Hekjes en relingen

Post hier alle informatie over alle overige modellen.

Moderator: Jorn

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
eef7260
Starter
Berichten: 654
Lid geworden op: wo 15 feb, 2012 23:06
Locatie: Mooie stad achter de duinen
Contacteer:

Hekjes en relingen

Bericht door eef7260 »

Hallo mede forumleden

Ben ik de enigste die het opvalt of zijn er meer mensen ??.
De laatste tijd zie je steeds meer modellen met hekjes en relingen , klopt natuurlijk aardig want het echte model heeft ze ook.
Logisch en prima op het echte model verhoogd het de veiligheid van de machinist en zijn collega's dus prima.
Maar op een model zijn ze bijna altijd uit verhouding , veel te dik en vaak een behoorlijke plastic look.
Wel in verhouding zou het ragfijn messing spul worden dus erg duur.
Bovendien maar een klein beetje scheef gemonteerd wat ze volgens mij allemaal zijn , en je oog blijft er naar toe getrokken worden als een magneet.
Kortom ik vindt ze echt spuuglelijk en het heeft me er al van weerhouden een model te kopen.
Aardige voorbeelden zijn de kobelco 2500 , de Bauer MC96 , ( sorry Eddie ik weet dat je er blij mee bent ) prachtige modellen maar wat een lelijke relingen.
En ik zie het nu ook op de nieuwe Link Belt kranen en nog een paar anderen.
Ben benieuwd naar jullie reacties , ja er niet op zetten of er af slopen had ik zelf ook al bedacht.

Eef

Gebruikersavatar
Ron
Forumlid
Berichten: 3506
Lid geworden op: wo 9 nov, 2005 22:55
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Hekjes en relingen

Bericht door Ron »

Helemaal mee eens Eef.
Dat geldt niet alleen voor 1:50, maar ook voor een aantal 1:87 modellen.

Wat betreft de plasticlook doet een penseeltje verf natuurlijk al wonderen.
En dat ze soms zo grof zijn is maar 1 oplossing: zelf maken (uit materiaal waar je graag mee werkt). Vuistregel van mijn kant: een normale trapleuning is in doorsnede 40 mm. Komt voor 1:50 op 0,8 mm en voor 1:87 is dat 0,46mm (praktische maat is dan 0,50 mm).

Niet dat ik zelf veel hekjes gemaakt heb, maar dit is wel mijn idee hoe het zou moeten.
Ron van der Velpen
Hoogeveen

http://www.vandervelpen.nl

Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Re: Hekjes en relingen

Bericht door Cris »

Ze vallen vooral op bij de Bauer. Alsof er bouwhekken strak om het model gemonteerd zijn.
Inderdaad niet fraai, en daardoor komt een dergelijk model bij mij ook onderaan op het wensenlijstje.
Cris

Gebruikersavatar
MauriceRSV
Starter
Berichten: 211
Lid geworden op: za 20 feb, 2010 16:54
Locatie: Kerkrade
Contacteer:

Re: Hekjes en relingen

Bericht door MauriceRSV »

Je hebt gelijk maar ik vind de hekjes op de TWH modellen wel goed staan.
Op de LeTourneau, en de Bucyrus modellen staan ze in verhouding.
And now comes the monkey out of the sleeve

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Hekjes en relingen

Bericht door Remko »

MauriceRSV schreef:Je hebt gelijk maar ik vind de hekjes op de TWH modellen wel goed staan.
Op de LeTourneau, en de Bucyrus modellen staan ze in verhouding.
Maar met die modellen zit je ook wel even in een andere prijsklasse dan een gemiddeld Conrad model.

Overigens zijn de railings op de Wirtgen Surface Miner wel heel mooi. NZG kan dit sowieso wel mooi maken. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Sennebogen 860's.

De Bauer MC 96 is trouwens wel een apart voorbeeld. Ook in het echt zitten daar behoorlijk zware relingen op. Misschien niet zo grof als op het model, maar wel steviger dan normaal op een kraan.

Foto van internet: http://schwerlastforum-austria.forenwor ... 3&start=90
Bijlagen
14191173oj.jpg
14191173oj.jpg (108.98 KiB) 4082 keer bekeken

Gebruikersavatar
eef7260
Starter
Berichten: 654
Lid geworden op: wo 15 feb, 2012 23:06
Locatie: Mooie stad achter de duinen
Contacteer:

Re: Hekjes en relingen

Bericht door eef7260 »

Op de LeTourneau, en de Bucyrus modellen staan ze in verhouding
ja daar gaat mijn verhaal zeker niet op.
Zo extreem duur is de LeTourneau nu ook weer niet , het is nog geen ccm , dus het kan wel in een bepaalde prijsklasse.

Grappig dat je het voorbeeld aanhaalt van de sennebogen Remco , geeft goed aan hoe verschillend mensen dingen dus zien.
Laten we deze foto nemen als referentie : http://i.ytimg.com/vi/jitmH_kfzrQ/maxresdefault.jpg
Ik vindt de hekjes niet slecht gemaakt , maar ze zijn uit verhouding ze zijn gewoon te dik naar mijn smaak , vooral die rond de cabine.
En die hekken achterop sorry maar voor mij zijn het echt schots en scheef geplaatste drang hekken.
Voor mij echt een geval van 2 hele mooie modellen waar de hekjes echt het model naar beneden halen.
Misschien heb ik wel een scheve hekjes fobie :D :D

Wel leuk om de verschillende reacties te lezen.

Eef
Laatst gewijzigd door eef7260 op vr 6 feb, 2015 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jorn
Forumondersteuning
Berichten: 4680
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 0:16
Locatie: Twente

Re: Hekjes en relingen

Bericht door Jorn »

eef7260 schreef:
Ik vindt de hekjes niet slecht gemaakt , maar ze zijn uit verhouding ze zijn gewoon te dik naar mijn smaak , vooral die rond de cabine.
En die hekken achterop sorry maar voor mij zijn het echt schots en scheef geplaatste drang hekken.
Voor mij echt een geval van 2 hele mooie modellen waar de hekjes echt het model naar beneden halen.
Misschien hen ik wel een scheve hekjes fobie :D :D

Wel leuk om de verschillende reacties te lezen.

Eef
Deze hekjes zijn inderdaad geplaatst, want ze zijn demontabel :D
Wellicht dat de gaatjes iets groter gemaakt moeten worden.
Ze kunnen wel gewoon netjes recht staan (C)
Posten? Lees eerst de forumregels door: forumregels

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Hekjes en relingen

Bericht door Bart »

Voor mij echt een geval van 2 hele mooie modellen waar de hekjes echt het model naar beneden halen.
Misschien hen ik wel een scheve hekjes fobie :D :D
Daar let jij als verzamelaar op (zoals een ander weer op andere dingen let) en die scheve hekjes fobie kun je ook zien als een stuk perfectionisme. (Y)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Hekjes en relingen

Bericht door mol »

Eef,

De dikke hekjes vind ik ook jammer. Merken als TWH, Sword, WSI en Ycc doen het goed. Hekken en handgrepen ogen redelijk in verhouding. Maar ook Nzg weet inderdaad de verhouding goed te benaderen bij de nieuwere modellen. Zelf vind ik hekjes tussen de 0,8mm en 1mm redelijk in verhouding (0,8mm is natuurlijk het mooist)
Omdat veel van de massaproductie modellen deze onderdelen gieten zal de dikte hier wel door veroorzaakt worden. Je ziet dat een aantal fabrikanten kiezen voor kunststof hekjes. Kunststof vind ik persoonlijk minder omdat je dit ziet en ik een liefhebber ben van metalen modellen (Zeker voor massa productie modellen). Het enige voordeel is dat kunststof hekjes vel iets meer meegeven als iemand net wat ruwer mee om gaat. Jammer dat producenten zoals Norschroot het wel eens hebben verkloot door en kunststof en veel te dikke hekken te maken.

In het algemeen vind ik de hekken en handgrepen een stukje extra detaillering mits deze in verhouding en maatvast zijn. Bij de Bauer zijn de hekjes voor mijn gevoel ook een 0,5cm te hoog ten opzichte van de echte machine. Tonkin heeft best de goede verhouding te pakken op de Cat 988 wat betreft de dikte. Jammer genoeg heeft de fabrikant van de Tonkin modellen in China nog wat moeite met de te halen kwaliteit.
Ook bij merken als CCM zie je best dikke hekken op de modellen. Zeker bij de die-cast serie valt dit op. De Messing Caterpillar serie is wel supermooi. Maar dat mag dan ook wel voor €1000,- plus prijzen. Toch hebben de oudere CCM draglines toch ook best aanwezige hekken. De hekken van de R&B 88 en de LIMA2400 zijn best aan de maat vergeleken met de echte machine.
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

Plaats reactie

Terug naar “Overige”