ton, maar om hem geschikt te maken om dubbelluchtwielen te sturen is een ander verhaal, dubbellucht geeft meer belasting op de fusees en meer stuurwrijving: Dik kans dat dan het stuursysteem ook over de kop moet..

Verder over wat iedereen roept "de nederlandse markt is te klein voor Tatra om daar op in te spelen" Tatra bouwt alleen specialistische offroad trucks, hun marktpotentieel is zowieso maar 5% van dat van DAF zelf, omdat hun produkt maar gericht is op 5% van de totale truckmarkt (alleen terreintrucks). Als ze hier in Nederland een goed stuk van de koek kunnen mee snaaien zullen ze dat echt niet laten, het is voor hun zeker de moeite waard omdat de wide-spread markt in verhouding tot de totale verkoopaantallen, voor Tatra heel anders ligt als voor Daf :)

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Roger van Nispen »

Een Tatra widespread tandem lijkt me vrij eenvoudige te realiseren, omdat ze niet met een vaste tandem werken met hun buischassis. We laten ons eens verrassen!
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Sjanzo »

De geruchten gaan dus over een 50 tons vijfasser:

De meest logische en minst ingrijpende stap zou zijn om niet in een sturende dubbellucht as te investeren (die volledig nieuw ontwikkeld zou moeten worden) maar de bestaande stuurassen op te waarderen van 9 ton naar 11 ton, dan kun je met een 2+2+1 opstelling mooi aan 50 ton komen: Met zon 10x10 kun je concurreren met zowel de 10x8 qua laadvermogen, en de 8x8 qua terreinvaardigheid.
In 10x6 uitvoering ben je dan twee 10 tons stuurassen nodig (meer als 10 ton krijg je niet op een niet-aangedreven as) een 19 tons tandem en een 11 tons aangedreven stuuras achteraan.

Afgaand op het gerucht van de 50 tons 10x10/8/6 denk ik dat ze zich niet in de markt gaan begeven die Ginaf gepionierd heeft, maar slechts gaan concurreren met de Ginaf "basic" uitvoering(en) met zwaardere enkellucht stuur assen, die voor- of achter een gewone starre tandem geplaatst worden (waar je dus gewoon 19 ton voor op je kentekenbewijs krijgt)
....Als je op de Ginaf site kijkt, zie je dat ze de "B" uitvoering (sinds zeer kort geleden) niet meer aanbieden... :o :o :o
Laatst gewijzigd door Sjanzo op ma 2 jan, 2012 0:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Roger van Nispen »

Dat idee had ik zelf ook al. Zeker omdat de markt van de "basic" vijfassers de laatste jaren aanzienlijk groter is geworden, omdat deze voertuigen aanzienlijk goedkoper in aanschaf zijn, en veel interessanter voor de export. Een dubbellucht fusseegestuurde as zie ik ook niet zitten, neem een 11,5 tons enkellucht, daar red je het ook mee. Want waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden?
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Sjanzo »

Sorry Catman, ik heb het bericht bijgewerkt in tijd dat jij een reactie schreef..

Ik heb intussentijd namelijk wat research gedaan onder meer op de Ginaf site, en vond dat Ginaf sinds ZEER kort, de "basic" vijfasser niet meer op de website heeft staan... (of ben ik nou gek ??)
Mijn betoog over de dubbellucht-fusee-assen heb ik daarom verwijderd, leek me niet meer relevant als je dat naast bovengenoemde observatie houdt...

gerucht: Tatra 10x10/8/6 50 tons vijfasser: Observatie: Ginaf haalt de "B(asic)" van de website.
Conclusie: bij het opstellen van het nieuwe leveringscontract bij de nieuw opgerichte firma Ginaf (als dochtermaatschappij van de chinezen) heeft de produktstrateeg van DAF/Tatra een stevige vinger in de pap gehad. Het "herenakkoord" is waarschijnlijk dat DAF componenten gaat leveren aan de nieuwe firma, Ginaf de markt houdt die ze zelf ontgonnen heeft, maar de markt voor basic uitvoeringen, over laat aan Tatra/Daf. Lijkt me een mooi compromis... ;)

Ik weet niet hoe grondverzettend Nederland tegen enkellucht aankijkt qua zijdelingse stabiliteit, maar in Tsjechie zie je heel veel Tatra 815's met een silage opbouw, of mesttank rijden met OOK enkellucht op de tandem. Dit snijdt minder in zachte grond, het drijft beter. In de tijd dat ik klein was, zag je veel maiskippers welke hun leven ooit begonnen waren als kipper truck, maar waar de cabine en vooras voor weg gesneden waren en een trekdissel onder gelast was, om ze achter een landbouwtrekker te hangen: Al deze wagens waren zonder uitzondering, overgezet van dubbellucht op enkellucht trailerwielen omdat enkellucht beter drijft...

Een ander voordeel dat je krijgt als je van die laatste twee assen, de dubbellucht inruilt voor enkel, is dat er vijf enkellucht wielen in hetzelfde spoor lopen: Bij een conventionele 10x8 maak je een spoor in de modder met drie enkele voorwielen, en daarna knijp je met je binnenste dubbelluchtwielen alle modder/zachte grond nogmaals weg, wat dus extra weerstand geeft...

Vooralsnog hebben alle fabrikanten nog gewoon dubbellucht op de achterste twee van hun 11.5 tons assen in het tridem stel, maar enkellucht op de voorste, die eveneens 11.5 ton is... Heeft dit met de macht der gewoonte te maken, of vanwege stabiliteit bij 80km/h ???

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door daf3600 »

ik denk dat het onder andere te maken heeft met de beschikbare ruimte van de voorste tridemas, doordat ie fussee gestuurd is, en de bandenuitslag veel groter wordt met dubbelluct, dan heb je minder ruimte voor de hydrauliektank, luchtketels enz.

ook is het zo dat supersingles veel meer spoorzoekerig zijn dan de smallere versie enkellucht. Als je achterop ook enkellucht dan ben je alleen maar aan het spoorzoeken onderweg.

En als laatste speelt mee dat de tridemonderstellen er ook zijn als 8x4 versie's, dan zou je dus met jou 'idee' dubbellucht op een niet aangedreven as leggen.

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Roger van Nispen »

Dat klopt dat GINAF de X 5450 B 10x8 uit het programma heeft genomen. Deze was er ook maar zeer kort in. Maar als je om je heen kijkt naar de nodige MAN's en Mercedessen welke als "basic" 10x8 rond rijden dan zie je dat de markt er groot genoeg voor is.

Het zou me niet verbazen dat de Tatra's mooi tussen de DAF en de GINAF bouwvoertuigen gaan invallen.
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

tiho
Starter
Berichten: 245
Lid geworden op: za 5 mar, 2011 14:59

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door tiho »

Nu lees ik al een paar keer het woord buischassis, wat houdt dat in dan? Tot mijn geruststelling zie ik op hun site namelijk alleen tekeningen staan met gewone chassisbalken volgens mij. Waarin je gewoon ook flexibel bent waar je de assen plaatst overigens.

Bas
Forumondersteuning
Berichten: 1424
Lid geworden op: wo 7 mar, 2007 21:17
Locatie: Barendrecht

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Bas »

Volgens mij is dit het buischassis waar over gesproken word;

Afbeelding
Bron; Tatratrucks.com

Gebruikersavatar
Paul
Forumondersteuning
Berichten: 3458
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 23:02
Locatie: someren

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Paul »

Mooie foto Bas!

Hier zie je mooi hoe het buischassis werkt en de grote pendelslag die de assen ermee behalen.
Bier, patat en Rock N Roll

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”