GPS voor dieplader transsport
Advertentie post before
GPS voor dieplader transsport
Hallo,
Nu hebben ze bij ons in het bedrijf een dieplader (4-as remork) gekocht.
Aangezien ik hier ook mee moet gaan rijden en hier weinig ervaring met heb, vroeg ik mij af of er zoiets bestaat als een GPS voor dieplader transsport?
Die rekening houd met u-bochten, smalle doorgang, bruggen met een beperkte toegelate gewicht en hoogte, enz.
Ik heb al wat gezocht met de zoekfunctie maar kon niet echt iets vinden.
Greetz
Nu hebben ze bij ons in het bedrijf een dieplader (4-as remork) gekocht.
Aangezien ik hier ook mee moet gaan rijden en hier weinig ervaring met heb, vroeg ik mij af of er zoiets bestaat als een GPS voor dieplader transsport?
Die rekening houd met u-bochten, smalle doorgang, bruggen met een beperkte toegelate gewicht en hoogte, enz.
Ik heb al wat gezocht met de zoekfunctie maar kon niet echt iets vinden.
Greetz
- Wup
- Starter
- Berichten: 265
- Lid geworden op: za 28 apr, 2007 15:41
- Locatie: Bleskensgraaf
- Contacteer:
Re: GPS voor dieplader transsport
Niet dat ik weet!
Heb zelf de TomTom Go 7000 truck, bevalt op zich goed..
Heb zelf de TomTom Go 7000 truck, bevalt op zich goed..
Wel lekker blijven plakken he?
-
- Starter
- Berichten: 190
- Lid geworden op: za 16 feb, 2008 20:13
- Locatie: Roosendaal
Re: GPS voor dieplader transsport
Het zou opzich niet moeilijk moeten zijn om een systeem te ontwikkelen waarbij je je maten en gewicht invoert, en vervolgens wordt de mogelijke route berekend. Je zult alleen heeeeel veel data moeten verzamelen.
Maar ik denk als je een standaard vrachtwagen systeem neemt, dat dit al 10x beter werkt dan eentje voor de luxe wagen.
Maar ik denk als je een standaard vrachtwagen systeem neemt, dat dit al 10x beter werkt dan eentje voor de luxe wagen.
-
- Starter
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 1 dec, 2009 19:59
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: GPS voor dieplader transsport
Ik weet dat TLN al tijden bezig is om er 1 op de markt te brengen, maar het heeft wat voeten in de aarde;
stel dat de navigatie zegt dat je onder een bepaald viaduct doorkan (zeg 4,45 meter hoog), en jij rijdt je hartstikke vast, terwijl je 4,40 meter bent.
In principe ben je dan de lul, omdat je geen hoogte-vergunning hebt (zou je deze wel hebben, dan is de verstrekker van de vergunning verantwoordelijk), maar omdat TLN zijn gegevens ook bij de TET (Toelating Exceptioneel Transport) vandaan haalt, is het een lastige kwestie.
Het zit eraan te komen, maar tot die tijd, gewoon met gezond verstand rijden (en daarna ook trouwens)
stel dat de navigatie zegt dat je onder een bepaald viaduct doorkan (zeg 4,45 meter hoog), en jij rijdt je hartstikke vast, terwijl je 4,40 meter bent.
In principe ben je dan de lul, omdat je geen hoogte-vergunning hebt (zou je deze wel hebben, dan is de verstrekker van de vergunning verantwoordelijk), maar omdat TLN zijn gegevens ook bij de TET (Toelating Exceptioneel Transport) vandaan haalt, is het een lastige kwestie.
Het zit eraan te komen, maar tot die tijd, gewoon met gezond verstand rijden (en daarna ook trouwens)
-
- Starter
- Berichten: 380
- Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
- Locatie: Montfoort
Re: GPS voor dieplader transsport
Beste Riwal-Pictures,
De verstrekker van de ontheffing is nooit aansprakelijk (Artikel 2.1):
Al zitten er 6 viaducten van 3 meter in de route, dan is dat nog jouw zorg. Niet van TET.
In principe moet je dit aangeven voordat je gaat rijden en zal er een nieuwe ontheffing moeten worden afgegeven. (Ben je mooi 1 week en ca. € 200,00 verder natuurlijk)
Dus blind gaan rijden en er van uit gaan dat je door de ontheffing wordt gedekt is er niet bij.
Groet'n,
Aschwin
De verstrekker van de ontheffing is nooit aansprakelijk (Artikel 2.1):
Al zitten er 6 viaducten van 3 meter in de route, dan is dat nog jouw zorg. Niet van TET.
In principe moet je dit aangeven voordat je gaat rijden en zal er een nieuwe ontheffing moeten worden afgegeven. (Ben je mooi 1 week en ca. € 200,00 verder natuurlijk)
Dus blind gaan rijden en er van uit gaan dat je door de ontheffing wordt gedekt is er niet bij.
Groet'n,
Aschwin
Re: GPS voor dieplader transsport
Je kan trucknavigatie gaan gebruiken (Tom Tom Workx, Snooper, etc etc.) deze zijn vooral makkelijk als leidraad. Je hebt daarbij minder kans dat je bijvoobeeld een laag viaduct tegen komt of een smalle straat in rijdt. Maar je moet altijd zelf de weg zeker weten (zeker met hoogtes). Ik weet dat sommige trucknavigaties bijvoorbeeld niet (automatisch) de routes nemen over de brug bij een tunnel, maar dat deze een geheel andere route zonder tunnel gaan zoeken (=omrijden).
Re: GPS voor dieplader transsport
O?Heavy Dude schreef:Al zitten er 6 viaducten van 3 meter in de route, dan is dat nog jouw zorg. Niet van TET.
Hoe ga jij een viaduct na meten op de A2 bijvoorbeeld?
-
- Starter
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 1 dec, 2009 19:59
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: GPS voor dieplader transsport
Heavy Dude schreef:Beste Riwal-Pictures,
De verstrekker van de ontheffing is nooit aansprakelijk (Artikel 2.1):
Op zich heb je inderdaad gelijk, maar wat er in artikel 2.1 staat, is niets meer dan dat je de route moet verkennen (uiterlijk 24 uur van te voren)
Je mag er redelijkerwijs vanuitgaan dat RDW-TET de hoogtes goed in kaart heeft gebracht. Natuurlijk is het zo dat de chauffeur / transportbedrijf / begeleiding uiteindelijk verantwoordelijk is, maar niet als blijkt dat de RDW bijvoorbeeld een meetfout heeft gemaakt (wat overigens niet zal gebeuren, ze zorgen in 90% van de gevallen voor 15 cm speling)
Wel wil ik gelijk even vermelden dat ik de 'kleine lettertjes' van de ontheffingen ook niet uit m'n hoofd ken, en de laatste keer dat ik met ontheffing/ begeleiding reed, is ook alweer 4 jaar geleden.
Wat Buntjuuh ook al zegt, vertrouw nooit op je navigatie, deze zijn in eerste instantie gemaakt voor personenauto's, en zullen zeker geen rekening houden met overhoogte en overbreedte. Ik werk zelf met TOMTOM WORK, en als ik dan invoer dat ik met een 50tons auto, van 16,75m en 4m hoog rijdt, zegt ie doodleuk dat ie daar geen rekening mee kan houden, omdat zijn systeem slechts tot 10ton en 10 meter gaat
-
- Starter
- Berichten: 380
- Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
- Locatie: Montfoort
Re: GPS voor dieplader transsport
@ Adam,
Dat is dan ook het heikele punt.
Er wordt verwacht dat je verkent. Maar ik weet uit ervaring, dat als je op de snelweg stopt om iets op te meten, er al heel snel zo'n geel busje met blauwe strepen of zelfs zo'n witte met blauwe lampen achter staat om te vragen wat je aan het doen bent.
Heb nu een "werkverkeer" magneetbordje op de auto en moet zeggen, dat scheelt wel.
Verder ben ik van mening dat een chauffeur niet op navigatie hoort te rijden. Noem me ouderwets, maar kom op, beetje beleving bij je werk.
Groet'n,
Aschwin
Dat is dan ook het heikele punt.
Er wordt verwacht dat je verkent. Maar ik weet uit ervaring, dat als je op de snelweg stopt om iets op te meten, er al heel snel zo'n geel busje met blauwe strepen of zelfs zo'n witte met blauwe lampen achter staat om te vragen wat je aan het doen bent.
Heb nu een "werkverkeer" magneetbordje op de auto en moet zeggen, dat scheelt wel.
Verder ben ik van mening dat een chauffeur niet op navigatie hoort te rijden. Noem me ouderwets, maar kom op, beetje beleving bij je werk.
Groet'n,
Aschwin
- Sjakie.
- Starter
- Berichten: 128
- Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 17:19
- Locatie: In the Dutch Mountains.
Re: GPS voor dieplader transsport
Hoi Jerre,
Tijdens de meeste transporten is een goede voorbereiding onmisbaar.
Je zegt dat je weinig ervaring hebt,dat geeft niks.
Komt vanzelf wel.
Het belangrijkste is dat je NIET volgens een navigatiesysteem gaat rijden,zeker niet met exceptioneel transport.
Voor je gaat rijden kijk je op de kaart naar de route,eventuele obstakels en welke afslagen je moet nemen.
Soms kun je beter 20 KM omrijden dan dat je de kortste weg probeert te volgen.
In het stratenboek zijn de gele wegen over het algemeen de doorgaande wegen,probeer die dus zoveel mogelijk te volgen.
Ook handig is dat je een lijst met telefoonnummers van klanten,machinisten,uitvoerders e.d. aanlegt.
Bij twijfel over een laad- of loslokatie kan het erg handig zijn als je tevoren wat info krijgt van iemand die weet hoe het er ter plaatse aan toe gaat.
Succes!!
Tijdens de meeste transporten is een goede voorbereiding onmisbaar.
Je zegt dat je weinig ervaring hebt,dat geeft niks.
Komt vanzelf wel.
Het belangrijkste is dat je NIET volgens een navigatiesysteem gaat rijden,zeker niet met exceptioneel transport.
Voor je gaat rijden kijk je op de kaart naar de route,eventuele obstakels en welke afslagen je moet nemen.
Soms kun je beter 20 KM omrijden dan dat je de kortste weg probeert te volgen.
In het stratenboek zijn de gele wegen over het algemeen de doorgaande wegen,probeer die dus zoveel mogelijk te volgen.
Ook handig is dat je een lijst met telefoonnummers van klanten,machinisten,uitvoerders e.d. aanlegt.
Bij twijfel over een laad- of loslokatie kan het erg handig zijn als je tevoren wat info krijgt van iemand die weet hoe het er ter plaatse aan toe gaat.
Succes!!
Ik maak geen fouten,alleen vergissingen.
Ik ken geen problemen,alleen uitdagingen.
Ik ken geen problemen,alleen uitdagingen.