Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Adam
Starter
Berichten: 232
Lid geworden op: do 4 sep, 2008 21:11
Locatie: Monster

Re: Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Bericht door Adam »

Persoonlijk zou ik "m'n kruis" aan de achterzijde maken.
Dit is toch de kant waar de grootste krachten op komen te staan.
Zou proberen om aan de voorzijde ook een kruis te maken, maar als dat niet mogelijk zou zijn zou ik het ook wel "recht" durven, maar in ieder geval achter het kruis.

Aanvulling:
Ik heb er nog even langer over na gedacht.
Aan de achter kant komen de grootste krachten te staan.
"Rechte" kettingen nemen die krachten veel makkelijker op dan schuine ketting.
M.a.w. bij een zelfde voorwaartse kracht veroorzaakt door de lading, is de kracht in de rechte ketting veel minder dan in de schuine ketting.
Opzich is de getoonde afspanning dus zo gek nog niet, als je er van uit gaat dat de zijwaartse krachten bij deze lading op rubber banden vele malen minder is dan de voorwaartse krachten.
Het eraf schuiven is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk door de wrijving van de banden, kantelen is een ander verhaal, maar ook daar doen de rechte kettingen het weer beter als de schuine.

Gebruikersavatar
NicoEtecMan
Starter
Berichten: 136
Lid geworden op: di 1 apr, 2008 12:41
Locatie: zevenhuizen

Re: ETEC transport H.J van Vliet

Bericht door NicoEtecMan »

stefanvi schreef:Het is nogal een hot item de laatste tijd.

Op de foto's van de twee laatste mobiele kranen is duidelijk te zien dat er niet kruislings wordt gezekerd. Twee kettingen rechtstreeks op de rijrichting aan het schuifblad, en volgens mij zelfs niets aan de andere zijde?
eerst even wat beter gaan kijken voordat je je mening geeft.

Mvg Nico

Gebruikersavatar
NicoEtecMan
Starter
Berichten: 136
Lid geworden op: di 1 apr, 2008 12:41
Locatie: zevenhuizen

Re: Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Bericht door NicoEtecMan »

Adam schreef:Persoonlijk zou ik "m'n kruis" aan de achterzijde maken.
Dit is toch de kant waar de grootste krachten op komen te staan.
Zou proberen om aan de voorzijde ook een kruis te maken, maar als dat niet mogelijk zou zijn zou ik het ook wel "recht" durven, maar in ieder geval achter het kruis.

Aanvulling:
Ik heb er nog even langer over na gedacht.
Aan de achter kant komen de grootste krachten te staan.
"Rechte" kettingen nemen die krachten veel makkelijker op dan schuine ketting.
M.a.w. bij een zelfde voorwaartse kracht veroorzaakt door de lading, is de kracht in de rechte ketting veel minder dan in de schuine ketting.
Opzich is de getoonde afspanning dus zo gek nog niet, als je er van uit gaat dat de zijwaartse krachten bij deze lading op rubber banden vele malen minder is dan de voorwaartse krachten.
Het eraf schuiven is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk door de wrijving van de banden, kantelen is een ander verhaal, maar ook daar doen de rechte kettingen het weer beter als de schuine.

Zo denk ik er ook over op het moment van vast zetten !! goede uitleg bij m'n foto's !

Dit is dan zeker een betere manier aan het schuifblad ??

Stel an eens voor dat ik een nieuwe kraan zou komen brengen bij jou en er zit gelijk aan schade aan door de ketting .
Ik gok dat jij en zeker je baas dan gelijk rond 't kookpunt staan!!

En zoals de oranje mobiele kraan vaststaat ben ik wel eens staande gehouden en de agenten vonden het keurig vast staan !

2 kettingen voor het zijdelinks schuiven , 2 kettingen voor het moment van hard remmen , staat op rubber , giek licht klem in de sleuf en het schuifbord staat op het hout aan de vloer !! En die agent zei ook : '' Als je die kantbalk krom wilt trekken moete er toch serieus gekke dingen gebeuren !

Ik weet ook wel dat het niet '' perfect '' is maar ik doe er toch telkens me best voor om het zo veilig mogelijk te doen ...
Bijlagen
DSC00544.JPG
DSC00544.JPG (107.56 KiB) 4023 keer bekeken

konimar
Starter
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 30 mar, 2008 17:24
Locatie: Haarlem

Re: Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Bericht door konimar »

Persoonlijk zou ik de kraan op de laatse foto ook nog een keer kruislings of zijdelings vastzetten.
De 2 kettingen op de foto doen nu zijdelings nagenoeg niets.

Maarten Fens
Starter
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 22:36
Locatie: Langeweg

Re: Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Bericht door Maarten Fens »

Laat ik voorop stellen dat iedereen het gewoon op een manier moet doen waarbij hij of zij zichzelf het prettigst voelt. Als je moet een goed gevoel de weg op gaat, kom je vaak al minder in situaties waarbij al die kettingen nodig zijn.

We hebben nu een hele discussie over het vastzetten van een 15 tons mobiele kraan op banden {en daar is niks mis mee}. De een vindt 2 kettingen, de ander 4 en sommigen zouden er 6 gebruiken.
Het is 15 ton...... Wat gaan we gebruiken bij een 30 tons machine ??? 12 kettingen......

Zelf zou ik een mobiele kraan met het blad richting nek laden {op een euro}, dan kan je in de meeste gevallen de zwenkblokkering er in doen en heb je volgens mij al veel gewonnen.
Verder ligt het er zeker aan of het een nieuwe of gebruikte kraan is {zoals Nico al aangaf}. Twee kettingen naar achter en 1 naar voor of andersom en bij een nieuwe kraan een paar zware spanbanden {of altijd spanbanden, minder gesjouw ook}.

Je kan er ook voor kiezen om er twee naar achteren te trekken en een over de snelwissel {hij staat immers op de zwenkblokkering}.

De mogelijkheden zijn legio en je zal altijd creatief moeten zijn omdat er bij iedere kraan wel andere bevestigingspunten zijn {of helemaal geen}. Als de vloer maar zuiver is, het geen ijzer op ijzer is en indien mogelijk je de lading klem zet {bij schuiven ontstaat massaversnelling of zoiets} dan heb je al meer dan de helft gewonnen.

{Dit is mijn visie en hier kunnen dan ook geen rechten aan worden ontleend} :D
Not the sky is the limit, maar de hoogte van het viaduct wel.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Bericht door arjan »

Nou als ik dit allemaal lees. Nu heb ik een geringe ervaring over het vastzetten van deze machines,dus ga ik er al helemaal geen mening over geven.Maar lijkt mij toch dat Nico al de nodige ervaring heeft,en ben hem nog niet tegengekomen in hoe het niet moet.Maar ik hoor de andere heren die met diepladers rijden ook geen commentaar geven.Dus denk ik dat Nico het zekeren van ladingen toch aardig onder de knie heeft. (Y)
Arjan
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
Speedy
Forumlid
Berichten: 2442
Lid geworden op: ma 7 feb, 2005 20:13
Locatie: Ten-Esschen
Contacteer:

Re: Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Bericht door Speedy »

Lading goed zekeren is een kunst apart (Y)
Groet Vico,
Mijn huwelijk is net een sprookje, de heks zit thuis op de bank.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Bericht door arjan »

Een mast van een LTM 1800 de kop.
Bijlagen
IMG_2784.jpg
IMG_2784.jpg (122.85 KiB) 3761 keer bekeken
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Bericht door arjan »

En dan hebben we nog de kont.
Arjan
Bijlagen
IMG_2792.jpg
IMG_2792.jpg (141.43 KiB) 3763 keer bekeken
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

konimar
Starter
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 30 mar, 2008 17:24
Locatie: Haarlem

Re: Zekeren van ladingen, kettingen, spanbanden e.d.

Bericht door konimar »

Zag vandaag ergens in de buurt van Bemmel een kraan op een 2-4 staan waarvan de kettingen volgens mij niet juist gezekerd waren.
Bedoel de 2 haken van de kettingen aan de voorzijde van de kraan (po)

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”