Smalbed dieplader
Advertentie post before
Smalbed dieplader
Voor het transport van grote grondverzet machines wordt vaak gebruik gemaakt van smalbed diepladers, de zo genaamde "baggerbrücke". Dat zal ik niet hoeven uit te leggen, want iedereen hier op het forum kent deze wel denk ik.
Maar nu viel mij iets op. Bij het laden van grote machines is er meestal een flinke hoeveelheid stophout nodig om de machine van de grond te krijgen. Het bed ligt nu eenmaal vrij laag. Maar is het niet veel logischer om het bed om te draaien zodat er minder (of bijna geen) stophout nodig is? Bij grote machines is de gemiddelde bodemvrijheid meer dan genoeg, en in plaats van 'sjouwen en stouwen' met blokken hout, is het gewoon een kwestie van zekeren en de dieplader omhoog brengen. Bijkomend voordeel, het bed van de dieplader schuurt minder snel over de weg (hoewel de rupsen toch nog laag genoeg hangen) dus bij voldoende boven ruimte kan je lekker hoog rijden.
Er zal wel iets mankeren aan mijn redemering, want anders waren dit soort laadvloeren er al geweest, maar ik ben wel benieuwd naar reacties van gebruikers/experts.
Maar nu viel mij iets op. Bij het laden van grote machines is er meestal een flinke hoeveelheid stophout nodig om de machine van de grond te krijgen. Het bed ligt nu eenmaal vrij laag. Maar is het niet veel logischer om het bed om te draaien zodat er minder (of bijna geen) stophout nodig is? Bij grote machines is de gemiddelde bodemvrijheid meer dan genoeg, en in plaats van 'sjouwen en stouwen' met blokken hout, is het gewoon een kwestie van zekeren en de dieplader omhoog brengen. Bijkomend voordeel, het bed van de dieplader schuurt minder snel over de weg (hoewel de rupsen toch nog laag genoeg hangen) dus bij voldoende boven ruimte kan je lekker hoog rijden.
Er zal wel iets mankeren aan mijn redemering, want anders waren dit soort laadvloeren er al geweest, maar ik ben wel benieuwd naar reacties van gebruikers/experts.
-
- Starter
- Berichten: 380
- Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
- Locatie: Montfoort
Re: Smalbed dieplader
Hoi Remko,
Dat omdraaien zal niet meevallen.
De bedden hanger er over het algemeen op de volgende manier tussen:
Onderin met een dikke pen aan elke kant, die door meerdere strippen achter elkaar een verbinding creëren.
Boven deze pen drukt de vloer af tegen een verzwaard drukpunt op de zwanehals of asstel.
Als je de vloer iets op wil spannen dan kun je bovenin een stalen hoeklijntje in de opening leggen en de trailer een ruggetje geven.
Bij de 1:50 modellen van Conrad kun je aardig zien hoe dit werkt.
Eigenlijk is het zo, dat als je de vloer omkeert, deze alleen maar lager komt te liggen. (zie tekening)
Vergis je trouwens ook niet in de werkzaamheden die bij het "keren" van een baggerbrucke komen kijken.
Vloertje weegt al gauw zo'n 5 tot 10 ton.
Groet'n,
Aschwin
Dat omdraaien zal niet meevallen.
De bedden hanger er over het algemeen op de volgende manier tussen:
Onderin met een dikke pen aan elke kant, die door meerdere strippen achter elkaar een verbinding creëren.
Boven deze pen drukt de vloer af tegen een verzwaard drukpunt op de zwanehals of asstel.
Als je de vloer iets op wil spannen dan kun je bovenin een stalen hoeklijntje in de opening leggen en de trailer een ruggetje geven.
Bij de 1:50 modellen van Conrad kun je aardig zien hoe dit werkt.
Eigenlijk is het zo, dat als je de vloer omkeert, deze alleen maar lager komt te liggen. (zie tekening)
Vergis je trouwens ook niet in de werkzaamheden die bij het "keren" van een baggerbrucke komen kijken.
Vloertje weegt al gauw zo'n 5 tot 10 ton.
Groet'n,
Aschwin
Re: Smalbed dieplader
Kan maar hij kan ook gewoon vast zitten aan het achterbed. En de meeste smalbedden blijven ertussen zitten met behulp van tafels krijg je dan toch nog een vlakke vloer.
Bovendien is de bodemvrijheid van niet iedere machine gelijk. graaf machines hebben een heel hoge bodemvrijheid. vergelijke het maar eens met een combine of nog beter een grote puinbreker. Het is allemaal een compromis. Maar daarom is een grote slag in je cilinders ook zo belangrijk. Mijn goldhofer heeft een slag van meer dan 60 centimeter. Dat betekent dat je wat ruimer naar de op te vullen ruimte kan kijken.
Bovendien als je alles van te voren een beetje opmeet kan je met een paar latjes de boel dicht maken en ben je zo klaar. Ik vind het altijd mooi werk smalbed.
Paar voobeelden:
&
&
Bij een bandenvoertuig heb je nog als nadeel dat het gewicht op de banden rust. Als je hem omhoog pompt gaan de banden weer rond worden en worden ze hoger. Dus daar moet je in je slag wel rekening mee houden.
Bovendien is de bodemvrijheid van niet iedere machine gelijk. graaf machines hebben een heel hoge bodemvrijheid. vergelijke het maar eens met een combine of nog beter een grote puinbreker. Het is allemaal een compromis. Maar daarom is een grote slag in je cilinders ook zo belangrijk. Mijn goldhofer heeft een slag van meer dan 60 centimeter. Dat betekent dat je wat ruimer naar de op te vullen ruimte kan kijken.
Bovendien als je alles van te voren een beetje opmeet kan je met een paar latjes de boel dicht maken en ben je zo klaar. Ik vind het altijd mooi werk smalbed.
Paar voobeelden:
&
&
Bij een bandenvoertuig heb je nog als nadeel dat het gewicht op de banden rust. Als je hem omhoog pompt gaan de banden weer rond worden en worden ze hoger. Dus daar moet je in je slag wel rekening mee houden.
-
- Starter
- Berichten: 380
- Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
- Locatie: Montfoort
Re: Smalbed dieplader
Het is zeker mooi werk.
Zorg er bij rupsvoertuigen alleen wel voor dat je ook twee asstompjes bij je hebt. Die doe je tussen de sprocket en de rups en zo trek je de slack uit de rups.
Als je dan de machine strak uitvult raak je zo min mogelijk hoogte kwijt.
Je ziet wel eens auto's rijden met de vering van de trailer helemaal uitgepompt en dan een zeeg van 20 centimeter in de rupsen. Dat staat zo slordig.....
Groet'n,
Aschwin
Zorg er bij rupsvoertuigen alleen wel voor dat je ook twee asstompjes bij je hebt. Die doe je tussen de sprocket en de rups en zo trek je de slack uit de rups.
Als je dan de machine strak uitvult raak je zo min mogelijk hoogte kwijt.
Je ziet wel eens auto's rijden met de vering van de trailer helemaal uitgepompt en dan een zeeg van 20 centimeter in de rupsen. Dat staat zo slordig.....
Groet'n,
Aschwin
Re: Smalbed dieplader
De liggers van diepladers zijn tegenwoordig allemaal ''voorgespannen''.logischer om het bed om te draaien zodat er minder (of bijna geen) stophout nodig is?
Ze staan zeg maar ''bol'', maar draai je het bed om, dan staat ie opeens ''hol''.
Daarnaast heb je te maken met ''onder strippen'' en ''boven strippen'' van een ligger die bij diepladers ook niet gelijk zijn.
(zou je bij een nieuw ontwerp eventueel wel rekening mee kunnen houden).
Maar dan heb je nog 1 moeilijkheid: de koppelhaken van de zwanehals.
Als je het bed omdraait, draaien die haken ook om en dan krijg je de nek er met geen mogelijkheid meer aan.
Je zou een hefbaar bed kunnen gebruiken, of gewoon niet zeuren en ''even opvullen''
Dit systeem is speciaal ontwikkeld voor het transport van maaidorsers (met het oog op het demonteren van de wielen) en ladingen die op zgn stoelen afgezet kunnen worden zonder gebruik van hijskranen o.i.d.
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van ex-tract BMF.jpg (42.29 KiB) 5794 keer bekeken
Re: Smalbed dieplader
Voor de liefhebber er staat zo één te koop:
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp? ... nguageid=2
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp? ... nguageid=2
- martin 520
- Forumlid
- Berichten: 2296
- Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
- Locatie: Vlak bij Harlingen..
- Contacteer:
Re: Smalbed dieplader
Deze dieplader is dus niet geschikt voor het vervoeren van kranen, ivm het ontbreken van de "gieksleuf" als ik het goed begrijp??
Sleaze schreef:Voor de liefhebber er staat zo één te koop:
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp? ... nguageid=2
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!
Re: Smalbed dieplader
Klopt. Het ding komt met name tot zijn recht bij wielvoertuigen en kistjes, machines en staalconstructies en trajecten waarbij de bodemvrijheid van een dieplader normaal gesproken problemen oplevert.
- Hitachi EX 8000
- Starter
- Berichten: 204
- Lid geworden op: di 1 jan, 2008 22:06
- Locatie: SNEEK
Re: Smalbed dieplader
Hoe strak kun je de rupsen krijgen bij gebruik van een asstompje in het sprocketwiel?Heavy Dude schreef:Het is zeker mooi werk.
Zorg er bij rupsvoertuigen alleen wel voor dat je ook twee asstompjes bij je hebt. Die doe je tussen de sprocket en de rups en zo trek je de slack uit de rups.
Als je dan de machine strak uitvult raak je zo min mogelijk hoogte kwijt.
Je ziet wel eens auto's rijden met de vering van de trailer helemaal uitgepompt en dan een zeeg van 20 centimeter in de rupsen. Dat staat zo slordig.....
Groet'n,
Aschwin
Ik ben een Komatsu PC1250 ,met verlengde rupsen zoals die van Arreger, aan het tekenen en mijn vraag is hoeveel slack ik ongeveer zou moeten tekenen.
-
- Starter
- Berichten: 380
- Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
- Locatie: Montfoort
Re: Smalbed dieplader
Beetje afhankelijk van de kwaliteit van de rijmotoren kun je de rups als een snaar krijgen.
Als de RK 100 op de trailer stond moest je altijd om de zoveel kilometer even stoppen om de rupsen weer strak te trekken.
De rijmotoren lekten iets terug en dan ging de rups slap hangen.
De strepentrekkers bleven zo wel altijd werk houden, hahaha.
Groet'n,
Aschwin
Als de RK 100 op de trailer stond moest je altijd om de zoveel kilometer even stoppen om de rupsen weer strak te trekken.
De rijmotoren lekten iets terug en dan ging de rups slap hangen.
De strepentrekkers bleven zo wel altijd werk houden, hahaha.
Groet'n,
Aschwin