HHCMC

Post hier alle informatie over alle overige modellen.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: HHCMC

Bericht door Roger van Nispen »

Zelf ben ik in het begin door Dick van Rees benaderd om het grondverzet op me te nemen. Doordat er geen internet was, was dit een enorme klus. Maar wel een leuke en uitdagende. Maar zoals eerder werd aangegeven het verkrijgen van kopie van de leden was een enorm groot probleem. Doordat het blad mede door de leden werd gemaakt ben je ook van hun afhankelijk.

In mijn ogen is opheffen het beste, in een doorstart zie ik geen optie. Men ziet de tijden veranderen en ook op diverse forums zie je dat die over hun hoogte punt heen zijn. Door de diverse social media is het voor de mensen eenvoudiger geworden om informatie met elkaar te delen.

Ik zie in het blad Baggermodelle een perfecte opvolger voor het clubblad van de HHCMC en omdat Daniel ook met zijn blad net het hoofd boven water kan houden zie ik er geen optie om een tweede blad in leven te houden!

En wat het geld wat over is aan gaat, Geert je kunt het niet aan de leden terug storten, want dit is geld wat er in de loop van de jaren over is gebleven. En als je het gaat verdelen denk ik dat je maar een paar euro aan ieder lid overgemaakt zal kunnen worden. Dus meer werk dan dat het uiteindelijk oplevert. Een goed doel is het beste in mijn ogen!
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: HHCMC

Bericht door Randy »

Goh, ik had niet gedacht dat mijn advertentie zoveel teweeg zou brengen. Eerlijk gezegd had ik helemaal géén reactie verwacht. Uiteindelijk is die er wel gekomen uit onverwachte hoek. Iemand met een leuk archiefje komt ze binnenkort halen. :)

Om met de reactie van Roger te beginnen; daarin kan ik me volledig vinden. Over het verdelen van het kasgeld kunnen we ook kort zijn. Als dat statutair is vastgelegd, hebben we daar als lid voor getekend en heeft bezwaar maken geen zin. Als het maar niet naar Roemenië of Bulgarije gaat, want die mensen zijn vaklui in de financiële sector en krijgen dan veel meer ;)

Daarnaast zie ik de reactie van Ron ook niet als een steek onder de gordel (of onder water om in het civiele jargon te praten). Het gaat hier niet om de schuldvraag. De teloorgang van de HHCMC is gewoon een gevolg van een samenloop van omstandigheden. Zowel op privé gebied als zakelijk. De opkomst van het internet is de doodsteek voor een clubmagazine op papier.
Dit is ook de reden geweest van beëindiging van het NAMAC-lidmaatschap. Er stonden weinig modellen in het magazine die echt mijn aandacht trokken. En stonden die er dan in, dan had ik ze al eerder ergens op internet of in een ander magazine aangetroffen.
En ook niet alle overgangen naar uitgeverijen en/of redacties zijn positief te noemen.

Toen Theo Wieringa nog hoofdredacteur was van STM, ontvingen we een perfect vakblad. Zelfs toen het nog zwart-wit was. Eenmaal in handen van MMM verscheen er duidelijk Vlaamse tekst. Op zich niks mis mee, maar onnoemelijk veel spelfouten, dubbele bladzijdes, verkeerde ondertitels bij de foto's, etc. etc.
Dat heeft mij uiteindelijk ook doen besluiten om het abonnement op te zeggen in (als ik het goed heb) 2011. Tot het 1e nummer van dat jaar heb ik echter wel nog alle exemplaren vanaf het begin. Die zijn voor een goed bod uiteraard ook te koop.

Wat de oorzaak is van de neergang van de HHCMC valt niet duidelijk aan te wijzen en dat hoeft ook niet; het is nu eenmaal zo. Een doorstart zie ik niet zitten. En ook bij mij heeft de aanschaf van modellen zich de afgelopen 2 jaar gestabiliseerd. 2014 Zal het jaar worden waarin ik afstand ga doen van een groot aantal modellen. Modellen die grotendeels in een zwart-rode kleurstelling staan.
Wat ik nooit had gedacht (dat mijn hobby mijn werk werd en mijn werk mijn hobby was), is toch gebeurd. Door omstandigheden is mijn enthousiasme gekelderd. En niet zo'n beetje. Ik ben nu zo ver dat ik na thuiskomst zo weinig mogelijk meer van mijn werk wil zien. En dat wat ik bewaar heeft speciale betekenis, is een selecte groep en beperkt zich tot de hobbykamer.
De woonkamer wordt een gewone 'burgerlijke' woonkamer ;)

Tenslotte wil ik hier wel nog even van de gelegenheid gebruik maken om alle forumleden een fantastisch 2014 te wensen in alle opzichten! En als de fabrikanten elkaar weer eens wat ruimte gunnen en hun beloftes nakomen om gelimiteerde modellen uit te brengen - ipv hoge oplages voor verschillende opdrachtgevers - maakt dat het verzamelen weer veel leuker. Het is toch zo on-origineel om alleen maar andere firmakleuren en beletteringen toe te passen. Zo makkelijk om een hoog bedrag te vragen voor een model dat al tientallen keren is uitgebracht onder verschillende kleuren.
Nou ja, ze doen maar. Mij hebben ze er door deze praktijken toe gebracht te stoppen met verzamelen van 1:50 modellen.

Ik ben een nieuwe collectie gestart, maar die zal zich beperken tot hooguit 25 stuks. Ford Mustangs, schaal 1:18 en specifiek vanaf modeljaar 2005. Ik heb in oktober een weekend een GT uit 2005 gehuurd en ben er achter gekomen dat ik daar veel meer plezier aan beleef dan aan de miniaturen thuis. Het is daarmee ook niet de vraag 'of', maar 'wanneer' ik er zelf eentje aanschaf.

mvg

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Re: HHCMC

Bericht door Cris »

In de gloriedagen van HHCMC brachten de modelfabrikanten nog modellen uit waar nog veel aan te verbeteren was. Details ontbraken, en dus gingen de modelbouwers van start. 1:87 leefde toen ook meer. De modelbouwers lieten dan in het magazine zien wat ze gebouwd hadden.
Tegenwoordig zijn het vooral verzamelaars die van zich laten spreken. Aan WSI modellen maar ook NZG hoef je niet meer veel aan te doen.
Modelbouwers van toen verdwijnen of zijn minder actief. En de jongere generatie is niet geïnteresseerd in een magazine. Een ieder heeft z'n eigen website, Facebookpagina of forum.
Cris

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: HHCMC

Bericht door mol »

De HHCMC was uniek voor zijn tijd. De tijd van geen/beperkt internet, geen forums zoals het BMF, DHS, Hanse Bube e.d. Ook de tijd van schaarste op de modelmarkt (aanbod was veel kleiner), veel ontbrekende details en op o.a. Zon models na geen onderdelen/aanbouwdelen makers. Een club voor hobbyisten door hobbyisten dat was de HHCMC.

Natuurlijk was er nu ook nog een plek geweest voor de HHCMC daar ben ik van overtuigt. Zoals Rogier al aangeeft heeft “Baggermodelle” het gat in de markt van de HHCMC, ook voor mijn gevoel, opgevuld. De HHCMC had wel enorm moeten veranderen om nu nog bestaansrecht te hebben. Zo’n proces kan alleen maar ontstaan door of veel inzet van vrijwilligers of een flinke zak geld voor een deeltijdkracht (betaalde baan). Beide waren er niet. Jammer maar zo lopen dingen nu eenmaal. En de leuke herinneringen blijven.

Zelf heb ik jaren lang in het bestuur van de NJBG gezeten. Ik heb hier verschillende functies bekleed en ben ruim 17 jaar actief geweest binnen deze vereniging. Ook hier zagen wij eind jaren 90 langzaam aan een te kort aan bestuursleden ontstaan. Eerst bij de afdelingsbesturen later bij de werkgroepen en uiteindelijk bij het hoofdbestuur. Ik weet ook als geen ander wat het inhoud om met een te kort aan bestuursleden een bestuur draaiende te houden. Ook de situatie om op iedere activiteit en ledenvergadering van allerlei toezeggingen te krijgen waar nooit iets uitkomt heb ik meegemaakt. Commentaar kregen we als bestuur genoeg maar hulp nooit. Ook hier was het een combinatie van gebrek aan tijd bij de leden en een verandering van de tijd. Er komt dan een moment dat je als bestuur harde keuzes gaat maken. Wij hadden een zak geld dus een doorstart met een deeltijd kracht was mogelijk in ons geval.

Daarom wil ik dan zeker ook alle bestuursleden die ooit iets met de HHCMC te maken hebben gehad bedanken voor de mooie tijd.

Wat betreft de financiële restanten moet er gewoon naar de statuten worden gekeken. Een goed doel dus want zo is dat juridisch vastgelegd (daar zijn het statuten voor, die ooit eens door een ledenvergadering zijn aangenomen!) Welk goed doel? Simpelweg een op de lijst van erkende! goede doelen. Erkend om discussie te voorkomen wat een goed doel is. Het huidige bestuur is prima instaat om het doel te bepalen. Wat bij betreft hoeft hier ook niet over gestemd te worden.
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

Koen
Starter
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:48
Locatie: Maarheeze

Re: HHCMC

Bericht door Koen »

Na ruim drie jaar heb ik dit topic weer eens opgegraven, want er is nieuws te melden omtrent de HHCMC.
Het is enkele jaren erg stil geweest rondom de HHCMC en er werd ook al enkele jaren gesproken over opheffing van de club. Echter, de daadwerkelijke opheffing liet op zich wachten.

Begin dit jaar is er met een kleine groep werk gemaakt van de ontbinding van de HHCMC. We hebben alles op een rijtje gezet en hebben het een en ander in gang gezet. Een van de belangrijkste zaken bij de ontbinding waren de tegoeden, welke de club nog altijd had. Hiervoor diende een goed doel te worden bepaald, waarna de opheffing verder kon worden afgewerkt.

Samen hebben we besloten dat we de stichting BouwmachinesvanToen een mooi doel vonden om de tegoeden van de HHCMC aan te doneren. Tijdens de Modelshow Europe in Ede hebben we namens de HHCMC een cheque ter waarde van € 5.000,00 aan het bestuur van de stichting BouwmachinesvanToen uit mogen reiken.

Met het uitreiken van deze cheque heeft de HHCMC geen vermogen meer en zal de inschrijving bij de KVK worden beeindigd. Daarmee is de HHCMC definitief opgeheven.

Namens het -voormalig- bestuur van de HHCMC dank ik iedereen die betrokken is geweest bij de vereniging, zoals leden, adverteerders, contactpersonen voor bedrijfsbezoeken en dergelijke. We hebben mooie jaren gekend, maar de laatste jaren is het helaas bergaf gegaan met de vereniging.
Enerzijds voelt het goed om dit boek nu definitief te sluiten, anderzijds doet het ook pijn.

Nogmaals mijn dank,

Koen van Dijk
Voorzitter H.H.C.M.C.
Koen

als 't maar rookt, herrie maakt en zwaar is.

Koen
Starter
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:48
Locatie: Maarheeze

Re: HHCMC

Bericht door Koen »

Naar aanleiding van de ontbinding is ook een nieuwsbrief geschreven. Tijdens de modelshow in Ede is deze uitgereikt aan een aantal van de oud-leden. Per post is het onmogelijk alle leden van de HHCMC te bereiken en om die reden zal ik de tekst uit de nieuwsbrief hieronder afbeelden:

Nieuwsbrief 2018-01


Geacht HHCMC-lid,


Acht jaar na het verschijnen van de vorige HHCMC Nieuwsbrief, is er weer een nieuwsbrief uitgebracht. En deze keer zal het helaas de laatste zijn.

Zoals eenieder vast weet, heeft de HHCMC de laatste jaren in stilte nog bestaan. Maar inhoudelijk is er niets meer met de club gebeurd. De twee resterende bestuursleden (Eric Doremalen en ondergetekende) ontbrak het aan motivatie om door te pakken en helaas is ook vanuit de leden weinig tot niets te horen geweest.
Op diverse beurzen en open dagen werden wij, maar ook de oud-bestuursleden, nog wel regelmatig aangesproken over het wel en wee van de club. Het was voor iedereen duidelijk dat de HHCMC op termijn zou worden opgeheven, maar het moment waarop schoof steeds verder naar voren.

Het bleek onmogelijk on een algemene ledenvergadering, waarbij voldoende stemmen voor opheffing uitgebracht kunnen worden om die reden is er begin 2018 een vergadering gehouden, waarbij Sjoerd Keidel, Ron van der Velpen en Koen van Dijk aanwezig waren. Tijdens deze vergadering hebben de aanwezigen, volgens artikel 19.2 van de statuten unaniem besloten de HHCMC te ontbinden.
In de afgelopen tijd is de ontbinding voorbereid; zo zijn de financiën gecontroleerd en goedgekeurd. Tevens is een doel bepaald, conform artikel 02 van de statuten, waaraan het resterende vermogen van de HHCMC wordt overgemaakt. Het vermogen bedroeg circa €5.000,00 en we hebben besloten dit te doneren aan de stichting BouwmachinesvanToen. De stichting BouwmachinesvanToen zet zich in voor het behoud en werkend houden van GWW materieel. Er wordt gewerkt aan een museum en hier zal in de toekomst ook de modelbouw een belangrijke plaats in gaan nemen. Al met al een stichting die dicht bij de doelstelling van de HHCMC staat.
Ik hoop dat onze donatie bij de stichting BouwmachinesvanToen goed besteed wordt en wens de stichting een goede toekomst toe.

Tijdens de Modelshow Europe in Ede werd een cheque aan de stichting BouwmachinesvanToen overhandigd, waarmee voor het bestuur de opheffing van de HHCMC definitief is.
Helaas gaat hiermee een mooie vereniging verloren, maar de herinneringen zullen zeker blijven bestaan. Ik ben er van overtuigd dat de HHCMC sinds 1994 absoluut heeft bijgedragen aan de groei van de modelbouw op het gebied van speciaal transport, kranen en grondverzet. Met enige trots mogen we hier op terugkijken.

Namens het bestuur dank ik alle (oud) leden voor de inzet en belangstelling voor de HHCMC. Ik zal nog vaak met plezier terugdenken aan de mooie dingen die we hebben ondernomen en bereikt.
Ik wens iedereen een goede toekomst, waarbij de hobby een mooie plaats mag innemen, en hopelijk spreken we elkaar nog regelmatig op de diverse evenementen.




Met vriendelijke groet,


Koen van Dijk
Voorzitter HHCMC
Koen

als 't maar rookt, herrie maakt en zwaar is.

Gebruikersavatar
Arie H
Forumlid
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 23:35
Locatie: Bodegraven

Re: HHCMC

Bericht door Arie H »

Jammer van dit einde, het blad had zeker in de beginjaren zijn toegevoegde waarde. Echter het had geen kans tegen het opkomende internet.
Het is zo netjes afgewikkeld en het resterende geld is naar een goede bestemming gegaan.
Bedankt heren voor jullie toewijding.
Liebherr.NL is een fotoboek over de historie van Liebherr in Nederland.

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: HHCMC

Bericht door Randy »

Nou, dan is HHCMC uiteindelijk toch geen stille dood gestorven. € 5.000,- is een mooi bedrag voor dit goede doel.

Heren, bedankt voor jullie inzet de afgelopen jaren!

Groet Randy

PS De roodzwarte modellen alsmede alle zwaar transport en kranen zijn de deur uit. Wat rest is een collectie van zo'n 50 1:18 Mustang modellen en zo'n 30 mining modellen. En die 1:1 Mustang is al 2,5 jaar mijn daily driver :)
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
Sjoerd
Starter
Berichten: 286
Lid geworden op: di 14 feb, 2006 20:36
Locatie: Wirdum FR

Re: HHCMC

Bericht door Sjoerd »

HHCMC.jpg
HHCMC.jpg (327.95 KiB) 2339 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Overige”