Smalbed dieplader

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Smalbed dieplader

Bericht door Remko »

Voor het transport van grote grondverzet machines wordt vaak gebruik gemaakt van smalbed diepladers, de zo genaamde "baggerbrücke". Dat zal ik niet hoeven uit te leggen, want iedereen hier op het forum kent deze wel denk ik.

Maar nu viel mij iets op. Bij het laden van grote machines is er meestal een flinke hoeveelheid stophout nodig om de machine van de grond te krijgen. Het bed ligt nu eenmaal vrij laag. Maar is het niet veel logischer om het bed om te draaien zodat er minder (of bijna geen) stophout nodig is? Bij grote machines is de gemiddelde bodemvrijheid meer dan genoeg, en in plaats van 'sjouwen en stouwen' met blokken hout, is het gewoon een kwestie van zekeren en de dieplader omhoog brengen. Bijkomend voordeel, het bed van de dieplader schuurt minder snel over de weg (hoewel de rupsen toch nog laag genoeg hangen) dus bij voldoende boven ruimte kan je lekker hoog rijden.

Er zal wel iets mankeren aan mijn redemering, want anders waren dit soort laadvloeren er al geweest, maar ik ben wel benieuwd naar reacties van gebruikers/experts. :)

Heavy Dude
Starter
Berichten: 380
Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
Locatie: Montfoort

Re: Smalbed dieplader

Bericht door Heavy Dude »

Hoi Remko,

Dat omdraaien zal niet meevallen.

De bedden hanger er over het algemeen op de volgende manier tussen:
Onderin met een dikke pen aan elke kant, die door meerdere strippen achter elkaar een verbinding creëren.
Boven deze pen drukt de vloer af tegen een verzwaard drukpunt op de zwanehals of asstel.
Baggerbrucke.jpg
Baggerbrucke.jpg (38.74 KiB) 6145 keer bekeken
Als je de vloer iets op wil spannen dan kun je bovenin een stalen hoeklijntje in de opening leggen en de trailer een ruggetje geven.
Bij de 1:50 modellen van Conrad kun je aardig zien hoe dit werkt.

Eigenlijk is het zo, dat als je de vloer omkeert, deze alleen maar lager komt te liggen. (zie tekening)

Vergis je trouwens ook niet in de werkzaamheden die bij het "keren" van een baggerbrucke komen kijken.
Vloertje weegt al gauw zo'n 5 tot 10 ton.

Groet'n,
Aschwin

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Smalbed dieplader

Bericht door Sleaze »

Kan maar hij kan ook gewoon vast zitten aan het achterbed. En de meeste smalbedden blijven ertussen zitten met behulp van tafels krijg je dan toch nog een vlakke vloer.

Bovendien is de bodemvrijheid van niet iedere machine gelijk. graaf machines hebben een heel hoge bodemvrijheid. vergelijke het maar eens met een combine of nog beter een grote puinbreker. Het is allemaal een compromis. Maar daarom is een grote slag in je cilinders ook zo belangrijk. Mijn goldhofer heeft een slag van meer dan 60 centimeter. Dat betekent dat je wat ruimer naar de op te vullen ruimte kan kijken.

Bovendien als je alles van te voren een beetje opmeet kan je met een paar latjes de boel dicht maken en ben je zo klaar. Ik vind het altijd mooi werk smalbed. :)

Paar voobeelden:
Afbeelding
&
Afbeelding
&
Afbeelding

Bij een bandenvoertuig heb je nog als nadeel dat het gewicht op de banden rust. Als je hem omhoog pompt gaan de banden weer rond worden en worden ze hoger. Dus daar moet je in je slag wel rekening mee houden.

Heavy Dude
Starter
Berichten: 380
Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
Locatie: Montfoort

Re: Smalbed dieplader

Bericht door Heavy Dude »

Het is zeker mooi werk.

Zorg er bij rupsvoertuigen alleen wel voor dat je ook twee asstompjes bij je hebt. Die doe je tussen de sprocket en de rups en zo trek je de slack uit de rups. (C)
Als je dan de machine strak uitvult raak je zo min mogelijk hoogte kwijt.

Je ziet wel eens auto's rijden met de vering van de trailer helemaal uitgepompt en dan een zeeg van 20 centimeter in de rupsen. Dat staat zo slordig.....

Groet'n,
Aschwin

Gebruikersavatar
ex-tra
Starter
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 12:05

Re: Smalbed dieplader

Bericht door ex-tra »

logischer om het bed om te draaien zodat er minder (of bijna geen) stophout nodig is?
De liggers van diepladers zijn tegenwoordig allemaal ''voorgespannen''.
Ze staan zeg maar ''bol'', maar draai je het bed om, dan staat ie opeens ''hol''.
Daarnaast heb je te maken met ''onder strippen'' en ''boven strippen'' van een ligger die bij diepladers ook niet gelijk zijn.
(zou je bij een nieuw ontwerp eventueel wel rekening mee kunnen houden).

Maar dan heb je nog 1 moeilijkheid: de koppelhaken van de zwanehals.
Als je het bed omdraait, draaien die haken ook om en dan krijg je de nek er met geen mogelijkheid meer aan.

Je zou een hefbaar bed kunnen gebruiken, of gewoon niet zeuren en ''even opvullen''

Dit systeem is speciaal ontwikkeld voor het transport van maaidorsers (met het oog op het demonteren van de wielen) en ladingen die op zgn stoelen afgezet kunnen worden zonder gebruik van hijskranen o.i.d.
Bijlagen
Herschaalde kopie van ex-tract BMF.jpg
Herschaalde kopie van ex-tract BMF.jpg (42.29 KiB) 5794 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Smalbed dieplader

Bericht door Sleaze »

Voor de liefhebber er staat zo één te koop:
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp? ... nguageid=2

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Smalbed dieplader

Bericht door martin 520 »

Deze dieplader is dus niet geschikt voor het vervoeren van kranen, ivm het ontbreken van de "gieksleuf" als ik het goed begrijp??
Sleaze schreef:Voor de liefhebber er staat zo één te koop:
http://www.trucks.nl/VehicleDetail.asp? ... nguageid=2
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
ex-tra
Starter
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 12:05

Re: Smalbed dieplader

Bericht door ex-tra »

Klopt. Het ding komt met name tot zijn recht bij wielvoertuigen en kistjes, machines en staalconstructies en trajecten waarbij de bodemvrijheid van een dieplader normaal gesproken problemen oplevert.

Gebruikersavatar
Hitachi EX 8000
Starter
Berichten: 204
Lid geworden op: di 1 jan, 2008 22:06
Locatie: SNEEK

Re: Smalbed dieplader

Bericht door Hitachi EX 8000 »

Heavy Dude schreef:Het is zeker mooi werk.

Zorg er bij rupsvoertuigen alleen wel voor dat je ook twee asstompjes bij je hebt. Die doe je tussen de sprocket en de rups en zo trek je de slack uit de rups. (C)
Als je dan de machine strak uitvult raak je zo min mogelijk hoogte kwijt.

Je ziet wel eens auto's rijden met de vering van de trailer helemaal uitgepompt en dan een zeeg van 20 centimeter in de rupsen. Dat staat zo slordig.....

Groet'n,
Aschwin
Hoe strak kun je de rupsen krijgen bij gebruik van een asstompje in het sprocketwiel?
Ik ben een Komatsu PC1250 ,met verlengde rupsen zoals die van Arreger, aan het tekenen en mijn vraag is hoeveel slack ik ongeveer zou moeten tekenen.

Heavy Dude
Starter
Berichten: 380
Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
Locatie: Montfoort

Re: Smalbed dieplader

Bericht door Heavy Dude »

Beetje afhankelijk van de kwaliteit van de rijmotoren kun je de rups als een snaar krijgen.

Als de RK 100 op de trailer stond moest je altijd om de zoveel kilometer even stoppen om de rupsen weer strak te trekken.
De rijmotoren lekten iets terug en dan ging de rups slap hangen. :evil:

De strepentrekkers bleven zo wel altijd werk houden, hahaha.

Groet'n,
Aschwin

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”