Mag een Transport begeleider door rood rijden??

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vonkevietz
Starter
Berichten: 350
Lid geworden op: do 10 sep, 2009 7:54
Locatie: Wageningen

Re: Mag een Transport begeleider door rood rijden??

Bericht door Vonkevietz »

($) Schaam, je hebt helemaal gelijk, naar LINKS door rood dat kan natuurlijk niet, heb d'r nog eens op gelet. (Zullen we het maar op jeugdig enthousiasme houden? :) )

Maaruh, omdat er in het eerste bericht rechtsaf stond, lette ik op die bocht, zag rechtdoor op rood staan, en dacht: dit zal bedoeld worden. Beetjuh Dom.

Anyway, misschien leuk ter aanvulling:

In de nieuwste TON (magazine van TLN/FNV en nog wat organisaties, over transport en logistiek) staat een stukje over transportbegeleiding.

Een citaat uit het artikel:
"We worden vaak bekeurd voor door rood licht rijden (...)
Zo'n convooi trekt soms heel langzaam op, als de voorste auto erdoor is, springt het licht alweer op rood.
Wij hebben dan de keuze: braaf wachten (...) of doorrijden en de medeweggebruikers beschermen.
Natuurlijk kiezen wij voor het laatste. (...) de boetes betalen hoef ik uiteindelijk meestal niet, maar het kost veel tijd (...)

P. Kars, Transportbegeleider.
Bron: TonMagazine NR 25/08/09 (http://www.tonmagazine.nl)
Ie leup meh meuletjes..

KriVa
Starter
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 20:44
Locatie: België

Re: Mag een Transport begeleider door rood rijden??

Bericht door KriVa »

Als ik het mij goed herinner is het in België zo dat, wanneer duidelijk aangegeven is dat het om een konvooi gaat, er door rood gereden mag worden door alle voertuigen als het eerste voertuig nog door groen reed.
Het niveau van onze gebruikers is omgekeerd evenredig met het tijdstip waarop ze posten.

Gebruikersavatar
E.T.B
Starter
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt, 2007 22:48
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag een Transport begeleider door rood rijden??

Bericht door E.T.B »

Leuk !!, ff een reactie op dit.

Even dit, het is bij de wet verboden om door het rode verkeerslicht te rijden!! Alleen voor voorrangsvoertuigen met optische en geluidsignalen.
Wij zijn geen voorrangsvoertuigen.

In de theorie:
Tijdens een transportbegeleiding dat wordt ons geleerd, dat wij zijn voor de beveiliging voor het overige verkeer ten opzichte van het transport.
Dus als wij door het rode verkeerslicht rijden brengen wij het verkeer in een onveilige situatie.
In onze cursus (transportbegeleider) word verteld en geleerd, als je tijdens een transport het te begeleide voertuig door het groene en jij (de begeleider) oranje of rode verkeerslicht krijgt moet je stoppen.
Dan moet de begeleider tegen de chauffeur zeggen (over de portofoon of dergelijke) zoek een leuk of mooi plekje om even te wachten.

In de praktijk:
Even een voorbeeld, ik begeleid een transport en rijdt achter het transport van een lengte van 35 meter lang en 4.30 breed, dus even iets breder als een rijstrook (is 3.20 mtr) er is een ontheffing en een tweede begeleider, die rijdt voor op en er is geen mogelijkheid om van voor naar achter te komen.
De eerste begeleider en de truck rijden door het groene licht, de oplegger rijdt door het oranje licht en ik krijg het rode verkeerslicht en moet dus stoppen, ik zegt door de porto ik heb rood licht en stopt, dan gaat het verkeer van links en of rechts rijden en er zit vanalles tussen zoals, vrachtwagens, blonde vrouwen, vertegenwoordigers kortom iedereen die haast hebben en dat word dus een chaos of erger er rijdt iemand zich dood onder de lading, en dan heb je,waar was die achterste begeleider?
Ik krijg intussen weer het groene licht om op te rijden, maar ik kan er dus niet meer bij komen om het te beveiligen.
Of de voorste begeleider en de chauffeur zien geen mogelijkheid om ergens te staan of te parkeren, dan zijn ze binnen een paar minuten een paar kilometers weg, en ziet dan de mogelijkheid maar om het verkeer voorbij te rijden.

Het werkt in de praktijk dus anders, als je dus voorzichtig mee rijdt door het rode verkeerslicht blijf je bij het transport, en je beveiligd het.
Maar de risico van een bekeuring (flitspaal) blijft aanwezig, is er geen flitspaal dan rij je met het transport mee.
Staat er, of rijdt er een politieauto, motor dan zullen die negen van de tien keer niets er van zeggen of geen bekeuring uitschrijven.
Krijg je een (flits) bekeuring € 160,- , dan heb je er aardig wat werk aan om het ongedaan te maken.
Op dit moment loopt er nog eentje uit Vlissingen voor mijn, waar ik bezwaar hebt aangetekend.
Wij kunnen deze ook niet verhalen op de transporteur.
Dit blijft voorlopig nog een vervelende kwestie, waar wij als begeleider mee te maken hebben.

Dus op de vraag: Mag de transportbegeleider door het rode verkeerslicht rijden is dus, NEE

Groeten Cock (ETB transportbeleiding)

Gebruikersavatar
Roel
Forumlid
Berichten: 4494
Lid geworden op: za 28 okt, 2006 9:15
Locatie: Someren

Re: Mag een Transport begeleider door rood rijden??

Bericht door Roel »

Helder en duidelijk!!! Het mag dus niet maar in sommige situatie's is het veiliger om het juist wel te doen (Y)
Echte vrienden krijg je niet, vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

Gebruikersavatar
Buntjuuh
Forumlid
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 15:52
Locatie: Leende

Re: Mag een Transport begeleider door rood rijden??

Bericht door Buntjuuh »

Cock netjes uitgelegd (Y)

En zoals al aangegeven wordt, wordt bij eventueel flitsen (gebeurt meerdere keren per jaar) de boetes vaak niet eens verstuurd. Indien ze wel verstuurd worden is meestal een brief of telefoontje al voldoende.

Misschien ten overvloeden, maar hoe vaker verkeersdeelnemers het horen hoe beter; Een aanwijzing van een verkeersregelaar dient opgevolgd te worden en kan anders 150 euro kosten. (sommige extreme gevallen (bestuurders) uit het verleden weten dit inmiddels)

Nog een leuk voorbeeldje; Op onderliggend wegennet rijdt de begeleider voor het transport uit. Bij een volgend kruispunt met stoplichten (en flitskasten) wordt het verkeer door de begeleider met aanwijzingen stop gezet. In de tussen tijd wordt de stoplicht voor het transport rood. Maar kan de begeleider het teken aan hem geven dat hij door moet rijden. (aanwijzingen gaan boven verkeerstekens en verkeersregels)
Eventuele boetes (op de trailer van de transporteur) kunnen ook met succes "aangevochten" worden.

@Kriva; officieel niet, maar wederom is het in de praktijk meestal wel de veiligste oplossing.

Groeten Wiebrand

KriVa
Starter
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 20:44
Locatie: België

Re: Mag een Transport begeleider door rood rijden??

Bericht door KriVa »

@ Wiebrand:

ik moet inderdaad mijn woorden gedeeltelijk terugnemen. Mijn uitspraak is niet voor de meesten onder ons geldig, maar enkel voor een militair konvooi, voorzien van de konvooivlaggen en -lampen.
Het niveau van onze gebruikers is omgekeerd evenredig met het tijdstip waarop ze posten.

dylan234
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 6 okt, 2006 18:24
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Mag een Transport begeleider door rood rijden??

Bericht door dylan234 »

Voor naar rechts te gaan was er GEEN rood licht, daar stond een groen pijltje bij, dus mochten ze doorrijden.
grtz vanegdomgek dylan

CENtb Martin
Nieuw forumlid
Berichten: 1
Lid geworden op: do 14 jan, 2010 19:57

Re: Getron - Spijkenisse

Bericht door CENtb Martin »

scania 530 schreef:Als begeleider moet je niet bij het transport blijven . en zeker niet door rood rijden, want de transporteur betaalt de bekeuring van de begeleider zeker niet. (C)
De bekeuring wordt nietig verklaard, daar wij wel bij het transport moeten blijven om de veiligheid van het overige verkeer te kunnen garanderen.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Getron - Spijkenisse

Bericht door liebherr-machinist »

CENtb Martin schreef:
scania 530 schreef:Als begeleider moet je niet bij het transport blijven . en zeker niet door rood rijden, want de transporteur betaalt de bekeuring van de begeleider zeker niet. (C)
De bekeuring wordt nietig verklaard, daar wij wel bij het transport moeten blijven om de veiligheid van het overige verkeer te kunnen garanderen.
Dit moet je wel aantonen anders kan je achter ieder transport wat er een beetje lang of breed uit ziet de zwaailampen aanzeten en meerijden door rood licht.(breng toch niemand op ideen he ;E )

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Mag een Transport begeleider door rood rijden??

Bericht door rapier »

Wanneer word de eerste begeleider bekeurt door de (po) voor bumper kleven :D :D :D :D :D :D
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”