Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Sjanzo »

tiho schreef:Echter heb ik begrepen dat de versnellingsbak erg hoog is. Zou weleens lastig kunnen zijn met de opbouwhoogte.
De originele 10 of 14 versnellingen Tatra bakken zitten in het chassis geintegreerd, dan heb je er geen last van. Maar ja, Daf wil graag ZF bakken verkopen omdat hun dealers die kennen...

Alweer, de torsiestijfheid van dit chassis is een voordeel, je hoeft hoegenaamd geen hulpraam voor je kraan te maken, als het maar goed vast zit aan de centrale buis zodat de torsiekrachten goed ingeleid worden. Torsie van stijve opbouwen en kranen is waar de meeste ladderchassis van te lijden hebben. Bij de Tatra vangt de buis de torsie op en is het bovenste ladderframe nagenoeg torsievrij, en kan daardoor veel lichter uitgevoerd worden. Bij de Tatra dragen de centrale buis en de twee langsliggers gezamenlijk als een soort truss, daarom zijn ze een factor 3 tot 5 sterker als een ladderchassis van hetzelfde gewicht: Ze zijn al gauw 500kg lichter als een vergelijkbare Mercedes 6x6 of 8x8, daarnaast heb je nog het voordeel dat je geen hulpraam nodig bent maar rechtstreeks aan de langsliggers van de truck kunt bevestigen: scheelt nogmaals laadvermogen.

Je kunt zien in een eerdere foto dat de kipcilinder brugstuk op de 8x8, gewoon door de bovenflens van de chassisliggers gebout zijn... Bij een conventionele truck vervalt dan gelijk alle garantie, al als je te dicht bij een dwarsligger of veerhand boort, laat staan door een van de horizontale flensen van het chassis !!

Verder is het chassis maar 1090mm hoog, dat is ongekend laag voor een chassis met aangedreven voorassen: Ginaf biedt een speciale versie voor opbouw van een containersysteem aan, maar die heeft geen aangedreven vooras...

Verder maakt inderdaad de Tatra website melding van
Basic chassis configurations are 4x4, 6x6, 8x8 (8x6). Customized configurations 10x10, 10x8 and 10x6 (rear steered axles) are also available.
Er komen dus inderdaad vijfassers, of dit een 50 tons auto wordt (11 tons aangedreven stuuras en 10 tons niet-aangedreven stuuras nodig) is nog even afwachten... Maar het zou me niets verbazen..

tiho
Starter
Berichten: 245
Lid geworden op: za 5 mar, 2011 14:59

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door tiho »

109 cm is idd een mooie maat, zeker als.je daarvanuit kunt werken. Alleen aan het hulpraam zal misschien niet heel sterk zijn voor de montage zelf, maar daar zal ook wel een mouw aan te passen zijn.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Sjanzo »

blijkbaar zijn de DAF jongens in brabant zelf ook al aan het testen op een zaterdagmiddag:
Ze zijn niet benauwd, bij 2:25 zou ik het zweet in de handen gehad hebben ;)

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Roger van Nispen »

Sjanzo schreef:blijkbaar zijn de DAF jongens in brabant zelf ook al aan het testen op een zaterdagmiddag:
Ze zijn niet benauwd, bij 2:25 zou ik het zweet in de handen gehad hebben ;)
Aan het stuur zat niet iemand van DAF, maar een zelfstandige ondernemer die wel de behoorlijke ervaring heeft met terreinrijden.
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
Wopper
Forumlid
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 16:15
Locatie: Posterholt
Contacteer:

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Wopper »

Tja dan had ik al vaak het zweet in me handen moeten hebben in het verleden (C)
Gr. Wim



Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
Rinse
Forumlid
Berichten: 6425
Lid geworden op: vr 3 jun, 2005 20:18
Locatie: Hippolytushoef

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Rinse »

Valt wel mee, zolang je niet gaat kiepen als je zo staat is er weinig aan de hand.....

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Sjanzo »

Rinse schreef:Valt wel mee, zolang je niet gaat kiepen als je zo staat is er weinig aan de hand.....
Met mn trekker (zonder rolbeugel) doe ik het hem zo na, geen probleem... Ik heb al wel eens een dwarshelling gehad waarbij het bovenste achterwiel op kwam, waardoor ik bliksemsnel bergafwaarts moest sturen en gas geven om dat wiel weer aan de grond te krijgen.. Als je dat een keer bijna misgaat krijg je een aardig balansgevoel bij je voertuig. :o
Ik denk dat deze chauffeur (op mijn trekker) daar dan weer wel problemen mee heeft omdat hij (nog) geen balansgevoel bij mijn 35 jaar oude trekker heeft, net zoals ik het (nog) niet bij zijn truck heb :)

Wat kippen op een helling betreft, ik ben zeer benieuwd in hoeverre de stabiliteit die het torsievaste Tatra chassis van nature heeft, zich verhoudt tot een Ginaf waarbij een kunstgreep (dwarsstabilisatie) wordt toegepast om de torsie flexibiliteit van het ladderframe te ondervangen... Als je een filmpje bekijkt van een conventionele truck met ladderchassis die op de zij gelegd wordt, zie je dat de vooras nog met beide wielen op de grond staat maar de achterzijde van het frame, inclusief kipbak al 45° slagzij maakt. Dat zul je bij een Tatra niet zien omdat het chassis niet torst: Daardoor helpt ook het volle gewicht onder de voorassen bij de stabilisatie bij opgekipte kipbak.. Snapt iemand wat ik bedoel ?

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door martin 520 »

Sjanzo schreef:
Rinse schreef:Valt wel mee, zolang je niet gaat kiepen als je zo staat is er weinig aan de hand.....
Met mn trekker (zonder rolbeugel) doe ik het hem zo na, geen probleem... Ik heb al wel eens een dwarshelling gehad waarbij het bovenste achterwiel op kwam, waardoor ik bliksemsnel bergafwaarts moest sturen en gas geven om dat wiel weer aan de grond te krijgen.. Als je dat een keer bijna misgaat krijg je een aardig balansgevoel bij je voertuig. :o
Ik denk dat deze chauffeur (op mijn trekker) daar dan weer wel problemen mee heeft omdat hij (nog) geen balansgevoel bij mijn 35 jaar oude trekker heeft, net zoals ik het (nog) niet bij zijn truck heb :)

Wat kippen op een helling betreft, ik ben zeer benieuwd in hoeverre de stabiliteit die het torsievaste Tatra chassis van nature heeft, zich verhoudt tot een Ginaf waarbij een kunstgreep (dwarsstabilisatie) wordt toegepast om de torsie flexibiliteit van het ladderframe te ondervangen... Als je een filmpje bekijkt van een conventionele truck met ladderchassis die op de zij gelegd wordt, zie je dat de vooras nog met beide wielen op de grond staat maar de achterzijde van het frame, inclusief kipbak al 45° slagzij maakt. Dat zul je bij een Tatra niet zien omdat het chassis niet torst: Daardoor helpt ook het volle gewicht onder de voorassen bij de stabilisatie bij opgekipte kipbak.. Snapt iemand wat ik bedoel ?
Ja dat snappen we wel denk ik :o .
Als een Tatra op zijn kant ligt is het chassis niet zozeer verbogen en kan hij waarschijnlijk na het rechtop zetten weer verder rijden... Nou ja, die spiegels vervangen niet vergeten natuurlijk :)
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Terreinvoertuigen, asopstelling, keuze's e.d.

Bericht door Sjanzo »

martin 520 schreef:Ja dat snappen we wel denk ik :o .
Als een Tatra op zijn kant ligt is het chassis niet zozeer verbogen en kan hij waarschijnlijk na het rechtop zetten weer verder rijden... Nou ja, die spiegels vervangen niet vergeten natuurlijk :)
Zover komt het niet: Wat je ziet bij knikdumpers is dat ze de bak op de kant hebben liggen terwijl de voorwagen nog rechtop staat, het gewicht van de voorwagen helpt niets bij het stabiliseren van de achterwagen, waarvan het zwaartepunt heel hoog komt te liggen als je de bak rechtop zet.

De achterwagen, laten we zeggen 10 ton, met het zwaartepunt op 3.5 meter hoogte omdat de bak (met wat plakkend klei) rechtop staat. Zou de verbinding tussen achterframe (10 ton, zwaartepunt op 3.5 meter hoogte), en voorframe (laten we zeggen ook 10 ton, op 1.25 meter hoogte) star zijn, dan heeft de knikdumper een totaal zwaartepunt van 10x3.5 plus 10x1.25 is 55, gedeeld door 20 ton totaal, is een gemeenschappelijk zwaartepunt op 2.375 meter hoogte (schiet mijn berekening gerust lek: Ik heb slechts ruwe aannames gedaan om het technische principe te illustreren ;) )
Door voor- en achterframe star te koppelen heb je dus je zwaartepunt 30% laten zakken. (niet echt natuurlijk, maar als je deze losgekoppeld hebt, helpt het zwaartepunt van de voorwagen niet mee bij de stabilisatie van de achterwagen, dus kun je die gewichten niet meenemen in de stabilisatie berekening)

Bij een Tatra chassis is de verbinding tussen vooras(sen) en tandemstel altijd 100% torsievast door die buis: Een conventioneel ladderchassis is niet zo flexibel als het knikpunt van een knikdumper, maar ook zeker niet zo star als het buisframe van een Tatra... De kipstabiliteit is dus zowieso beter als bij een ladderchassis, waardoor ik me afvraag hoe het buischassis dat van nature al stabieler is, , zich verhoudt tot een ladderchassis met dwarsstabilisatie... ;P

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”