Stuurinrichting van dolly's

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Plaats reactie
Advertentie post before
Heavy Dude
Starter
Berichten: 380
Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
Locatie: Montfoort

Stuurinrichting van dolly's

Bericht door Heavy Dude »

Ik las in het transportbedrijven forum dat er nog wat onduidelijkheid is over hoe de dolly van een combinatie zoals die van Van der Meijden of Mammoet stuurt.

Nu heb ik zelf een paar jaar met zo'n dolly gereden en misschien is dit wel een mooie plek om de functionering uit de doeken te doen.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt de besturing van de dolly niet van de trekker of semidieplader aangestuurt (Zoals bij een dieplader).
Een dolly is geheel self supporting (afgezien van licht en lucht) en stuurt doordat de lading (e.g. een betonnen balk) draait op het schamel wat op de dolly ligt.
Stuurprincipe.jpg
Stuurprincipe.jpg (34.67 KiB) 5968 keer bekeken
Als het schamel draait doordat de truck de balk naar links of rechts trekt wordt via een stangensysteem een beweging overgebracht naar twee cilinders (De paarse en de blauwe). Deze cilinders bewegen, als het schamel draait, in of uit.
Via hydrauliekleidingen wordt de zo verplaatste olie overgebracht naar twee cylinders in het chassis die aan de assen zijn bevestigt. Net als bij een vlakke teletrailer (of ballasttrailer) laten deze cylinders de as sturen.

Door middel van hand besturing kun je hier natuurlijk altijd bij ingrijpen.

Door de "blauwe" balk op de "groene" balk te verzetten kun je de stuuruitslag vertragen. Er is bijvoorbeeld een stand voor balken van 25 tot 35 meter, 35 tot 45 meter en 45+.

Omdat de dolly gestuurd wordt door de lading komt de stuurbeweging van de assen pas heel laat op gang. Dit is geen probleem, want op het moment dat het trekkende voertuig een kruising op draait staat de dolly er vaak nog zo'n 50 meter voor. Bijkomend voordeel is ook dat je op deze manier nagenoeg geen uitzwaai hebt en je dus bij een bocht linksaf heel strak langs de rechter stoeprand kan rijden.

De spanwig (die je in het rood ziet) zorgt ervoor dat de dolly op een rechte weg niet van links naar rechts slingert. Doordat de spanwig met druk in het draaischamel wordt geduwd is er een flinke verdraaiing (lees kracht) van de lading nodig voordat het schamel pas kan draaien. Op deze manier blijft de dolly stabiel rijden.

Er bestaan meerdere soorten dolly's, enkele voorbeelden zijn:
1. Opgebouwd uit moduletrailers (bijv. Scheuerle's van Mammoet, vd Vlist en Van der Meijden)
2. Standaard (bijv. Doll van Van der Meijden) deze kom je in lichtere variant ook veel in de bosbouw tegen (2 of 3 assers)
3. Zelfbouw (bijv. De Angelis van Mammoet) origineel werden deze dolly's gestuurd door een hele lange triangel die aan de trekker vast zat (vergelijkbaar met de besturing op oudere veevoedertrailers), maar dit is later omgebouwd naar onafhankelijk sturing.
4. Omgekeerde semi (bijv. Goldhofer) tot een aantal jaar geleden leverde Golhofer semiediepladers waar je de zwanehals met schuifbalk uit kon trekken. Je hield dan alleen 5 of 6 assen met een laaddek over. Deze keerde je 180 graden om, legde er een schamel op en rijden maar. Mammoet en Priems hebben hiermee gereden.
Laatst gewijzigd door Heavy Dude op za 9 mei, 2009 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Heavy Dude
Starter
Berichten: 380
Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
Locatie: Montfoort

Dolly's voor lange betonbalken

Bericht door Heavy Dude »

De reden waarom de balken helemaal op de uiteinden worden geladen is op zich vrij simpel.

Dit zijn ook de punten waar ze later op komen te liggen en daar zijn ze gewoon het sterkst.
De wapening laat niet toe dat de balk ergens anders druk krijgt, dan kan deze vrij simpel breken.
Transport.jpg
Transport.jpg (12.26 KiB) 5971 keer bekeken
Dat dit voor het transport niet altijd het makkelijkste is, moge duidelijk zijn.

Heavy Dude
Starter
Berichten: 380
Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
Locatie: Montfoort

Dolly's voor lange betonbalken

Bericht door Heavy Dude »

Naast betonnen balken kun je er ook andere constructie's mee vervoeren.

Hier ligt de bovenloopkraan van de werf van Van Seumeren uit De Meern voor op een draaischamel op de trekker en achter op een naloopdolly.
Bovenloopkraan 1.JPG
Bovenloopkraan 1.JPG (63.3 KiB) 5980 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Heavy Dude op za 9 mei, 2009 0:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Heavy Dude
Starter
Berichten: 380
Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
Locatie: Montfoort

Dolly's voor lange betonbalken

Bericht door Heavy Dude »

Bovenloopkraan 2.JPG
Bovenloopkraan 2.JPG (117.21 KiB) 5972 keer bekeken

Heavy Dude
Starter
Berichten: 380
Lid geworden op: di 3 feb, 2009 14:05
Locatie: Montfoort

Dolly's voor lange betonbalken

Bericht door Heavy Dude »

Bovenloopkraan 3.JPG
Bovenloopkraan 3.JPG (64.73 KiB) 5970 keer bekeken
Als je het hele spul dan goed vastzet krijg je een heel handzame combinatie.

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Groet'n,
Aschwin

Mechanic
Starter
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 25 jun, 2007 0:22
Locatie: Alkmaar

Re: Dolly's voor lange betonbalken

Bericht door Mechanic »

Hmmmmmmmmmmm goeie toelichting Heavy Dude (Y)
Altijd intressant om te weten hoe iets werkt aan de hand van afbeeldingen ;)
Voor elk probleem is een oplossing!!!

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”