Laadvermogen pendelas-diepladers
Advertentie post before
Re: nuttig laadvermogen pendelas-dieplader
De pendelas kun je gewoon kopen (die koopt de Noot ook gewoon in). Nooteboom heeft een patent op de combinatie van de gieksleuf en de pendelassen en de onderliggen steunbalken.
Mannen als ex-tra en de Broshuisman hier op het forum kunnen het je wellicht nog veel duidelijker vertellen. Het ging Nooteboom ook vooral om de exacte kopieën zoals die van Faymonville. Nooteboom is echt niet de uitvinder van de pendel as hoor, daar waren Duitse en Franse firma's al veel eerder mee.
Mannen als ex-tra en de Broshuisman hier op het forum kunnen het je wellicht nog veel duidelijker vertellen. Het ging Nooteboom ook vooral om de exacte kopieën zoals die van Faymonville. Nooteboom is echt niet de uitvinder van de pendel as hoor, daar waren Duitse en Franse firma's al veel eerder mee.
- Actros4154
- Starter
- Berichten: 976
- Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: nuttig laadvermogen pendelas-dieplader
De Pendel-X is eigenlijk een verkleinde uitvoering van de grote pendelassen, zoals die gebruikt zijn bij de aanhangwagens (ADBAN) en de ODBAZ trailers.
Deze aanhangwagens hebben ze in Wijchen ook afgekeken van Goldhofer. De eerste aanhangwagens kwamen van Goldhofer en werden door Nooteboom in Nederland verkocht. Later is Nooteboom ze zelf gaan maken ( of kopieeren).
Deze aanhangwagens hebben ze in Wijchen ook afgekeken van Goldhofer. De eerste aanhangwagens kwamen van Goldhofer en werden door Nooteboom in Nederland verkocht. Later is Nooteboom ze zelf gaan maken ( of kopieeren).
- Actros4154
- Starter
- Berichten: 976
- Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re:
Het ligt er ook nog aan waar het zwaartepunt van de machine zit. Een rupshijskraan (bijv: Hitachi KH 300) van 80 ton heeft het meeste gewicht achterop, dus het zwaartepunt ligt ook achterop. Bij een heikraan (bijv: Hitachi CX 700 GLS) van 80 ton ligt het zwaartepunt weer meer in het midden.Nielsje schreef:Een antwoord kan ik je niet direct geven, maar is zoiets ook niet afhankelijk van de afstand van de massa (80 ton) tot aan de assen? Als je een ietwat conventionele dieplader hebt met alleen assen aan de achterzijde, dan drukt er logischer wijs meer op de schotel dan 'slechts' 1/5 deel van de totale massa. M.a.w. hoe groot is je bed, machine, en wat is de afstand tot aan de assen?
Re: nuttig laadvermogen pendelas-dieplader
De eerste fabrikant die een dieplader leverde met pendelassen in combinatie met een gieksleuf was Nicolas [F] in 1962.Sleaze schreef: Mannen als ex-tra en de Broshuisman hier op het forum kunnen het je wellicht nog veel duidelijker vertellen. Het ging Nooteboom ook vooral om de exacte kopieën zoals die van Faymonville. Nooteboom is echt niet de uitvinder van de pendel as hoor, daar waren Duitse en Franse firma's al veel eerder mee.
Nooteboom heeft niet zo zeer patent aangevraagd op de combinatie pendelas - gieksleuf als wel op de afmetingen waarin het concept aangeboden wordt.
Beetje vaag, maar het komt erop neer dat in 1962 andere breedte + lengte maten van de combinatie belangrijk waren dan tegenwoordig.
Om binnen de huidige Europese regelgeving zonder al te veel gedoe door Europa te kunnen rijden moet je binnen bepaalde maten vallen.
Nooteboom heeft deze maten gebruikt voor haar pendel X concept, en vervolgens hiervoor het patent aangevraagd.
In Nederland is dit patent al voor de rechter geweest, waarbij de rechter Faymonville in het gelijk gesteld heeft.
De rechter oordeelde dat ''het geen uitvinding was maar louter toepassing van ambachtelijke kennis''.
http://www.iept.nl/files/2007/IEPT20070 ... nville.pdf
Europees gezien zegt het Nederlandse vonnis echter weinig, er zal binnenkort wel Europees over geprocedeerd worden.
Je hebt immers weinig aan een patent als je het niet verdedigt.
Tot die tijd zal Nooteboom mogen zeggen dat zij het europese patent verleend hebben gekregen.